Obohacujeme slovník?

12. srpna 2008, 14:26 - Ivan Pilný
12. srpna 2008, 14:26

Glosa postaršího technokrata

V poslední době se roztrhl pytel s novými pojmy v technologiích. Web 2.0, wiki, avatar a další. Čeština pro ně zatím nemá ekvivalent, textové editory je nemilosrdně podtrhávají. Jiné dávno zdomácněly.
Zastavím se u jednoho nového – widget. Aniž bych čtenáře týdeníku EURO podezíral z počítačové negramotnosti, je tak nový, že si jej dovolím vysvětlit. Widget je kousek softwaru, který se poměrně snadno vytvoří, snadno posílá a dovoluje jeho příjemcům a uživatelům si lehce hrát s grafikou a informacemi on-line. Když se tvůrci podaří jej nalepit na nějaký rozšířený komunitní web, jako je třeba Facebook, šíří se virálně. Příkladem může být dodávka oblíbeného nápoje nebo koktejlu, souboj o parkovací místa, mobilní vizitka. Vše dodáváno samozřejmě graficky, virtuálně. Widgety se dělí na cool a ty ostatní. Problém je trochu v tom, že to předem nikdy nevíte, a tak vaše úsilí může přijít zcela nazmar, nebo naopak vygeneruje nečekanou marketingovou pecku.
Proč něco takového vůbec vzniklo? Nedávno jsem vedl zajímavou diskusi na téma, zda a jestli vůbec něco převratného, pozitivního nebo negativního fenomén internetu přinesl. Názory jsou nejrůznější, já osobně se přikláním k tomu, že na hodnocení je příliš brzo. Stačí se podívat na chování uživatelů v nedaleké minulosti a přítomnosti. Před deseti lety jsme byli rádi, že jsme z internetu přijali nějakou informaci, nějaký obsah. Nástup vyhledávačů nás změnil v „lovce“. Kolem roku 2000 najednou byla síť zaplavena informacemi a vylovit z ní něco užitečného a relevantního byl problém. Situace ani teď není zdaleka ideální, i když vyhledávače našly reklamu jako poměrně úspěšný byznys model zajišťující jejich financování, rozvoj a profit. V posledních dvou letech uživatelé internetu dostali chuť něco „dělat“. Do této kategorie patří nejen blogy, problematický „obsah generovaný uživateli“, či kolektivní moudrost, jako je Wikipedie. Je to rozmach nakupování po internetu a patří sem i widgety, s nimiž jsem začal. Názory na to, jestli se widgety dají používat pro marketing, se liší ještě více než pohledy na virální marketing. Nikdo předem neví nejen to, zda widget bude skutečně cool, ale ani to, koho vůbec zasáhne. Nemám teď na mysli nějakou konkrétní cílovou skupinu, ale spíše to, zda osloví lovce nebo aktivní šiřitele. Lovci jen loví, nešíří, aktivní uživatelé si hrají a posílají nové hračky dál. Asi se brzy dozvíme, kolik je mezi námi hračičků a jestli widgety nestihne osud tamagoči krmících zvířátka.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít