Menu Zavřít

Obchodům stále vládne dobírka

2. 4. 2007
Autor: Euro.cz

PLACENÍ ZA NÁKUP V E-SHOPU Základním předpokladem úspěchu internetového obchodu je pohodlný, levný a bezpečný způsob placení za zboží. V Česku stále většina nakupujících využívá „zastaralou“ dobírku. Je ale třeba držet krok s dobou a soustředit se na elektronické platební metody.

PLACENÍ ZA NÁKUP V E-SHOPU Základním předpokladem úspěchu internetového obchodu je pohodlný, levný a bezpečný způsob placení za zboží. V Česku stále většina nakupujících využívá „zastaralou“ dobírku. Je ale třeba držet krok s dobou a soustředit se na elektronické platební metody.

Při zakládání internetového obchodu je výběr vhodných platebních metod jedním z nejdůležitějších kroků. Do značné míry totiž může ovlivnit rozhodování spotřebitele - pokud nebude mít k dispozici oblíbenou (nebo pro něj dostupnou) metodu, poohlédne se jinde. Dvojnásob to platí pro Českou republiku, která má v rozvoji obchodování na internetu zpoždění.

V západní Evropě, USA a na dalších „informačně vyspělých“ trzích většinou obchodník vystačí s přijímáním plateb prostřednictvím kreditních karet, šeků a některé z elektronických peněženek. Čeští zákazníci jsou naproti tomu doposud k některým platebním metodám nedůvěřiví. Takže volí bezpečné, ale „neelektronické“ platby - například klasickou poštovní dobírku nebo zaplacení v hotovosti při fyzickém převzetí zboží. Proto je v zájmu obchodníka nabídnout možností placení za nákup co nejvíce.

Rozhodování o vhodnosti použití konkrétní metody ale kromě potřeb a přání zákazníka ovlivňuje několik dalších faktorů: druh a cena prodávaného zboží, náklady na zavedení platebního nástroje do e-shopu a náklady spojené s každou přijatou platbou.

Podle ceny prodávaného zboží se platební metody rozlišují na makro a mikroplatby. Přesná hranice dělící velké a malé platby není definována. Obecně se ale o mikroplatbách hovoří u částek maximálně v řádu stokorun. Pro oba typy (respektive objemy plateb) jsou vhodné jiné metody. Je jasné, že za novou lednici nebude zákazník platit pomocí prémiových SMS a naopak za vyzvánění do mobilu převodem z bankovního účtu. Podrobnosti najdete v samostatných článcích této rubriky.

Mezi makroplatební metody lze zařadit hotovostní platbu při osobním převzetí zboží či dobírku. Dále platbu platební kartou, převod z bankovního účtu (nebo přes platební bránu) a různé druhy splátkových a úvěrových plateb. I tyto makroplatby se ale mezi sebou liší, a to hlavně co do výše nákladů s nimi spojených a rychlosti provedení platby.

DOBÍRKA A HOTOVOST VÍTĚZÍ

Přestože zájem o nakupování na internetu a využívání e-shopů v Česku každoročně výrazně roste, nejpoužívanější metodou placení za on-line nákupy je stále „off-line“ dobírka. Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jana Vetyšky dobírku nabízejí prakticky všechny české internetové obchody a vede i v oblíbenosti mezi nakupujícími. „Podle průzkumu, který APEK provedl mezi tuzemskými e-shopy, je dobírka nejčastější platební metodou u osmdesáti procent z nich,“ tvrdí Vetyška.

Oblíbenost dobírky u nakupujících je pochopitelná - mají peníze plně pod kontrolou a platí až v momentě převzetí zboží. U poštovní dobírky sice hrozí možnost, že kupující nebude zastižen doma a bude se muset vypravit do pobočky České pošty, ale zaslat zboží na dobírku je možné také prostřednictvím kurýrních a zásilkových služeb, které doručí zboží v přesně určenou hodinu.

Pro prodávajícího je dobírka výhodná především svou jednoduchostí. Pro její používání k placení v internetové prodejně není třeba vynakládat žádné počáteční investice ani zasahovat do aplikace internetového obchodu. Náklady na dobírku navíc většinou hradí odběratel. Na druhou stranu ale existuje riziko nevyzvednutí a vrácení zásilky. Další nevýhodou je značné opoždění plateb od objednání a expedování zboží. Platba v hotovosti je v Česku podobně oblíbená. Podle Vetyšky ji 26 procent dotázaných obchodníků označilo za třetí nejpoužívanější. Proto možnost osobního vyzvednutí zboží a platbu v hotovosti nabízí tři čtvrtiny internetových obchodů. Nevýhodný je tento způsob úhrady pochopitelně zejména pro nakupujícího, který i po objednání zboží přes internet musí navštívit kamennou pobočku.

Obě výše zmiňované platební metody jsou velmi využívané a jejich zařazení do portfolia možných platebních metod lze jedině doporučit. V podstatě se však nejedná o elektronické platby. Na základě sledování trendů na vyspělejších trzích lze proto očekávat, že jejich význam bude s postupem času i v České republice klesat na úkor čistě elektronických platebních metod.

NA OBRÁTKÁCH NABÍRAJÍ I BANKOVNÍ PŘEVODY

V čele žebříčku oblíbenosti mezi nakupujícími se podle Jana Vetyšky umístily také platby prostřednictvím bankovního převodu. „Převod peněz z účtu na účet v našem průzkumu označilo 57 procent e-shopů za druhou nejpoužívanější platební metodu,“ konstatuje Vetyška a dodává: „Právě proto tento způsob placení zboží nabízí naprostá většina z nich.“ Platba bankovním převodem je z hlediska prodávajícího rovněž velmi nenákladnou platební metodou. Pro její provozování není třeba zásahů do systému e-shopu, stačí vlastnit bankovní účet. Nevýhodou však je zpoždění platby. Mezi momentem objednání zboží a zadání platebního příkazu do připsání peněz na účet prodávajícího totiž uplynou jeden (při převodu v rámci jedné banky) až dva dny (při „mezibankovním“ převodu). Prodejci tuto nevýhodu řeší většinou tak, že pozdrží odeslání zboží až do připsání platby na účet.

Pro zákazníka je tato metoda velice pohodlná, protože platební příkaz většinou zadává prostřednictvím internetového bankovnictví. Je ale samozřejmě možné jej provést přímo v pobočce banky nebo složenkou. Naopak ale vystavuje kupujícího riziku nedodání zboží a bývá tak využívána jenom ve spolehlivých a ověřených obchodech.

Speciální případ bankovního převodu představuje transfer peněz prostřednictvím platební brány banky. Tato metoda odstraňuje hlavní nevýhodu běžného bankovního převodu -zpoždění při připsání peněz. Platební brány v současnosti poskytuje pouze eBanka, Raiffeisenbank a Živnostenská banka. Podmínkou pro využívání platebních bran je vlastnictví účtu u dotyčné banky na obou stranách - tedy u nakupujícího i prodávajícího (vyjma Živnobanky, kde obchodník nemusí být klientem). Vedle toho obchodník pracuje s aplikací internetového obchodu a implementuje do ní platební bránu, což s sebou přináší určité náklady.

Placení za zboží prostřednictvím platební brány probíhá on-line. Nakupující po výběru zboží přejde přes odkaz na platební bránu. Poté je přesměrován do systému internetového bankovnictví své banky, kde potvrdí předpřipravený formulář a odešle platbu. Do několika minut jsou pak peníze připsány na účet obchodníka, který si tuto skutečnost může jednoduše ověřit. Zřejmě jedinou nevýhodou této jinak velmi rychlé a pohodlné platby je její omezení na klienty tří bank. V budoucnu ale zřejmě platební brány spustí i další banky.

PŘICHÁZÍ ČAS PLATEBNÍCH KARET

V zahraničí zdaleka nejpoužívanějším prostředkem on-line platby jsou platební karty. V Česku karty vinou obav zákazníků ze zneužití ať přímo obchodníkem, nebo třetí osobou získávají oblibu jenom velmi pomalu. Podle Jana Vetyšky je proto nabízí pouze zhruba polovina on-line obchodů. Tendence využívat karty stále víc je ale jasná a je pouze otázkou času, kdy se potvrdí i v tuzemsku. Výraznou měrou by k tomu měly přispět samotné banky, které zabezpečení plateb kartou věnovaly v poslední době velkou pozornost.

V Česku pro zabezpečení používají systém 3D Secure. Ten má odstranit nedůvěru nakupujících tím, že nemusí zadávat citlivé údaje na stránkách e-shopu, ale přímo na webu banky. Nakupující tak komunikuje s bankou, u níž má veden účet prodávající. Ta pak kontroluje potřebné náležitosti jak u vydavatele karty (banky nakupujícího), tak u kartové asociace (Visa a MasterCard). Veškeré operace se odehrávají přes internetový prohlížeč zákazníka a pokud proběhnou úspěšně, banka už jen informuje obchodníka o výsledku.

Pro prodávajícího je zavedení této platební metody nejsložitější. Podporují ji navíc jenom některé banky (např. eBanka, Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB). U jednotlivých bank se pak také liší výše nákladů na implementaci systému do aplikace e-shopu a případné další poplatky za transakce. Vzhledem k jednoduchosti a uživatelskému pohodlí pro nakupujícího ale má tato platební metoda velké perspektivy a lze očekávat významný nárůst její obliby.

JDE TO I JINAK

Vedle výše zmíněných, nejčastěji používaných a nabízených metod existují i další možnosti placení na internetu. Při větších nákupech mohou obchodníci umožnit nákup na splátky nebo platbu úvěrovou kartou. Pro platby nižších částek v e-shopu lze využít i elektronické peněženky, označované spíše za mikroplatební nástroj.

Prodej na splátky předpokládá v první řadě uzavření smlouvy s některou ze splátkových firem. Zákazník je při platbě přesměrován nejprve na web této firmy, která mu musí odsouhlasit poskytnutí úvěru. V případě kladného vyřízení pak informuje kupujícího i prodávajícího a už nic nebrání uskutečnění obchodu. Leasingové smlouvy podepisuje kupující dodatečně.

BRAND24

Placení úvěrovou kartou je analogické platbě kreditní kartou, přičemž místo banky vystupuje úvěrová firma. Obě tyto metody vyžadují zásah do aplikace e-shopu a jsou tak s nimi spojeny určité počáteční náklady. Lze je tedy chápat spíše jako doplňkové.

|MOŽNOSTI PLATEB Dobírka, placení hotově + jednoduchá implementace + vysoká bezpečnost + nulové transakční náklady na straně prodejce - riziko nevyzvednutí dobírky - prodleva mezi objednávkou a obdržením platby Platební brány + rychlost připsání peněz, platba probíhá on-line + kvalitní zabezpečení - omezení na klienty eBanky, Raiffeisen a Živnobanky - náklady na implementaci, nutný zásah do aplikace e-shopu - transakční náklady za platbu Bankovní převod + jednoduchá implementace + vysoká bezpečnost + nulové transakční náklady na straně prodejce - prodleva 1-2 dny mezi zadáním příkazu a připsáním peněz - riziko nedodání zboží Platební karty + rychlost, platba probíhá on-line + zlepšená bezpečnost díky systému 3D Secure - nejsložitější implementace do systému e-shopu - transakční náklady za každou platbu |

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).