Obchodníci si mnou ruce

22. května 2006, 00:00 - (pb)
22. května 2006, 00:00

NOVÁ CENTRA Nabídka se přizpůsobuje silné nákupní poptávce. Většina obchodních řetězců v Česku už založila svou národní síť a postupně se „roztahují“ z velkých měst do regionů. Mezi obchodními firmami dominují německé subjekty.

NOVÁ CENTRA

Nabídka se přizpůsobuje silné nákupní poptávce. Většina obchodních řetězců v Česku už založila svou národní síť a postupně se „roztahují“ z velkých měst do regionů. Mezi obchodními firmami dominují německé subjekty. Měřeno obratem, k těm největším v tuzemsku patří Makro, Ahold (Hypernova, Albert), Schwarz (Kaufland, Lidl), Rewe (Billa, Penny Market), Tesco, Globus, Tengelmann (Plus), Delvita a Spar (Interspar).

Celková plocha moderních nákupních center dnes podle odhadů činí zhruba 1,34 milionu metrů čtverečních a neustále se rychle rozšiřuje. V posledních dvou letech vzniklo 17 nových center. Jen v Praze loni přibylo 124 tisíc metrů čtverečních maloobchodních prodejen. Na tom se podílely hlavně Centrum Chodov a problematická Galerie Butovice.

Řada dalších se také buduje. V hlavním městě to bude především další rozšíření prodejny Tesco v Letňanech, dokončení komplexu Arkády Pankrác, nákupní centrum Šestka na rychlostní silnici směrem k ruzyňskému letišti a některé další projekty. Jak již bylo řečeno, rozvoj maloobchodu se už neomezuje jenom na metropoli - silné aktivity jsou dnes patrné hlavně v Brně, Ostravě a Plzni.

„Rozmísťování“ obchodních komplexů musí být v souladu s územními plány, jejichž tvorba je v kompetenci komunální samosprávy, nicméně úvahy developerů musí jít dál. „Na prvním místě jsou vždy demografické faktory,“ říká Petr Urbánek z developerské společnosti Europolis. Přinejmenším na druhém či třetím místě musí ovšem stavebník brát do úvahy konkurenci. A ta je už dnes poměrně silná.

V takové situaci jsou například developeři v Ostravě, kde právě probíhá soutěž o zástavbu několikasethektarové proluky poblíž centra. Všechny projekty samozřejmě počítají s velkými maloobchodními prodejnami - řada z nich ale už stojí víceméně na hranicích dnes ještě prázdného pozemku. Navíc v Ostravě je hustota moderních hypermarketů jedna z největších v Česku. *

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít