Oblékáme turisty i olympioniky

12. února 2007, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
12. února 2007, 00:00

SPOLEČNOST KAMAMahulena Pertlová začínala pletením čepic na domácím stroji. Postupně se jí podařilo vybudovat s rodinnými příslušníky firmu KAMA. Ta dnes zásobuje zimním oblečením jak milovníky lyžování, tak vrcholové sportovce.

SPOLEČNOST KAMA Mahulena Pertlová začínala pletením čepic na domácím stroji. Postupně se jí podařilo vybudovat s rodinnými příslušníky firmu KAMA. Ta dnes zásobuje zimním oblečením jak milovníky lyžování, tak vrcholové sportovce.

Rozhodčí na Jizerské padesátce, obsluhu lyžařských vleků i české vrcholové sportovce vídáme v čepicích a jiných výrobcích značky KAMA. Také český reprezentační tým na Zimních olympijských hrách v Turíně byl vybaven svetry z dílny této firmy.

Ne každý ale ví, že se za ní skrývá ryze český rodinný podnik, v jehož čele stojí čtyři příbuzní - manželé Mahulena a Jiří Pertlovi a Kateřina a Jiří Šimicovi. Název firmy vznikl zkrácením křestních jmen obou žen.

DLOUHÉ FRONTY PŘED STÁNKEM

Vše začalo ještě před revolucí, když byla Mahulena Pertlová na mateřské dovolené. Přivydělávala si tehdy výrobou čepic na domácím stroji, s čímž jí příležitostně pomáhala tchyně a také její sestra Kateřina. Pokrývky hlavy pak sestry prodávaly na Trzích mladých výtvarníků. Před jejich stánkem se tvořily dlouhé fronty, které upozorňovaly na mezeru na trhu a šanci ji vyplnit.

Po roce 1989 proto vzniká společnost KAMA, která chce od začátku vyrábět i menší množství, ale kvalitních výrobků. „Po revoluci se tady hodně lidé vrhali na výrobu co nejlevnějších věcí. My jsme šli cestou kvality,“ vypráví Mahulena Pertlová.

OD MUZIKY K ČEPICÍM

Protože se KAMA začala jevit jako perspektivní příležitost, přidali se také manželé obou podnikavých žen. „Do té doby jsem se živil hudbou. V showbyznysu jsem mimo jiné pracoval jako manažer a měl jsem proto určité vize a představy, jak je uchopit. Společně s manželem mé švagrové, Jiřím Šimicem, jsme se do toho vložili a začali podnikání rozvíjet po všech stránkách. Na leasing jsme nakoupili kvalitní výrobní technologie,“ vypráví Jiří Pertl.

Ukázalo se to jako dobrý tah. Trh byl nenasycený a lidé měli o výrobky nové značky veliký zájem. „Od začátku to šlapalo. Stíhali jsme vyrobit méně, než byla poptávka,“ vzpomíná Mahulena Pertlová. Na starosti má design výrobků, její manžel reklamu, marketing a komunikaci se zahraničními zákazníky. Jiří Šimice obstarává sportovní marketing a řídí ekonomický úsek firmy. Kateřina Šimicová se stará o expedici zboží.

Společnost dnes zaměstnává ve svém pražském sídle dvacet šiček a pracují pro ni další dvě dílny. Cesta do vlastních prostor, ve kterých je firma čtvrtým rokem, vedla přes nejrůznější pronájmy. „Snažili jsme se sehnat budovu, kterou bychom zrekonstruovali. Nakonec nám ale přišlo výhodnější postavit novou výrobnu tak, aby odpovídala našim představám. Sháněli jsme pozemek, který by byl dobře přístupný jak pro zaměstnance, tak pro zákazníky,“ vypráví Pertlová. Přímo v sídle firmy se tedy dnes nacházejí dílny, pletárna i sklad zboží.

JSME PYŠNÍ NA WINDSTOPPER

KAMA se specializuje na široké spektrum pletených doplňků pro sport. Základním stavebním kamenem firmy jsou sice čepice a svetry, ale vyrábí také čelenky, kukly, masky nebo bundy. Kromě příze dovážené z Německa a Rakouska a dalších kvalitních materiálů se firma pyšní především licencí na používání materiálů Gore-Tex a Windstopper. „Společnost W. L. Gore & Associates GmbH, která tyto materiály vyvinula, si v rámci celého světa vybírá jednotlivé zpracovatele. Jsme jedna ze tří firem v České republice, které tuto licenci mají. Toho si skutečně vážíme,“ říká Jiří Pertl.

PRO SNOWBORDISTY MÁME KAMAKADZE

Převážná většina výrobků značky KAMA má charakteristickou vizuální podobu vycházející z klasického žakárového vzoru, který má původ v Norsku. „Zapsali jsme se s tímto stylem na trhu a od začátku jsme se tak odlišili od ostatních výrobců. Vyrábíme ale i jiné vzory a jednobarevné věci, na odbyt jdou ale podstatně méně,“ vysvětluje Mahulena Pertlová.

Každoročně vzniká nová kolekce reagující na světové trendy. V současné době nabízí KAMA sto typů pokrývek hlavy a třicet typů svetrů s tím, že každý model má tři až sedm barevných variací. Poměrně nové jsou pokrývky určené snowboardistům. „Protože se příznivci tohoto sportu často řítí z kopce jako sebevrazi, zvolili jsme pro tuto řadu čepic výstižný název KamaKadze,“ usmívá se Pertl.

PRO NEUMANNOVOU ANO, PRO BUTIKY NE „Prosazování a zviditelňování naší značky spojujeme samozřejmě se sportem. Je pro nás dobrou vizitkou, když naši čepici nosí osobnost, jakou je Kateřina Neumannová. Podporujeme ale například i handicapované sportovce,“ popisuje Pertl. Přibližně polovinu výrobků prodává KAMA v tuzemsku. „Dodáváme pouze do sportovních prodejen. To je strategie, které se držíme, proto naše výrobky nenajdete například v buticích,“ objasňuje Pertlová. Druhá půlka putuje do zahraničí. „Vyvážíme do všech evropských států, kde je zima. Dále do Asie, Ruska, Koreje a Japonska,“ vysvětluje podnikatelka. Konkurence se společnost zatím nebojí. „Dostali jsme se do povědomí lidí. Samozřejmě nám konkurují například čepice, které se prodávají pod nějakou známou značkou lyží, a podobně. Zákazník často netuší, že se jedná o levný výrobek z Dálného východu, a že tedy platí pouze za značku,“ říká Pertl. BOJÍME SE TEPLÉ ZIMY

V každodenní spolupráci s rodinnými příslušníky představitelé firmy problém nevidí. „Pokud jsou rodinné vztahy po všech stránkách zdravé tak jako u nás, je to pro podnikání velikou výhodou,“ konstatuje Pertl. Největší komplikací, na kterou vzpomínají, byla nespolehlivost zahraničního odběratele. „Před šesti lety si ruský zákazník objednal deset tisíc čepic. Všechny nám ale zůstaly, protože za ně nebyl schopen zaplatit. S tím jsme se vypořádávali několik let. Když byly děti malé, tak mě jako matku trápilo, že na ně nemám tolik času, kolik bych chtěla. Jinak si ale na nějaké výrazné problémy nevzpomínám,“ vypráví Pertlová.

Poslední období ale firmě jednu nepříjemnost přece jen přineslo, a to v podobě teplé zimy. „Nejen provozovatelé vleků mají špatnou sezonu. Teplá zima se velmi dotýká také výrobců oblečení jako jsme my. Zažíváme letos po dlouhé době vzestupu mírný propad,“ upozorňuje podnikatelka.

VE VOLNÉM ČASE SLEDUJEME ČEPICE

„Jak trávíme volný čas? Relaxace po náročné práci je nezbytná pro uvolnění stresu, který podnikání přináší. Moje žena se věnuje kynologii, švagrová pěstuje aerobic a švagr trénuje atletické naděje Dukly Praha,“ popisuje Pertl. On sám pak v poslední době propadl paraglidingu. „Společně lyžujeme na horách, kde deformováni naší prací sledujeme, jaké nosí rekreanti čepice,“ dodává s úsměvem.

SPOLEČNOST KAMA

Specializuje se na široké spektrum pletených doplňků pro sport. Spolu s manželem, sestrou a švagrem ji v roce 1990 založila Mahulena Pertlová. Dnes má firma pět stovek odběratelů v České republice a třicet dalších po celém světě. Jako jedna ze tří firem má licenci od společnosti W. L. Gore & Associates GmbH na používání materiálů Gore-Tex a Windstopper.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče