O polovinu méně. Obchoďáků letos vyroste v Česku jen šest

20. září, 10:19 - čtk
20. září, 10:19

Letos má být v Česku dokončeno o polovinu méně nákupních parků než loni. Developeři jich v letošním roce otevřou šest o nákupní ploše 18 tisíc metrů čtverečních (m2). Důvodem poklesu je především složité získávání potřebných povolení a klesající množství vhodných lokalit. V roce 2015 bylo dokončeno 14 nákupních parků o ploše 40 tisíc m2. Většina je v rukou zahraničních investorů. Uvedla to poradenská společnost Cushman & Wakefield.

Na konci letošního roku by mělo být v ČR 179 otevřených nákupních parků, celková plocha dosáhne zhruba 775 tisíc m2. Z toho je neobsazených 8,3 procenta prostor. Největší centrum, které bude letos dokončeno, vyroste v Havířově a otevře do konce října. Rotunda Havířov má prodejní plochu 6400 m2. Mezi další nová centra patří Retail park v Šestajovicích u Prahy, MyBox v Brandýse nad Labem, Fastmall v Bruntálu a Retail Park Mělník.

S plochou nákupních parků téměř 800 tisíc m2 se Česká republika v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. „Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo - se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě,“ uvedl vedoucí oddělení nákupních parků společnosti Jiří Kristek. Z evropských zemí má nejrozvinutější trh Německo se 104 m2 na tisíc obyvatel. Celkem disponuje 8,5 milionu m2 obchodní plochy.

Plocha nově otevíraných nákupních parků se postupně zmenšuje. V příštím roce společnost odhaduje, že budou otevřena centra o celkové obchodní ploše do 60 tisíc m2.


Obchodní centra v Česku hýčkají zákazníky. Čtěte:

Obchodní centra dozrála, touží po faceliftu


Tuzemské obchodní parky jsou z velké části v rukou zahraničních investorů, čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 procent) a Intercora (14 procent). Po nich následuje český developer a investor CPI (10 procent) a rakouská společnost Immofinanz (osm procent).

Nákupní park je definován jako stavba zahrnující tři a více obchodů v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou nejméně tisíc m2, bez započítání prodejen potravin, velkoformátových prodejen nábytku a hobbymarketů.

Hobbymarkety zaujímají v ČR zhruba 850 tisíc m2 a prodejny nábytku asi 580 tisíc m2. Téměř polovina z celkem 134 prodejen hobby patří Mountfieldu. V České republice je 158 prodejen nábytku. Největším hráčem je IKEA, jejíž čtyři prodejny zabírají dohromady cca sto tisíc m2. Z českých řetězců disponuje největší plochou značka Jamall s cca 50 tisíc m2. Z hlediska počtu prodejen vede zastoupení dánské firmy Jysk, které provozuje 70 obchodů při průměrné prodejní ploše okolo tisíc m2 na jednu prodejnu.


Čtěte dále:

Lidl expanduje do USA. Otevře 150 prodejen

Makro zvýšilo zisk na 1,3 miliardy korun

Ahold a Delhaize dokončily fúzi


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče