Obdivovat, nebo zatratit

16. ledna 2009, 15:50 - Karel Zaoral
16. ledna 2009, 15:50

Nejlepší auto ve své třídě, dokonalé na dlouhé cesty

U italských i francouzských automobilů bývalo typické, že nějaký ten milimetr nehraje roli. Luigi i Jean-Luc už v polovině směny mysleli na volné odpoledne s přáteli, a podle toho vypadala i kvalita jejich práce. Poslední generace italských i francouzských vozů ale naznačují, že nastala významná změna. Montážní dělníci zřejmě dostali novou motivaci a auta podle toho vypadají. Pro C5 platí, že slícování dílů je precizní, spáry rovnoběžné jako podle laseru a materiály, které byly dříve na méně exponovaných místech viditelně levnější, jsou nyní použity pouze ve třídě vrcholné kvality v celém automobilu. Vypadá to, jako by podle francouzských myšlenek auto vyráběli němečtí dělníci. Vnější design je typicky francouzský. S Citroënem C5 máte jen dvě možnosti: buď ho obdivujete, nebo zcela zavrhnete. Nic mezi tím. Jsem však ochoten se vsadit, že skupina obdivovatelů bude nejméně desetkrát větší, C5 je i na jinak vymazlený evropský design úchvatná. Smyslné tvary, perfektní souhra jednotlivých prvků a design ve smyslu příběhu, který začíná u masky chladiče a rozvíjí svůj motiv přes celý vůz až na záď, to je to, čím je C5 výjimečná. Z vozu stačí vidět třeba jen zadní dveře, a přesto je okamžitě možné identifikovat, z jakého modelu pocházejí.
Stejný koncert perfekcionismu a líbivosti pokračuje i v interiéru. Auto se honosí materiály, které používají prémiové německé sedany až za příplatky, a to jsme pořád ve střední třídě. Hliník, kůže, nejměkčí plasty nejvyšší kvality, to vše je zarámováno do promyšleného návrhu interiéru, který se vyznačuje typickou vlastností citroënu, naprostým pohodlím při cestování. Přístroje jsou přehledné, hlavní ovladače intuitivně dosažitelné. Potěší i široká loketní opěrka, na níž je možné pokrčit ruku a nezarazit ji přitom spolujezdci do žeber. Sehnutí se pro mapu do kapsy u dveří má za následek aktivaci pohybového čidla a zapnutí osvětlení dotyčné odkládací plochy. O kousek výš ležící tlačítka pro paměť elektricky nastavovaných sedadel skrývají další lahůdku. Paměť natvarování polohy sedačky je propojená s klimatizací, takže kromě polohy zad vůz automaticky upraví i teplotu uvnitř vozu. Při dlouhých trasách cestující také ocení možnost vložit do slotu na středové konzoli SIM kartu, a mít tak ve voze plnohodnotný mobil s vlastním číslem. Vytknout se dá interiéru jen absence většího počtu držáků na nápoje (jeden exemplář vedle řadící páky není zrovna ideální stav) a také přehršlë tlačítek, namísto nějakého multifunkčního systému typu MMI nebo iDrive.
Měl jsem možnost vyzkoušet tři různé motory, od dvoulitrového benzinového čtyřválce přes dvoulitrový naftový až po 2,2litrový dvojitě přeplňovaný naftový čtyřválec. Benzinový kousek na tak velké auto, jako je C5, absolutně nestačí. I jízda v jednom je líná, motoru se moc nechce do otáček a trpí na vysokou spotřebu. Základní dieselový dvoulitr je vhodný pro řidiče, kteří jezdí nejčastěji sami a bez velkých zavazadel. O dvě deci objemnější naftové srdce je pro C5 asi ideální. I v pěti lidech a se střešním nosičem lyží a kufrem plným výbavy na týden v Alpách auto nedávalo najevo známky slabosti či nedostatku výkonu. Na německých dálnicích C5 bez většího obtěžování aerodynamickým hlukem létala nebezpečně blízko dvěma stům kilometrů v hodině, a to při zachování naprostého komfortu pro posádku. Na tradičně rychlostně omezené rakouské dálnici směr Brenner to vypadalo, jako by auto stálo. Absolutní klid a jen sem tam mírné zhoupnutí, jak se hydraulický systém odpružení třetí generace přenášel přes větší nerovnosti. A to vše za průměrných cca sedm litrů nafty na sto kilometrů. C5 nové generace je z hlediska jízdních vlastností čistokrevným citroënem. Auto zarputile mlčí a nepředává žádné informace o vozovce a jejím povrchu. Vůz zkrátka přemýšlí za řidiče, kterého ponechává sedět v ultrakomfortních sedačkách skoro jako dalšího pasažéra. Pravověrní milovníci vozů typu Impreza Sti nebo EVO kterékoliv generace možná ohrnou nos, ale urazit na jeden zátah skoro tisíc kilometrů a vylézt z vozu svěží, to se hned tak řidiči nestane. Vlastně s výjimkou lexusu a mercedesu třídy E to neumí nikdo. A rozhodně to neumí vůbec nikdo v cenové kategorii, do které C5 patří.

Klady
design
komfort
zápory
mnoho tlačítek

tabulka
Citroën C5
motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 2179 ccm
výkon 125 kW
převodovka manuální šestistupňová
zrychlení 0–100 9,2s
rychlost 219 km/h
cena: 599 900 Kč základní

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče