O Aero prý mají zájem Izraelci

08. listopadu 2004, 00:00 - ERICH HANDL
08. listopadu 2004, 00:00

LETECKÁ VÝROBA Do největší české zbrojovky Aero Vodochody by mohl vstoupit izraelský kapitál. Zájem má údajně koncern Elbit, který se specializuje na výrobu vyspělých technologií pro válečné stroje.

LETECKÁ VÝROBA Do největší české zbrojovky Aero Vodochody by mohl vstoupit izraelský kapitál. Zájem má údajně koncern Elbit, který se specializuje na výrobu vyspělých technologií pro válečné stroje. Měsíc po odchodu amerického Boeingu z Aera Vodochody už má vláda dalšího potenciálního investora. „Již se objevil další zájemce,“ řekl Profitu náměstek ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Václav Srba. Nesdělil jeho jméno ani další podrobnosti. Podle zdroje blízkého zbrojovce by mělo jít o izraelský Elbit: „Koncern má o Aero zájem, bitevníky L-159 by vhodně doplnily jeho výrobní program. Nemám ale informace, že by již došlo mezi ČR a Izraelci k nějakým konkrétním jednáním,“ uvedl zdroj. CO S DLUHY?

Pokud by k vážným jednáním došlo, cesta k investici bude ještě dlouhá. Stát musí kapitalizovat závazky Aera ve výši 440 milionů dolarů (12,3 miliardy korun), za které se zaručil, a navýšit tak podíl v podniku. Jen pro letošek vláda předpokládá, že by plnění záruk mělo státní kasu zatížit zhruba třemi miliardami korun. „Zadluženost souvisí výhradně s úvěry a dluhopisy se státní zárukou, s kapitalizací počítáme,“ upřesňuje náměstek Srba. V Aeru nyní drží zhruba třetinu státní Česká konsolidační agentura (ČKA), stejný podíl má dceřiná firma Fondu národního majetku Letka. Také zbytek - někdejší podíl společnosti Boeing Česká - přešel do vlastnictví státu. Všechna akcionářská práva by časem mělo získat ministerstvo průmyslu a obchodu „Jednáme o jejich převzetí, změně systému řízení Aera na německý model a obměně členů představenstva a dozorčí rady. Tím budou vytvořeny základní předpoklady pro restrukturalizaci,“ říká Srba. Podle jeho slov se počítá s přehodnocením výrobních programů i organizační struktury zbrojovky. VRTULNÍKY ZŮSTANOU

V Aeru by měla zůstat produkce vrtulníků Sikorski. „Podařilo se nám vyjednat změny smluv, a tak vytvořit předpoklady pro ziskovou výrobu,“ tvrdí Srba. Otazník visí nad civilními letouny Ae 270. „Ty se zatím nemontují. Probíhá jejich certifikace a zároveň jednání se zahraničním partnerem programu. O jeho budoucnosti není dosud rozhodnuto,“ dodává. Aero má nyní zhruba 1600 zaměstnanců. „Jejich budoucnost závisí na rozhodnutí o programech i na obchodní úspěšnosti firmy. Kvalifikovaná pracovní síla představuje nejcennější kapitál společnosti, budeme se ji snažit udržet,“ slibuje náměstek Srba. Vláda proto chce rychle dokončit rozhovory s deseti potenciálními kupci pro bitevní letouny. „Minimálně jedno, dvě jednání jsou ve velmi pokročilém stadiu,“ řekl Profitu mluvčí Aera Vítězslav Kulich. V minulosti zkoušela zbrojovka štěstí v armádních tendrech v Jihoafrické republice a v Indii, ale neuspěla. V obou případech ji předstihla britská BAE Systems, která bude ČR pronajímat stíhačky Gripen. ELBIT

**Koncern Elbit existuje už zhruba šedesát let a je jedním z největších výrobců vyspělých technologií pro vojenská letadla a vrtulníky. Jeho sortiment zahrnuje především optiku, komunikační a počítačové systémy, které jsou montovány mj. do amerických stíhaček F-16 a F-18. Využívají je ale také vlastníci ruských letounů SU-30, SU-25 a MIG 21 či francouzských Mirage. Elbit vyrábí také součástky pro helikoptéry, například evropské cobry nebo americké apache, comanche a blackhawky. Společnost má více než 5000 zaměstnanců, řada z nich pracuje v USA. Akcie Elbitu se obchodují jak na americkém trhu Nasdaq, tak na burze v Tel Avivu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít