O reklamu v ČT probíhá řež

01. března 2004, 00:00 - JIŘÍ MICHAL
01. března 2004, 00:00

BOJ O REKLAMU A POPLATKY V ČESKÉ TELEVIZI, KTERÝ MÁ V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ ROZHODNOUT PARLAMENT, BY MOHL SKONČIT ZDRAŽOVÁNÍM BĚŽNÉHO ZBOŽÍ. JSOU O TOM PŘESVĚDČENI ZÁSTUPCI REKLAMNÍCH AGENTUR.

Odebrání reklamy České televizi sníží konkurenci na reklamním trhu a ještě více posílí dominantní postavení Novy. Ta by mohla reklamu zdražit až o 10 %, což bude muset ve finále zaplatit daňový poplatník, řekl Profitu představitel Asociace reklamních agentur a komunikačních médií Pavel Brabec. „Na straně inzerentů skutečně pozorujeme obavy před narušením celého reklamního trhu. Zhruba desetiprocentní zdražení si dokážu představit,“ potvrdil obavy ze zdražování Jiří Mikeš, předseda Asociace reklamních agentur. „Už pokles pod 0,4 procenta reklamního času ve vysílání v roce 2007 je z našeho hlediska katastrofální. Nova by získala výsadní postavení na televizním trhu a dramaticky by stouply ceny televizní reklamy. A samozřejmě cena licence televize Nova. Diváci by platili nejenom vyšší cenu za reklamu na komerčních televizích, ale také veškeré náklady veřejnoprávního vysílání v důsledku vyšších poplatků,“ dodal k tomu mluvčí ČT Martin Krafl. Tyto obavy vyplývají z návrhů části poslanců, podle nichž by měla do roku 2010 z obrazovek České televize postupně zcela zmizet reklama a místo toho by poplatky z dnešních 75 korun zdražily až na 155. „Cenu reklamy na Nově určují zcela jiné parametry než nepatrné posuny v limitech reklamního času ve veřejnoprávní televizi. V první fázi, při snížení limitu na 0,8 procenta, určitě k žádným cenovým otřesům nedojde,“ tvrdí Vladimír Jurásek z firmy Mag Media, která reklamní čas na Nově prodává. Zástupci firmy však připouštějí, že v roce 2007, kdy by mělo dojít k výraznějšímu poklesu reklamního času na obrazovkách ČT, by se ceny reklamy asi zvýšily. Pokud se na současném stavu nic nezmění, činily by příjmy ČT podle jejích vlastních propočtů v roce 2010 sumu 4,22 miliardy koruny. Pokud projde návrh vlády, podle kterého by měl být podíl reklamního času v ČT z jednoho procenta zvýšen až na tři zároveň se zvýšením poplatků na 95 korun, činily by příjmy ČT na konci této dekády 5,14 miliardy koruny. Pokud by se však prosadil kritizovaný návrh likvidující reklamu, mají příjmy ČT díky zvýšení koncesionářských poplatků narůst až na 6,17 miliardy i přes úplnou ztrátu příjmů z reklamy. Mnozí lidé z televizní branže však považují tyto výpočty za iluzorní. Letitým problémem poplatků je, že mnohé domácnosti je odmítají platit. Proto lze očekávat, že v důsledku zdražení poplatků se počet neplatičů určitě zvýší. „Řešením by bylo zvýšit limit České televizi na dvě procenta, ale zároveň zakázat převádět časovou reklamní kvótu z II. na I. program, jak se to dnes děje. Tímto zákazem by totiž vznikl prostor pro lacinější reklamu na druhém programu,“ dodal k tomu Milan Šmíd z Fakulty sociálních věd UK. V EU je veřejnoprávní televize zcela bez reklamy zatím spíše výjimkou. Příkladem může být Británie, kde ale existuje velké množství soukromých televizních stanic a žádná z nich nemá takové postavení jako Nova, aby trhu diktovala svoje podmínky. n

Alternativní návrh ministra kultury Pavla Dostála na budoucí příjmy ČT

 Dnes1.7.200420072010
Poplatek za TV (Kč)75 95 135 155 
Reklamní podíl na vysílacím čase (%)1,0 0,8 0,4 0,0 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče