Obecní úřady reagují rychle, ale skoro vždy s nedostatky

03. března 2011, 10:45 - Profit, TZ
03. března 2011, 10:45

Úředníci nejsou schopni občanům kvalifikovaně poradit, pouze 8 % úřadů totiž odpovídá bezchybně a v krátkém časovém období. Ukázal to únorový průzkum společnosti SODATSW, který prověřil pracovníky 185 obcí s rozšířenou působností.

Foto: archív Profit

Úřady na e-mailové dotazy odpovídají rychle, v odpovědích však často chybí důležité informace i zpětný kontakt na pověřenou osobu. Ve 14 % případů dokonce úřady na otázky nezareagovaly vůbec.

Únorový výzkum se zaměřil na hodnocení aktivity úředníků všech obcí III. stupně s výjimkou magistrátů, jimž byly elektronicky zaslány dotazy s požadavkem na řešení konkrétního problému. Dotazy směřovaly na odbor sociálních věcí a občanských záležitostí. Šetření společnosti SODATSW ukázalo, že úřady reagují na dotazy občanů většinou rychle, 71 % pracovníků totiž odpovědělo na e-mail do druhého dne. Nejrychleji otázky zodpovídaly úřady obcí Jilemnice, Hořice a Bruntálu. Dalších 15 % úředníků odpovídalo v rozmezí dvou až šesti dnů po odeslání dotazu, zbylé obce otázky nezodpověděly.

V průzkumu nás překvapilo zjištění, že celých 26 % úředníků odpovědělo na otázky ještě týž den. Většina těchto odpovědí navíc byla kvalitnější, než v případech, kdy si vzali pracovníci na odpověď více času,“ sdělil Martin Hanzal, výkonný ředitel společnosti SODATSW, která vyvíjí řešení pro měření využívání pracovní doby zaměstnanců. „Cílem průzkumu bylo prověřit pracovní nasazení a kvalifikaci úředníků místní samosprávy, kteří jsou placeni z daní obyvatel České republiky,“ dodal Hanzal s tím, že důvodem k zahájení průzkumu bylo zjištění, že zaměstnanci tráví průměrně 17 % pracovní doby brouzdáním po internetu. Vyplynulo to z měření pomocí monitorovacích nástrojů společnosti SODATSW.

Společnost SODATSW v průzkumu neposuzovala pouze rychlost odpovědí, ale především jejich komplexnost. Při hodnocení bylo zohledňováno, zda úředníci zaslali potřebné dokumenty, nabídli osobní řešení problému a upozornili na možné komplikace. Z došlých odpovědí poskytlo 37 % úřadů kvalitní podklady, které detailně řešily vzniklou situaci. Dalších 30 % odpovědí úředníků obsahovalo pouze polovinu z požadovaných údajů a 33 % zaměstnanců obcí zaslalo zcela nedostačující informace.

Nejčastější chybou bylo, že odpovědi neobsahovaly informace o dokumentech či formulářích, které byly nezbytné pro řešení problému. Zároveň úředníci například neupozorňovali na správní poplatky nebo na reálné potíže, které mohou nastat. Ve většině odpovědí potom chyběly informace o úředních hodinách,“ uvedl Vít Kratochvíl, obchodní ředitel společnosti SODATSW. „V průzkumu nám přišlo pouze 8 % odpovědí, které obsahovaly všechny požadované údaje,“ upozornil Kratochvíl.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pouštní supersport Zaroq Sand Racer 500 GT jde do výroby.…
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Technologie
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít