Obchodníci chtějí inspirovat ke kvalitě

10. listopadu 2003, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
10. listopadu 2003, 00:00

OBCHODNÍ ŘETĚZCE NABÍDLY ZÁKAZNÍKŮM LACINÉ POTRAVINY, ČÍMŽ SI PŘILÁKALY ŘADU SPOŘIVÝCH ZÁKAZNÍKŮ. NYNÍ SE SITUACE ZAČÍNÁ MĚNIT A OBCHODNÍCI ZAČÍNAJÍ JEVIT ZÁJEM I O ZBOŽÍ VYŠŠÍ KVALITY.

Dodavatelé požadují za kvalitnější zboží vyšší nákupní ceny

REAGUJÍ TAK S MÍRNÝM PŘEDSTIHEM NA ZMĚNU CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELŮ, PRO NĚŽ UŽ NENÍ CENA VŽDY URČUJÍCÍM KRITÉRIEM.

Velkoobchodní řetězec Makro chce inspirovat ke kvalitě, a to zejména své zákazníky. Důvodů, proč klade důraz na kvalitu, je podle představitelů Makra celá řada. Například ve světě je již téměř samozřejmostí, že kvalita je nejvyšší prioritou při výběru zboží. V České republice naproti tomu ještě stále převládají finanční a reklamní aspekty výběru. I v tuzemsku je však otázkou času a růstu životní úrovně, kdy lidé začnou vyhledávat kvalitu, a ta se pro ně stane prvořadou.

BIFTEKY S RODOKMENEM

V praxi to například znamená, že živnostníci a podnikatelé si v Makru nakoupí zboží s dohledatelným původem, pokud jde například o maso či brambory. Pro dodavatele Makra to představuje nejen splňovat nároky na kvalitu výroby, ale prokazovat také původ třeba bifteků až k rodokmenu příslušného býka. Na jaře letošního roku začali v Makru prodávat drůbeží maso s dohledatelným původem. „Projekt měl velký úspěch. Každý druhý zákazník si koupí raději dražší a kvalitnější maso,“ uvedl Stanislav Sekyra z oddělení Food fresh Makro Cash & Carry ČR. Určitě to však neznamená, že by z nabídky, ať už velkoobchodu, nebo třeba i maloobchodních řetězců, mělo zmizet laciné zboží. „Nelze začít prodávat jen luxusní potraviny. Musíme zprůhlednit původ a kvalitu zboží. Můžeme vyhledávat luxusní a drahé potraviny, zákazník ale musí vědět, za co platí, a akceptovat to,“ uvedl Sekyra.

KVALITA MÁ BÝT DRAŽŠÍ

Jedním z dodavatelů masa do Makra je také Maso Planá (nad Lužnicí). Podle výkonného ředitele firmy Emila Kaspera bude mít od února příštího roku firma dosledovatelné každé prase a krávu, jejichž maso prodá obchodu. Navíc do dvou let má mít každý, kdo si otevře webové stránky Masa Planá, možnost pozorovat firemní provoz on line. „To vše však samozřejmě představuje investice. Což by se mělo projevit v nákupní ceně daného zboží. Logicky by zboží, které nemůže spotřebiteli nabídnout svůj rodokmen, mělo být lacinější, než to, které tuto informaci dokáže poskytnout,“ konstatoval Kasper. Marketingová ředitelka Kosteleckých uzenin Vlaďka Pivoňková k tomu doplnila: „Výrobci budou produkovat to, po čem je poptávka. Jestliže je poptávka po levných potravinách, budeme produkovat levné potraviny. To však neznamená, že nejsou kvalitní.“ Podle jejích slov se změnil způsob, kterým je možné spotřebitele ovlivňovat. Před několika lety tvořily obchodní řetězce asi čtyřicet procent odbytu Kosteleckých uzenin a většina prodeje šla přes nezávislé obchodníky, což dávalo mnohem větší možnost působit na zákazníka. Dnes řetězce odebírají sedmdesát procent produkce a jejich podíl se bude podle Pivoňkové zvyšovat. Výrobce se tedy snaží vyhovět jejich poptávce. „Makro mělo zpočátku zájem o levné zboží, nyní už má potřebu i vyšší kvality. Je to ovšem problematické. Například před časem jsme dali na informace, že zákazníci chtějí kupovat kvalitní špekáčky. Začali jsme je vyrábět, ale prodali jsme jich 400 kilogramů za týden, zatímco oněch méně kvalitních dvacet tun denně. My musíme vyrábět to, po čem je skutečně poptávka, abychom přežili,“ uzavřela Pivoňková.

ŘETĚZCE SE ZÁKAZNÍKŮ NEPTAJÍ

Obchodníci se rádi odvolávají na to, že rozhodující slovo má na trhu spotřebitel. „Ze zkušenosti vím, že nejvíce závisí na obchodníkovi, co zákazníkovi předloží. Setkáváme se například s tím, že dokážeme vyrobit nový produkt, ale je velmi složité ho dostat na trh, protože obchodníci sází na osvědčené zboží a nemají o novinky zájem,“ upozornil Kasper. Sekyra uznává, že řetězce se příliš zákazníků neptají, protože na to není při velkoplošném prodeji prostor. „Máme jen kusé informace, hlavně z médií. Nevyužíváme toho, že bychom se svých zákazníků ptali. Snažíme se to kompenzovat svými zkušenostmi,“ konstatoval Sekyra. Potraviny vyšší kvality tedy nejsou zřejmě pro výrobce žádným problémem. Zejména za nákupní ceny, které vyšší jakost jejich produkce zohlední. Oběma stranám - výrobcům i obchodníkům - však může udělat čáru přes rozpočet spotřebitel, pokud o kvalitnější a přirozeně i dražší zboží neprojeví zájem.

KVALITNĚJŠÍ PRIVATE LABEL

Orientaci nejen na laciné zboží lze pozorovat i u maloobchodních řetězců. Vedle zboží pod vlastní značkou obchodního řetězce (Private Label), které se stalo synonymem laciných produktů, se začínají objevovat i luxusnější řady výrobků. Například v Tesku se vedle zboží pod značkou Tesco výhodný nákup objevila i další řada zboží pod značkou Tesco, která má představovat kvalitu srovnatelnou se značkovými výrobky, ovšem za nižší ceny. Český trh se má dočkat i řady výrobků Tesco, které jsou vysloveně luxusní.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče