Obohacujeme slovník?

12. srpna 2008, 14:26 - Ivan Pilný
12. srpna 2008, 14:26

Glosa postaršího technokrata

V poslední době se roztrhl pytel s novými pojmy v technologiích. Web 2.0, wiki, avatar a další. Čeština pro ně zatím nemá ekvivalent, textové editory je nemilosrdně podtrhávají. Jiné dávno zdomácněly.
Zastavím se u jednoho nového – widget. Aniž bych čtenáře týdeníku EURO podezíral z počítačové negramotnosti, je tak nový, že si jej dovolím vysvětlit. Widget je kousek softwaru, který se poměrně snadno vytvoří, snadno posílá a dovoluje jeho příjemcům a uživatelům si lehce hrát s grafikou a informacemi on-line. Když se tvůrci podaří jej nalepit na nějaký rozšířený komunitní web, jako je třeba Facebook, šíří se virálně. Příkladem může být dodávka oblíbeného nápoje nebo koktejlu, souboj o parkovací místa, mobilní vizitka. Vše dodáváno samozřejmě graficky, virtuálně. Widgety se dělí na cool a ty ostatní. Problém je trochu v tom, že to předem nikdy nevíte, a tak vaše úsilí může přijít zcela nazmar, nebo naopak vygeneruje nečekanou marketingovou pecku.
Proč něco takového vůbec vzniklo? Nedávno jsem vedl zajímavou diskusi na téma, zda a jestli vůbec něco převratného, pozitivního nebo negativního fenomén internetu přinesl. Názory jsou nejrůznější, já osobně se přikláním k tomu, že na hodnocení je příliš brzo. Stačí se podívat na chování uživatelů v nedaleké minulosti a přítomnosti. Před deseti lety jsme byli rádi, že jsme z internetu přijali nějakou informaci, nějaký obsah. Nástup vyhledávačů nás změnil v „lovce“. Kolem roku 2000 najednou byla síť zaplavena informacemi a vylovit z ní něco užitečného a relevantního byl problém. Situace ani teď není zdaleka ideální, i když vyhledávače našly reklamu jako poměrně úspěšný byznys model zajišťující jejich financování, rozvoj a profit. V posledních dvou letech uživatelé internetu dostali chuť něco „dělat“. Do této kategorie patří nejen blogy, problematický „obsah generovaný uživateli“, či kolektivní moudrost, jako je Wikipedie. Je to rozmach nakupování po internetu a patří sem i widgety, s nimiž jsem začal. Názory na to, jestli se widgety dají používat pro marketing, se liší ještě více než pohledy na virální marketing. Nikdo předem neví nejen to, zda widget bude skutečně cool, ale ani to, koho vůbec zasáhne. Nemám teď na mysli nějakou konkrétní cílovou skupinu, ale spíše to, zda osloví lovce nebo aktivní šiřitele. Lovci jen loví, nešíří, aktivní uživatelé si hrají a posílají nové hračky dál. Asi se brzy dozvíme, kolik je mezi námi hračičků a jestli widgety nestihne osud tamagoči krmících zvířátka.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže…
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít