Obětí „inzerátů“ už jsou tisíce

02. května 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
02. května 2006, 00:00

PODVODY KATALOGOVÝCH FIREM Na to, abyste si objednali předraženou a úplně zbytečnou službu v podobě inzerce v zahraničí, nemusí nikdo z vedení firmy nic podepsat. Stačí, když to udělá kterýkoliv zaměstnanec. Následuje faktura a problémy.

PODVODY KATALOGOVÝCH FIREM Na to, abyste si objednali předraženou a úplně zbytečnou službu v podobě inzerce v zahraničí, nemusí nikdo z vedení firmy nic podepsat. Stačí, když to udělá kterýkoliv zaměstnanec. Následuje faktura a problémy. Nevědomky si objednáte inzerci v zahraničí, zatímco si myslíte, že jen vyplňujete dotazník. Za čas přijde faktura na nemalou částku a následuje nátlak, abyste zaplatili. Stali jste se totiž obětí katalogové firmy. Tyto případy se v Česku začaly objevovat v polovině devadesátých let a po celé republice jsou jich tisíce. ZÁLUDNÉ DOTAZNÍKY Na začátku takového maléru je zpravidla dotazník předložený nějakému zaměstnanci firmy a vybízející třeba k opravě údajů. Například španělská firma European City Guide nebo švýcarská Eucodata posílají na začátku nenápadný formulář, ve kterém žádají o vyplnění několika obchodních skutečností a potvrzení údajů, z nichž bývá jeden uveden špatně, aby bylo skutečně co opravovat. „Problémem v České republice jsou poměrně snadno dostupné údaje o firmách ve srovnání třeba sNěmeckem, což samozřejmě katalogovým společnostem nahrává,“ říká německá právnička Marcella Pawelka. Výše jmenované firmy nabízejí takzvané klasické katalogové inzeráty. Existují ale i společnosti, které lákají vazbou na registry. Na našem území se takto chová třeba rakouský Trademark Publisher. Do firmy přijde nepravdivé sdělení, které říká, že musíte daný formulář podepsat, abyste získali nějakou ochrannou známku. FORMULÁŘ ANGLICKY, FAKTURA ČESKY Formulář bývá v angličtině nebo němčině, přestože pozdější komunikace ohledně poplatků probíhá často bez problémů v češtině. Listina sice na pohled ničím nepřipomíná smlouvu, ale stačí, aby ji podepsal kterýkoliv zaměstnanec (nebo dokonce nepodnikající rodinný příslušník!) a firma si v tu chvíli objednala hodně drahou inzerci v zahraničí, která je jí navíc úplně k ničemu. Někde na zadní straně dotazníku se totiž nachází odstavec, který říká, že se jedná o závaznou objednávku, a to často hned na tři roky. Cena za inzerci, kterou jste vůbec nechtěli, je navíc nepřiměřená. Pohybuje se ve stovkách eur ročně. Osudný odstavec bývá nenápadný. Písmo je menší než zbytek textu a cena je často napsána slovy, aby si zaměstnanec nevšiml číslic, které by v něm mohly vzbudit podezření. Že se někde stala chyba, zjišťuje firma většinou až v momentě, kdy přijde první faktura. REAGUJTE, ALE NEPLAŤTE Hospodářská komora České republiky uspořádala pro podnikatele už dva semináře o katalogových firmách a podvodných inzerátech. Na obou se sešla zhruba třicítka podnikatelů s právníky, kteří jim radili, jak se proti takovým podvodům bránit. Německá advokátka Marcella Pawelka popisovala na dubnovém semináři situaci ve své zemi. „V Německu je situace kolem katalogových firem a podvodných inzerátů už v podstatě vyřešená. Poškozené firmy se totiž soudily a spor v mnoha případech vyhrály,“ uvádí. Nevýhodou je, že soudy zpravidla probíhají v zahraničí. „V případě žaloby německého nebo švýcarského soudu je nutné reagovat. To, že smlouva třeba není podepsána statutárním orgánem, nehraje roli. Pokud se soudíte v Německu, musí vás navíc zastupovat německý advokát,“ říká Pawelka. Podle advokátky nemají poškozené firmy zaplatit ani jednu z faktur a rovnou se obrátit na kvalitního právníka. Prvním krokem by mělo být odmítnutí doporučeným dopisem. Pokud zaplatíte, znamená to, že přiznáváte vinu. MĚLI JSME VIZITKU Svůj příběh vyprávěla na semináři majitelka pražského hotelu. „Smlouvu, která ale vypadala jako dotazník, podepsala nic netušící slečna na recepci. Trestní oznámení jsme podali bezprostředně po obdržení první faktury na zhruba tisíc eur. Naštěstí jsme měli v ruce vizitku a ta společnost nám napsala, že odstoupení od smlouvy respektuje,“ uvedla podnikatelka. Horší konec má případ ostravského podnikatele. „Platíme již druhým rokem. Dokonce i první faktura prošla naším účetním oddělením, aniž by vzbudila nějaké podezření,“ říká poškozený. Advokát Jan Kořán v rámci semináře vysvětlil, jak je to s podvodnými inzeráty a českým právem. „Právní úkon, který svým obsahem odporuje zákonu, nebo jej obchází, nebo se příčí dobrým mravům, je neplatný. Katalogové firmy porušují minimálně princip dobrých mravů, protože úmyslně uvádějí oběti v omyl,“ uvedl Kořán. Spotřebitelé mají ještě navíc výhodu oproti podnikatelům, protože mohou využít takzvaného zneplatnění z důvodu omylu. |JAK SE BRÁNIT * rozhodně neplaťte ani jednu fakturu, ani v případě, že vám bude nabídnuta sleva ze splátek * pošlete firmě doporučený dopis, že nemáte zájem * obraťte se na advokáta * pořiďte si kopie veškeré korespondence s katalogovou firmou

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče