Obamova tajná digitální zbraň

09. července 2008, 18:32 - Tom Lowry
09. července 2008, 18:32

Blue State pomohl vytvořit...

Celý podtitul: Blue State pomohl vytvořit internetový nástroj, který přinesl dolary a povzbudil zájem. Nyní se snaží přilákat více korporátních klientů.

Od okamžiku, kdy senátor Barack Obama oznámil, že se zříká veřejných financí na prezidentskou kampaň, ji to ještě posílilo a zvýšilo jeho už i tak rekordní částky získané na internetu. Zdá se, že Obama má téměř zázračnou schopnost zajistit si postupně spontánní politickou a finanční podporu.
Ve skutečnosti má předpokládaný demokratický kandidát tajnou zbraň, jíž je malá soukromá firma Blue State Digital. Ta se zabývá průzkumem trhu a novými médii a hraje hlavní roli v posilování obamamánie. Vedení Obamovy kampaně se o Blue State odmítlo vyjádřit, ale firma tvrdí, že její zručná práce a technologie jsou příčinou více než 200 milionů dolarů shromážděných pro něho na internetu, dvou milionů telefonních hovorů na pomoc kandidátovi a sociální sítě barackobama.com s 850 tisíci uživateli, kteří zorganizovali 50 tisíc akcí na jeho podporu.
Kromě Obamy přilákal Blue State více než sto klientů včetně obecně známých korporátních firem, jako jsou AT&T nebo Stonyfield Farm. Říká se také, že by firma mohla sloužit v Obamově Bílém domě jako dodavatel. „Blue State používá technologii, která poskytuje lidem šanci stát se zainteresovanými - ať už jde o voliče nebo o zákazníka,“ říká filmová obchodnice Lisa Smithlineová. Když byla v roce 2006 ředitelkou kreativního marketingu v nezávislé filmové společnosti Focus Features, najala Blue State k propagaci dokumentárního filmu o válce v Iráku The Ground Truth (Zásadní pravda) prostřednictvím mohutné internetové kampaně, jejímž výsledkem bylo 500 promítání v kostelech a v komunitních centrech. „Zaměřují se na všechny lidi a zasáhnou i ty, které se dříve nikdy nepodařilo oslovit,“ říká.
Blue State založili v roce 2004 čtyři bývalí členové týmu prezidentské kampaně Howarda Deana. Některé firmy již prodávaly software na pomoc kandidátům v získávání peněz na internetu. Thomas Gensemer, který se dříve věnoval rizikovému kapitálu a nyní je ve svých jednatřiceti letech v Blue State správcem společnosti, říká, že on a jeho společníci chtějí používat nástroje, které mobilizují řadové voliče k podpoře pokrokových kandidátů, případů a produktů. „Hlavní myšlenkou vždy bylo zapojit občany. Aby měli pocit, že jsou součástí procesu,“ říká Gensemer.
V roce 2005 začal Blue State spolupracovat s AT&T, která se pokoušela zahájit televizní službu, která by konkurovala kabelovým společnostem. Společnost se odmítla vyjádřit, ale Gensemer tvrdí, že Blue State v jednom projektu použil internet a další média, aby zorganizoval komunitní skupiny a občany a zmobilizoval je proti přísným connecticutským licenčním zákonům pro kabelové společnosti. Zákonodárcům státu bylo posláno 30 tisíc dopisů, a ti nakonec vytvořili nové zákony, které AT&T usnadnily vyrovnat se kabelovým společnostem. Finančník a filantrop George Soros najal Blue State na podzim 2006, aby pracoval na dvou projektech. Firma vytvořila webovou stránku pro stipendijní program, který vysílal novináře do New Orleansu, aby dokumentovali obnovu města. Blue State také napomohl přívětivějšímu přístupu Sorosova think tanku Evropská rada pro zahraniční vztahy k internetu a naučil akademiky, jak efektivně blogovat o byznysu a ekonomice.
Obama si najal Blue State devět dnů před zahájením své kandidátské kampaně - v únoru 2007. Byla to chytrá volba, protože firma dokáže vytěžit hodně z mála: Obamova kampaň u Blue State přišla dosud dle dokladů jen na 1,1 milionu dolarů.
Jedním z největších přínosů Blue State pro kampaň je sociální síť MyBO. Ta představuje další dimenzi kampaně na internetu. Umožňuje Obamovým příznivcům vzájemně komunikovat, organizovat vlastní setkání a vyměňovat si nápady. Obamův štáb sleduje výměnu názorů, což mu pomáhá v časté - a pokud možno osobní - komunikaci s příznivci. Osmapadesátiletý Hughes Rhodes, manažer z oděvního průmyslu a až dosud republikán, pořádal salónní schůzky ve svém newyorském bytě na téma Obama a jeho politika. „Je jasně vidět, že používají internet jako organizační nástroj,“ říká Rhodes, který se na Obamovu stránku dívá několikrát za den. „Šíří se od voliče k voliči.“
Dnes má Blue State 38 zaměstnanců a kanceláře v Bostonu, New Yorku, San Francisku a ve Washingtonu. Firma se drží natolik v ústraní, že ani neumístila na spodní okraj Obamovy webové stránky poznámku „vytvořil Blue State Digital“. Ale to se týká pouze kampaně. Sedmadvacetiletý partner Joe Rospars se účastní všech schůzek vrcholného vedení Obamovy kampaně, říká Gensemer. Lidé zasvěcení do kampaně v soukromí potvrzují, že Blue State udělala na Obamu takový dojem, že pokud v listopadu zvítězí, ocitne se společnost v jedinečném postavení: představte si Bílý dům, který bude mít vlastní společnost provozující sociální síť.
Gensemer nechce mluvit o možném budoucím propojení s Obamovou administrativou, ale jiní lidé říkají, že by to firma měla zvládnout. „Místo pouhých průzkumů typu ,zaškrtněte příslušné okénko‘, si představte, co by mohl Blue State učinit v oblasti rozvoje a kultivace politiky,“ říká Clay Shrinky, profesor z Newyorské univerzity, který radí a přednáší o nových médiích. „Mohla by se vést diskuse o podstatě politiky.“
Výzva pro Blue State (která neodhalila své zisky a tržby) tkví ve svezení se na Obamově vlně a současně v diverzifikaci vlastního byznysu - příležitosti vidí především v zámoří. S větším pronikáním do korporátního světa by se měl Blue State znovu zamyslet nad svým názvem, který je spojen s politikou. Gensemer to připouští, ale dodává: „Vždy budeme zastávat pokrokový idealismus.“ Zní to jako od jistého senátora z Illinois.

Box s. 56:
Nejen v politice

Blue State (BS) pracoval pro Obamu, londýnského starostu a pro iniciativu Zachraňte Dárfúr. Získává také korporátní klienty.

AT&T
BS mobilizoval connecticutské občany, aby oslovili státní zákonodárce více než 30 tisíci dopisy. Žádali v nich, aby se zákony, chránící kabelové společnosti, změnily a umožnily AT&T provozovat videovou službu.

Stonyfield Farm
BS pomohl mlékárenské společnosti vytvořit webové stránky a vést účinnou kampaň, aby přiměl lidi k recyklaci kelímků od jogurtů.

Focus Features
BS vedl kampaň, která přivodila 500 promítání dokumentární filmu The Ground Truth (Zásadní pravda) o válce v Iráku v kostelech a v komunitních centrech v celých USA.

Popisek s. 57:
„Hlavní myšlenkou vždy bylo zapojit občany,“ říká Gensemer

Popisek s. 57:
Blue State pomohl Obamovi získat 200 milionů dolarů prostřednictvím internetu

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče