Objem dostatečný, kvalita nejistá

29. září 2008, 08:00 - Petr Havel
29. září 2008, 08:00

LETOŠNÍ ÚRODA - Charakter současného počasí vinařům příliš nepřeje.

I přes rekordní sklizeň hrozí, že v hroznech bude málo cukru a nepůjde z nich vyrobit přívlastkové víno.

Co do objemu očekávají letos vinaři vyšší úrodu než v loňském roce. Problémy ale mohou být s cukernatostí hroznů, což je jeden z parametrů jejich kvality. Nedostatek slunečního svitu může způsobit, že v hroznech nebude potřebné množství cukru k tomu, aby z nich bylo možno vyrobit přívlastková vína. „Když víno dostatečně nevyzraje, může se do něj přidat řepný cukr, ale pak již jde jen o víno jakostní,“ konstatuje vinař Michal Plešingr.

Kvalita zatím vítězí

Právě po přívlastkových vínech z tuzemské produkce ale roste poptávka spotřebitelů. Zájem o kvalitnější vína z domácí produkce je podle jeho slov pozitivní trend. „Většina vinařů měla obavy, že se lidé vrhnou na zahraniční vína, ale nestalo se tak. Lidé mají spíše zájem o naše kvalitní vína,“ říká Plešingr. Podotýká zároveň, že tuzemští vinaři nemohou čelit konkurenci levných stolních vín ze zahraničí. „K nám se bude víno vždy dovážet, protože v jeho produkci jsme nebyli, nejsme a nebudeme soběstační. Pro nás je důležitá kvalita a ta se zatím v zahraniční konkurenci prosazuje,“ dodává.

Jeho slova potvrzuje i Stanislav Hruška, majitel společnosti Víno Hruška. „Je pravdou, že dovoz vína ze zahraničí se k nám tlačí díky nižším cenám a výraznějším dotacím. Ale i přes to poptávka po moravských vínech stále stoupá. Díky za to patří jak Vinařskému fondu a Národnímu vinařskému centru, které se starají o informovanost veřejnosti, tak i ocenění bílých a růžových vín na světových výstavách. To všechno přispívá k popularitě moravských vín a je jen otázkou času a cíleného marketingu, jak do budoucna naši vinaři udrží své současné pozice,“ tvrdí Hruška.

Druhá strana mince

Jenže právě aktivity Vinařského fondu jsou občas i předmětem kritiky. Například podle Plešingra se fond při propagačních aktivitách příliš soustředí na velké vinařské podniky, zatímco pomoc při své prezentaci by potřebovali spíše malí vinaři. „V tomhle by měl být Vinařský fond mnohem aktivnější,“ říká Plešingr.

Fond přitom na propagaci tuzemských vín vydal v loňském roce téměř 78 milionů korun, většina prostředků směřovala na kampaň „Vína z Moravy, vína z Čech“. Kromě toho se podílel na podpoře účasti na výstavách v Česku i v zahraničí, přehlídek vín a konferencí s vinařskou tématikou. Vinařský fond se také podílí na prezentaci akcí vinařské turistiky. Více než polovinu loňských příjmů fondu nicméně zabezpečil stát. Celkem 28,7 miliony korun přispělo ministerstvo zemědělství, dotaci ve výši tří milionů korun poskytl Jihomoravský kraj.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče