Obal nebo design?

19. srpna 2008, 13:06 - Ivan Pilný
19. srpna 2008, 13:06

Glosa postaršího technokrata

Donedávna bylo možné vytvořit výrobek nebo službu a úkolem pro designéry bylo je zabalit do lákavého obalu. Oslnivý módní obal měl, často bez ohledu na potřebu nebo přidanou hodnotu, výrobek prodávat. Tenhle koncept padl i v oblasti tak přesycené „funkčností“, jako jsou informační a komunikační technologie. Čím dál více se objevují „Stevové“ v černém roláku likvidující původní naivní představu. iPhone nám ukázal, co nás na dosavadních mobilních telefonech tak často a hlavně zbytečně štvalo. Objevuje se i pár vlaštovek v software, které respektují přirozené chování uživatelů a nenutí je učit se novou profesi. Návody se zkracují, intuice většinou postačí a zabere.
Design se stává součástí vývoje. Zdaleka to neplatí jen o konzumním zboží. Není to jen o módě, ale vítězí ti, kteří místo průzkumů trhu zkoumají chování potenciálních uživatelů výrobku nebo služby. Už přestalo fungovat, že zákazník musí ukázat jistou dávku hrdinství, aby mohl zakoupený výrobek vůbec a déle používat. Množí se ti, kteří když do pěti minut nepochopí, jak zakoupenou věc používat, vyhodí ji a příště si nic takového nekoupí. Neúspěšné experimenty s nehotovými výrobky často znamenají mnohaleté zpoždění pro vítězný nástup odzkoušeného a dobře designovaného inovovaného výrobku. Chytří a vítězní výrobci si kladou otázky, co dělají uživatelé tři minuty před použitím výrobku a tři minuty potom. Uvědomují si, že zákazník nepotřebuje osmimilimetrový vrták, ale potřebuje udělat osmimilimetrovou díru. Nespokojí se s průměrností.
Jaké jsou základní předpoklady dokonalé integrace designu do vývoje výrobku nebo služby? Kromě již zmíněné jasné představy o chování uživatele je to rozsáhlé a perfektní testování prototypu. Stále méně a méně zákazníků je ochotno platit za to, že se stanou testovacími králíky. Neplatí to jen o výrobcích, ale samozřejmě také o službách. Díry v koncepci a slabé testování se firmám v době internetu vrátí téměř okamžitě negativně a globálně v odezvě prvních zákazníků. Často potřebujeme i partnery pro pilotní projekty. V tvorbě vítězí empatie a optimismus. Kdosi řekl, že na trhu není místo pro „blbou náladu“, prodává se zážitek. Inovace je synonymem pro tvrdou práci. Průzkum mezi sedmdesáti tisíci úspěšných amerických firem ukázal, že dokonalá exekuce průměrného nápadu jasně poráží „pouze“ oslnivou myšlenku.
Nedělám si iluze, že integrace designu do vývoje výrobku je běžná, ale těší mne, když se mi něco takového dostane do ruky. Určitě nejsem sám.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít