Nůžky místo přímé úměry

16. listopadu 2007, 10:58 - Karel Hvížďala
16. listopadu 2007, 10:58

Je na čase změnit práci s výsledky průzkumů veřejného mínění

Efekt, který poukazuje na rozpor mezi rostoucí ekonomikou a očekáváním lidí, se nazývá Jobbless-Growthovy nůžky. Po desetiletí v naší civilizaci platilo, že rostla-li ekonomika, lidé věřili, že bude pro ně víc práce, a když se lepší finance státu, povede se i jim lépe: porostou jejich příjmy. Pánové Jobless a Growth tento nový efekt pojmenovali, a proto se po nich jmenuje.
Vyskytl se poprvé po desetiletích, kdy mezi očekáváním občanů a vzrůstající ekonomikou byla vždy přímá úměra, až v posledních měsících, tvrdí ředitel nejstaršího německého výzkumného institutu veřejného mínění Emnid (založil ho baron Karl-Georg von Stackelberg v Bielefeldu roku 1945 a dnes patří pod druhou největší podobnou instituci na světě, britskou Taylor Nelson Sofres) pan Klaus- Peter Schöppner.
Otázka samozřejmě zní: Proč tento efekt nastal a co signalizuje?
Odpovědí může být evidentně několik.
Za prvé občané již moc dobře vědí, že v době globalizace úspěch jednoho státu neznamená větší investice v tomto státě, a tudíž nemůže znamenat ani větší nárůst pracovních míst. To platí obzvláště pro starou Evropu, kde je pracovní síla velice drahá.
Za druhé lidé na sobě pociťují již delší dobu, že nůžky se neotevírají jen mezi rostoucí ekonomikou a očekáváním lidí, ale i mezi chudými a bohatými. Střední třída se postupně rozpouští, většinou její příslušníci padají na společenském žebříčku dolů a jen nepatrná část z ní se vyšvihla mezi skutečně bohaté. Za třetí politické strany ztratily svou přitažlivost, neboť na tuto situaci neumějí reagovat. Používají sice starou rétoriku, ale praktickými kroky se od sebe již těžko rozlišují. Na mnoho problémů už neexistuje víc než jedno řešení nebo jsou si tato řešení velice podobná. Navíc velké koalice nenacházejí rozumná kompromisní řešení palčivých problémů a nutné reformy pouze brzdí.
Klaus-Peter Schöppner se proto domnívá, že už je na čase začít po šedesáti letech měnit práci s výsledky průzkumů veřejného mínění, protože politikům už nepomáhají a slouží jen médiím k vytváření emocionálních vln, aniž vystihují podstatu posunů nálad a očekávání ve společnosti. Konkrétně navrhuje, aby se politické strany za této situace začaly prezentovat jako značky a věnovaly se důkladné analýze identity své značky, stejně jako to udělaly firmy BMW nebo Palmolive, to znamená, aby politické strany zkoumaly změnu svých úmyslů (a postojů) a důvody pro to a možné reakce svých voličů. Pro časopis Cicero řekl: „Nechápu, proč by výzkum politického veřejného mínění neměl dosahovat stejné hloubky a profesionality, jakou vykazuje průzkum spotřeby. Nevím, proč se tomu politici tolik brání.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít