Nyní dostupná i pro malé firmy

29. května 2006, 00:00 - MARTIN ZIKMUND
29. května 2006, 00:00

IP TELEFONIE Využití IP telefonie v malých a středních firmách často bránil nedostatek peněz na pořízení potřebného vybavení. Díky novým technologiím lze však nyní celou investici do „telefonování přes internet“ radikálně snížit. Při pořizování IP telefonie do firmy je v první řadě nutné nahradit stávající pobočkovou ústřednu za takzvaný softswitch.

IP TELEFONIE

Využití IP telefonie v malých a středních firmách často bránil nedostatek peněz na pořízení potřebného vybavení. Díky novým technologiím lze však nyní celou investici do „telefonování přes internet“ radikálně snížit.

Při pořizování IP telefonie do firmy je v první řadě nutné nahradit stávající pobočkovou ústřednu za takzvaný softswitch. Jedná se o aplikaci instalovanou na serveru, který obvykle slouží pouze pro tyto účely. Dále pak musí dojít k výměně klasických telefonů za IP přístroje. Ty se cenově pohybují od pěti do dvaceti tisíce korun. Tím však investice zdaleka nekončí.

MODERNIZUJTE FIREMNÍ SÍŤ

Přicházejí totiž náklady plynoucí z faktu, že pro IP telefonii se využívá konvergovaná síť - neboli jedna komunikační dráha pro datové i hlasové služby. V takové síti je důležité zajistit, aby hlasový provoz měl vždy přednost před provozem datovým. Funkce nazývaná prioritizace paketů je však podporována pouze novějšími aktivními prvky datové sítě, takže je často nutné ty staré nahradit.

Dalším krokem, který alespoň virtuálně zajistí nezávislost hlasových služeb na tom, co se děje v datové části sítě, je vytvoření VLAN (Virtuální LAN), ve které se vyčlení všechny IP telefony a softswitch do samostatné podsítě. To bohužel umožňují jen některé dražší aktivní prvky, což opět vede ke stejnému cíli jako bod předchozí - často nutnost tyto prvky obměnit.

Posledním ze zásadnějších problémů je záloha napájení. Zatímco u klasické ústředny zajišťuje napájení jak ústředny, tak připojených telefonů akumulátor, který je v ní často již přímo obsažen, tak v případě IP telefonie je nutné nakoupit UPS. Při řešení zálohy napájení se pak musí volit kompromis v podobě volby několika telefonů (například na recepci), které zůstanou funkční i při výpadku napájení s tím, že ostatní linky je možné přesměrovat na mobilní telefony a podobně.

ZKUSTE TO BEZ DRÁTŮ

Revoluční myšlenka, se kterou přišli výrobci některých mobilních telefonů, je možnost eliminovat všechny potřebné změny infrastruktury a nákup IP telefonů. Nasazení IP řešení se tak omezí pouze na nákup softswitche (a serveru) a několika WiFi přístupových bodů.

Jak je to možné? Přímo v mobilním telefonu je integrována podpora WiFi a protokolu SIP. Právě SIP je podporován v současné době všemi moderními softswitchi a někteří výrobci (například Siemens) už dokonce tímto protokolem nahradili i všechny proprietární protokoly, které se jinak často používají, aby implikovali nutnost nákupu IP telefonů od stejného dodavatele jako u softswitche.

Prvním zástupcem nové generace mobilních telefonů s integrovanou podporou pro VoIP přes WiFi je Nokia Eseries, která se již prodává za cenu okolo 10 tisíc korun. Jedná se o klasický „chytrý telefon“, který navíc podporuje právě IP telefonii přes WiFi pomocí protokolu SIP.

S novým řešením tedy postačuje softswitch+server a několik WiFi přístupových bodů (AP). Celou hlasovou síť lze pak zcela oddělit od sítě datové, čímž se eliminují veškerá bezpečnostní rizika, ať již odposlechu či napadení virem nebo hackery.

Záloha napájení se pak řeší pouze u serveru a AP. Takovou WiFi síť je ale přirozeně nutné správně nakonfigurovat a zabezpečit.

ÚSTŘEDNA Z PŮJČOVNY

Velice zajímavou možností je i eliminace posledního a zároveň mnohdy nejdražšího prvku celého IP řešení - tedy softswitche či chcete-li - IP ústředny. Toho lze docílit outsourcováním softswitche -některou ze specializovaných firem. Často tuto službu nabízí přímo telekomunikační operátoři, a to i do té úrovně, že v podstatě nepoznáte rozdíl mezi tím, je-li softswitch u vás nebo u operátora.

Tato nová řešení navíc kombinovaná s outsourcingem přicházejí s velmi zajímavou alternativou levné IP telefonie do firmy. Díky tomu tak o její implementaci mohou uvažovat i menší firmy, u kterých může IP telefonie přinášet výhody plynoucí ze spojení s CRM systémy a řešeními pro document management. *

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče