Obchodníci chtějí inspirovat ke kvalitě

10. listopadu 2003, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
10. listopadu 2003, 00:00

OBCHODNÍ ŘETĚZCE NABÍDLY ZÁKAZNÍKŮM LACINÉ POTRAVINY, ČÍMŽ SI PŘILÁKALY ŘADU SPOŘIVÝCH ZÁKAZNÍKŮ. NYNÍ SE SITUACE ZAČÍNÁ MĚNIT A OBCHODNÍCI ZAČÍNAJÍ JEVIT ZÁJEM I O ZBOŽÍ VYŠŠÍ KVALITY.

Dodavatelé požadují za kvalitnější zboží vyšší nákupní ceny

REAGUJÍ TAK S MÍRNÝM PŘEDSTIHEM NA ZMĚNU CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELŮ, PRO NĚŽ UŽ NENÍ CENA VŽDY URČUJÍCÍM KRITÉRIEM.

Velkoobchodní řetězec Makro chce inspirovat ke kvalitě, a to zejména své zákazníky. Důvodů, proč klade důraz na kvalitu, je podle představitelů Makra celá řada. Například ve světě je již téměř samozřejmostí, že kvalita je nejvyšší prioritou při výběru zboží. V České republice naproti tomu ještě stále převládají finanční a reklamní aspekty výběru. I v tuzemsku je však otázkou času a růstu životní úrovně, kdy lidé začnou vyhledávat kvalitu, a ta se pro ně stane prvořadou.

BIFTEKY S RODOKMENEM

V praxi to například znamená, že živnostníci a podnikatelé si v Makru nakoupí zboží s dohledatelným původem, pokud jde například o maso či brambory. Pro dodavatele Makra to představuje nejen splňovat nároky na kvalitu výroby, ale prokazovat také původ třeba bifteků až k rodokmenu příslušného býka. Na jaře letošního roku začali v Makru prodávat drůbeží maso s dohledatelným původem. „Projekt měl velký úspěch. Každý druhý zákazník si koupí raději dražší a kvalitnější maso,“ uvedl Stanislav Sekyra z oddělení Food fresh Makro Cash & Carry ČR. Určitě to však neznamená, že by z nabídky, ať už velkoobchodu, nebo třeba i maloobchodních řetězců, mělo zmizet laciné zboží. „Nelze začít prodávat jen luxusní potraviny. Musíme zprůhlednit původ a kvalitu zboží. Můžeme vyhledávat luxusní a drahé potraviny, zákazník ale musí vědět, za co platí, a akceptovat to,“ uvedl Sekyra.

KVALITA MÁ BÝT DRAŽŠÍ

Jedním z dodavatelů masa do Makra je také Maso Planá (nad Lužnicí). Podle výkonného ředitele firmy Emila Kaspera bude mít od února příštího roku firma dosledovatelné každé prase a krávu, jejichž maso prodá obchodu. Navíc do dvou let má mít každý, kdo si otevře webové stránky Masa Planá, možnost pozorovat firemní provoz on line. „To vše však samozřejmě představuje investice. Což by se mělo projevit v nákupní ceně daného zboží. Logicky by zboží, které nemůže spotřebiteli nabídnout svůj rodokmen, mělo být lacinější, než to, které tuto informaci dokáže poskytnout,“ konstatoval Kasper. Marketingová ředitelka Kosteleckých uzenin Vlaďka Pivoňková k tomu doplnila: „Výrobci budou produkovat to, po čem je poptávka. Jestliže je poptávka po levných potravinách, budeme produkovat levné potraviny. To však neznamená, že nejsou kvalitní.“ Podle jejích slov se změnil způsob, kterým je možné spotřebitele ovlivňovat. Před několika lety tvořily obchodní řetězce asi čtyřicet procent odbytu Kosteleckých uzenin a většina prodeje šla přes nezávislé obchodníky, což dávalo mnohem větší možnost působit na zákazníka. Dnes řetězce odebírají sedmdesát procent produkce a jejich podíl se bude podle Pivoňkové zvyšovat. Výrobce se tedy snaží vyhovět jejich poptávce. „Makro mělo zpočátku zájem o levné zboží, nyní už má potřebu i vyšší kvality. Je to ovšem problematické. Například před časem jsme dali na informace, že zákazníci chtějí kupovat kvalitní špekáčky. Začali jsme je vyrábět, ale prodali jsme jich 400 kilogramů za týden, zatímco oněch méně kvalitních dvacet tun denně. My musíme vyrábět to, po čem je skutečně poptávka, abychom přežili,“ uzavřela Pivoňková.

ŘETĚZCE SE ZÁKAZNÍKŮ NEPTAJÍ

Obchodníci se rádi odvolávají na to, že rozhodující slovo má na trhu spotřebitel. „Ze zkušenosti vím, že nejvíce závisí na obchodníkovi, co zákazníkovi předloží. Setkáváme se například s tím, že dokážeme vyrobit nový produkt, ale je velmi složité ho dostat na trh, protože obchodníci sází na osvědčené zboží a nemají o novinky zájem,“ upozornil Kasper. Sekyra uznává, že řetězce se příliš zákazníků neptají, protože na to není při velkoplošném prodeji prostor. „Máme jen kusé informace, hlavně z médií. Nevyužíváme toho, že bychom se svých zákazníků ptali. Snažíme se to kompenzovat svými zkušenostmi,“ konstatoval Sekyra. Potraviny vyšší kvality tedy nejsou zřejmě pro výrobce žádným problémem. Zejména za nákupní ceny, které vyšší jakost jejich produkce zohlední. Oběma stranám - výrobcům i obchodníkům - však může udělat čáru přes rozpočet spotřebitel, pokud o kvalitnější a přirozeně i dražší zboží neprojeví zájem.

KVALITNĚJŠÍ PRIVATE LABEL

Orientaci nejen na laciné zboží lze pozorovat i u maloobchodních řetězců. Vedle zboží pod vlastní značkou obchodního řetězce (Private Label), které se stalo synonymem laciných produktů, se začínají objevovat i luxusnější řady výrobků. Například v Tesku se vedle zboží pod značkou Tesco výhodný nákup objevila i další řada zboží pod značkou Tesco, která má představovat kvalitu srovnatelnou se značkovými výrobky, ovšem za nižší ceny. Český trh se má dočkat i řady výrobků Tesco, které jsou vysloveně luxusní.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít