Obce chtějí nové zdroje energie

26. ledna 2010, 12:17 - Jan Barton
26. ledna 2010, 12:17

Spolupráce veřejných subjektů a soukromé sféry patří k modernímu tržnímu prostředí

Zájem o projekty obnovitelných zdrojů, především o výstavbu fotovoltaických elektráren, roste u obcí i u soukromých zájemců. Jejich provedení a financování však přináší mnoho problémů. Jak co nejvíce eliminovat byrokracii? Jak nejlépe nastavit podmínky spolupráce veřejné a soukromé sféry, která je nevyhnutelná?

Příklad

Názornou ukázkou je projednávaný projekt výstavby fotovoltaické elektrárny. Je dlouhodobý a umožňuje strategické partnerství soukromé a veřejné sféry. Pro obec by jeho provedení znamenalo pravidelný příjem, jenž zajišťuje potřeby občanů, služeb i rozvoj prospěšných aktivit. Kvůli jeho dlouhodobosti a charakteru však nemůže být zařazen jako veřejná zakázka. Byl však navržen postup, který přinesl výhody všem.
V první fázi bylo nutné revitalizovat pozemky bývalého vojenského areálu. Investor, který zvítězil ve výběrovém řízení na jeho využití, uzavřel s obcí takzvanou partnerskou smlouvu. Ta obsahovala všechny náležitosti týkající se budoucí spolupráce obce a investora. Poté byla založena akciová společnost, ve které měla obec minoritní podíl. Nová společnost pak přistoupila k partnerské smlouvě, čímž se stala nositelkou jasně stanovených práv a povinností při provádění projektu.
Obec prodá svůj podíl v účelově založené společnosti většinovému investorovi. Tím bude mít první, navíc daňově optimální zisk. Výměnou za něj se zavazuje, že na pozemcích umožní výstavbu – včetně zřízení věcného břemene k zajištění financování. Po zmíněných opatřeních lze začít s výstavbou, která trvá relativně krátkou dobu. Během ní bude vyčleněna část elektrárny se samostatným připojením a dle směnné smlouvy převedena do výlučného vlastnictví obce. Ta tím získá pravidelný výnos minimálně na dvacet let. Investor zase vlastnictví pozemků pod svou částí elektrárny a podíl na rozvoji a životě obce.

Praktické řešení

Vypadá to složitě, ale v obdobných případech jde o praktické řešení. Navíc je praktičtější než česká právní úprava, dle níž se externí zajišťování služeb řídí především zákonem č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách. Dle něj by projekty měly být spíše krátkodobé a s jednorázovým plněním. To však lze v našem případě obtížně použít. Druhou možnou právní úpravou je koncesní zákon – respektive některá ustanovení zákona č. 139/2006 Sb.
Dodavatel však často nese i ekonomická rizika spojená s provedením a provozem předmětu veřejné zakázky. Tento režim je nyní využíván především k pokrytí větších transakcí. Velikost koncesí není omezená a lze je použít i na projekty obcí a krajů. Ty je však zatím využívají jen v omezené míře kvůli složité legislativě a obtížnému nalezení privátního partnera, jenž dodrží dlouhodobé závazky.

Problémy

Fotovoltaické projekty jsou náročné i na využití pozemků. Musejí mít totiž odpovídající přístup k síti. Problémem také bývá financování projektu. To lze provést takzvaným korporátním způsobem, v němž se klade důraz na hodnocení bonity investora projektu. A analyzují se jeho historické výsledky. Druhým způsobem je takzvaný projektový přístup. Projekt provede účelově založená společnost, která má vlastníky s odpovídající kvalifikací i zkušenostmi. To obvykle nesplňují začínající společnosti ani municipality. Dalším problémem je, že do společnosti musejí být vloženy vlastní zdroje – v míře, jež zajišťuje dostatečný závazek investora, rozumnou návratnost a následně komfort pro věřitele. Ten provedení většiny projektu umožní prostřednictvím seniorního financování, protože obce často zdroji nedisponují. Navíc se požadavky na vlastní zdroje v oblasti projektů obnovitelných zdrojů v poslední době zpřísnily. Důvodem je především velká fluktuace cen surovin, nejistota na finančních trzích a tlaky na změnu legislativy. Rychlé a pro všechny efektivní spolupráce lze dosáhnout pomocí uvedených principů. Spolupráce veřejnoprávních korporací a soukromé sféry je součástí moderního tržního prostředí. U menších projektů ji však často komplikuje současná právní úprava. Proto se používají specifická partnerství, která chrání veřejný subjekt před případnými negativními dopady tržních rizik i privátního partnera před politickými tlaky a dlouhodobějšími změnami.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít