Obchodních center bude přibývat pomaleji

20. září 2004, 00:00 - PETR BÝM
20. září 2004, 00:00

HYPERMARKETY V ČR V ČR bylo ke konci minulého roku v provozu 31 obchodní středisko, ztoho téměř třetina v Praze. Domácí nabídka kvalitních obchodních prostor je v porovnání s vyspělými západoevropskými zeměmi zatím slabá. U nás je k dispozici zhruba 170 metrů čtverečních plochy na tisícovku obyvatel, v Unii je tento ukazatel přibližně dvakrát vyšší.

**HYPERMARKETY V ČR

V ČR bylo ke konci minulého roku v provozu 31 obchodní středisko, ztoho téměř třetina v Praze.

Domácí nabídka kvalitních obchodních prostor je v porovnání s vyspělými západoevropskými zeměmi zatím slabá. U nás je k dispozici zhruba 170 metrů čtverečních plochy na tisícovku obyvatel, v Unii je tento ukazatel přibližně dvakrát vyšší. Do konce minulého roku bylo u nás v rámci obchodních center postaveno 800 000 m 2 plochy. Praktické zkušenosti ukazují, že nákupy v těchto střediscích jsou velmi oblíbené (automobily k nákupům už používají tři pětiny českých domácností), investoři proto mají o tento segment realit intenzivní zájem. V letech 2004-2007 by se jejich počet měl celkově zvýšit o 21 objekt. Přitom se jejich výstavba viditelně posouvá z největších měst do menších sídel, jako např. Karlových Varů, Opavy či Pardubic. Východoevropský region, zejména ČR, Maďarsko a Polsko, je pro maloobchodní řetězce atraktivní, a tomu také odpovídá výše pronájmů kvalitních obchodních prostor. Ke konci 1. čtvrtletí se nejvýše vyšplhala v Ruské federaci, což je dáno velikostí tohoto trhu - 203 eura měsíčně za metr čtvereční obchodní plochy. U nás se v této době pohybovala kolem 150 eur, ale třeba v Maďarsku jen kolem 87 eur. Tomu také odpovídají výnosy, které se ve střední Evropě pohybují v rozmezí 7,50-10 % ročně. Expanze obchodních středisek tedy bude pokračovat, ale pomaleji než v minulých letech. Platí to zejména v porovnání s ostatními segmenty trhu - po vstupu do Unie je patrná konjunktura hlavně v oblasti průmyslových nemovitostí, zároveň je patrný zájem o vlastnické bydlení, což akceleruje bytovou výstavbu. V tomto relativním porovnání tedy trh velkoplošných obchodních jednotek už nyní prožívá jakýsi útlum. To je ovšem zákonitý důsledek předchozího rychlého tempa - ČR prošla za několik málo let takovým vývojem, který v západní Evropě trval dvě desetiletí.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče