O cenách stále není jasno

09. ledna 2006, 00:00 - (pk, čtk)
09. ledna 2006, 00:00

PŘENOSITELNOST ČÍSEL Mobilní operátoři se stále nedohodli, za jakých podmínek si budou moci zákazníci nechat telefonní číslo při přechodu ke konkurenci. Uživatelů se ale spory nejspíš nedotknou. Zájemci o ponechání si svého mobilního telefonního čísla nebudou muset při změně operátora za tuto službu platit buď vůbec, nebo poplatek v řádu do desítek korun.

PŘENOSITELNOST ČÍSEL Mobilní operátoři se stále nedohodli, za jakých podmínek si budou moci zákazníci nechat telefonní číslo při přechodu ke konkurenci. Uživatelů se ale spory nejspíš nedotknou.

Zájemci o ponechání si svého mobilního telefonního čísla nebudou muset při změně operátora za tuto službu platit buď vůbec, nebo poplatek v řádu do desítek korun. Naopak sumy, které si budou operátoři účtovat za přenesení čísla mezi sebou, se mohou pohybovat až kolem 2000 korun. Tato částka se uživatelů zřejmě přímo nedotkne, ale může se projevit například na nižší dotaci na telefon či menším zvýhodnění služeb. Vyplývá to z informací jednotlivých firem.

Zatímco cena pro zákazníky je věcí každého operátora, firmy vedou pře o to, kolik si budou účtovat mezi sebou. Eurotel i T-Mobile vyčíslily náklady na přenesení čísla, které budou od přijímacího operátora požadovat, zhruba na 1500 až 2000 korun. Oskar Vodafone navrhuje 65 korun a na vysoké požadavky konkurence si stěžoval u Českého telekomunikačního úřadu. Ten zatím nerozhodl.

Mobilní operátor Eurotel počítá s tím, že od 15. ledna, kdy má službu spustit, bude příchozím uživatelům poskytovat přenesení jejich čísla zdarma. Oskar Vodafone cenu za přenesení čísla stanoví, až o výši poplatku účtovaného mezi operátory rozhodne Český telekomunikační úřad. T-Mobile ceny oznámí tento týden, cena by se pravděpodobně neměla příliš lišit od sazby Eurotelu.

Možnost ponechání si dosavadního telefonního čísla i po přechodu k jinému operátorovi už tři roky funguje u pevných linek. Od poloviny ledna má tato možnost fungovat i u mobilních telefonů, přičemž klientovi zůstane i stejná předvolba. Firmám to může ušetřit řadu peněz, protože nebudou muset tisknout nové vizitky či předělávat různé dokumenty a weby.

Poplatek za přenesení čísla může na zákazníkovi požadovat pouze operátor, ke kterému klient přichází (nikoliv ten, kterého klient opouští). Výjimkou „svobody přestupu“ jsou případy, kdy má zájemce o změnu stále platný závazek u původního mobilního operátora. Typickým příkladem jsou smlouvy paušálních zákazníků s úpisem na dva roky, kdy klient výměnou za slib setrvání u operátora získává různé výhody. Tito klienti musí nejdříve splnit své závazky, nebo zaplatit příslušné sankce za předčasné vypovězení smlouvy.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče