O polovinu méně. Obchoďáků letos vyroste v Česku jen šest

20. září 2016, 10:19 - čtk
20. září 2016, 10:19

Letos má být v Česku dokončeno o polovinu méně nákupních parků než loni. Developeři jich v letošním roce otevřou šest o nákupní ploše 18 tisíc metrů čtverečních (m2). Důvodem poklesu je především složité získávání potřebných povolení a klesající množství vhodných lokalit. V roce 2015 bylo dokončeno 14 nákupních parků o ploše 40 tisíc m2. Většina je v rukou zahraničních investorů. Uvedla to poradenská společnost Cushman & Wakefield.

Na konci letošního roku by mělo být v ČR 179 otevřených nákupních parků, celková plocha dosáhne zhruba 775 tisíc m2. Z toho je neobsazených 8,3 procenta prostor. Největší centrum, které bude letos dokončeno, vyroste v Havířově a otevře do konce října. Rotunda Havířov má prodejní plochu 6400 m2. Mezi další nová centra patří Retail park v Šestajovicích u Prahy, MyBox v Brandýse nad Labem, Fastmall v Bruntálu a Retail Park Mělník.

S plochou nákupních parků téměř 800 tisíc m2 se Česká republika v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. „Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo - se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě,“ uvedl vedoucí oddělení nákupních parků společnosti Jiří Kristek. Z evropských zemí má nejrozvinutější trh Německo se 104 m2 na tisíc obyvatel. Celkem disponuje 8,5 milionu m2 obchodní plochy.

Plocha nově otevíraných nákupních parků se postupně zmenšuje. V příštím roce společnost odhaduje, že budou otevřena centra o celkové obchodní ploše do 60 tisíc m2.


Obchodní centra v Česku hýčkají zákazníky. Čtěte:

Obchodní centra dozrála, touží po faceliftu


Tuzemské obchodní parky jsou z velké části v rukou zahraničních investorů, čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 procent) a Intercora (14 procent). Po nich následuje český developer a investor CPI (10 procent) a rakouská společnost Immofinanz (osm procent).

Nákupní park je definován jako stavba zahrnující tři a více obchodů v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou nejméně tisíc m2, bez započítání prodejen potravin, velkoformátových prodejen nábytku a hobbymarketů.

Hobbymarkety zaujímají v ČR zhruba 850 tisíc m2 a prodejny nábytku asi 580 tisíc m2. Téměř polovina z celkem 134 prodejen hobby patří Mountfieldu. V České republice je 158 prodejen nábytku. Největším hráčem je IKEA, jejíž čtyři prodejny zabírají dohromady cca sto tisíc m2. Z českých řetězců disponuje největší plochou značka Jamall s cca 50 tisíc m2. Z hlediska počtu prodejen vede zastoupení dánské firmy Jysk, které provozuje 70 obchodů při průměrné prodejní ploše okolo tisíc m2 na jednu prodejnu.


Čtěte dále:

Lidl expanduje do USA. Otevře 150 prodejen

Makro zvýšilo zisk na 1,3 miliardy korun

Ahold a Delhaize dokončily fúzi


Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít