O reklamu v ČT probíhá řež

01. března 2004, 00:00 - JIŘÍ MICHAL
01. března 2004, 00:00

BOJ O REKLAMU A POPLATKY V ČESKÉ TELEVIZI, KTERÝ MÁ V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ ROZHODNOUT PARLAMENT, BY MOHL SKONČIT ZDRAŽOVÁNÍM BĚŽNÉHO ZBOŽÍ. JSOU O TOM PŘESVĚDČENI ZÁSTUPCI REKLAMNÍCH AGENTUR.

Odebrání reklamy České televizi sníží konkurenci na reklamním trhu a ještě více posílí dominantní postavení Novy. Ta by mohla reklamu zdražit až o 10 %, což bude muset ve finále zaplatit daňový poplatník, řekl Profitu představitel Asociace reklamních agentur a komunikačních médií Pavel Brabec. „Na straně inzerentů skutečně pozorujeme obavy před narušením celého reklamního trhu. Zhruba desetiprocentní zdražení si dokážu představit,“ potvrdil obavy ze zdražování Jiří Mikeš, předseda Asociace reklamních agentur. „Už pokles pod 0,4 procenta reklamního času ve vysílání v roce 2007 je z našeho hlediska katastrofální. Nova by získala výsadní postavení na televizním trhu a dramaticky by stouply ceny televizní reklamy. A samozřejmě cena licence televize Nova. Diváci by platili nejenom vyšší cenu za reklamu na komerčních televizích, ale také veškeré náklady veřejnoprávního vysílání v důsledku vyšších poplatků,“ dodal k tomu mluvčí ČT Martin Krafl. Tyto obavy vyplývají z návrhů části poslanců, podle nichž by měla do roku 2010 z obrazovek České televize postupně zcela zmizet reklama a místo toho by poplatky z dnešních 75 korun zdražily až na 155. „Cenu reklamy na Nově určují zcela jiné parametry než nepatrné posuny v limitech reklamního času ve veřejnoprávní televizi. V první fázi, při snížení limitu na 0,8 procenta, určitě k žádným cenovým otřesům nedojde,“ tvrdí Vladimír Jurásek z firmy Mag Media, která reklamní čas na Nově prodává. Zástupci firmy však připouštějí, že v roce 2007, kdy by mělo dojít k výraznějšímu poklesu reklamního času na obrazovkách ČT, by se ceny reklamy asi zvýšily. Pokud se na současném stavu nic nezmění, činily by příjmy ČT podle jejích vlastních propočtů v roce 2010 sumu 4,22 miliardy koruny. Pokud projde návrh vlády, podle kterého by měl být podíl reklamního času v ČT z jednoho procenta zvýšen až na tři zároveň se zvýšením poplatků na 95 korun, činily by příjmy ČT na konci této dekády 5,14 miliardy koruny. Pokud by se však prosadil kritizovaný návrh likvidující reklamu, mají příjmy ČT díky zvýšení koncesionářských poplatků narůst až na 6,17 miliardy i přes úplnou ztrátu příjmů z reklamy. Mnozí lidé z televizní branže však považují tyto výpočty za iluzorní. Letitým problémem poplatků je, že mnohé domácnosti je odmítají platit. Proto lze očekávat, že v důsledku zdražení poplatků se počet neplatičů určitě zvýší. „Řešením by bylo zvýšit limit České televizi na dvě procenta, ale zároveň zakázat převádět časovou reklamní kvótu z II. na I. program, jak se to dnes děje. Tímto zákazem by totiž vznikl prostor pro lacinější reklamu na druhém programu,“ dodal k tomu Milan Šmíd z Fakulty sociálních věd UK. V EU je veřejnoprávní televize zcela bez reklamy zatím spíše výjimkou. Příkladem může být Británie, kde ale existuje velké množství soukromých televizních stanic a žádná z nich nemá takové postavení jako Nova, aby trhu diktovala svoje podmínky. n

Alternativní návrh ministra kultury Pavla Dostála na budoucí příjmy ČT

 Dnes1.7.200420072010
Poplatek za TV (Kč)75 95 135 155 
Reklamní podíl na vysílacím čase (%)1,0 0,8 0,4 0,0 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se…
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Kvíz na pátek: Poznáte auta podle fotografie?
Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni dají minimálně 12 milionů
Technologie
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilních zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít