Nulové poplatky se osvědčily

11. srpna 2008, 08:00 - Patrik Nacher (www.bankovnipoplatky.com)
11. srpna 2008, 08:00

I přes velkou kritiku své banky se k samotné změně nakonec neodhodláme.

Diskuze o výši bankovních poplatků je užitečná věc. Oblast bankovnictví jecelkem citlivá na mediální obraz a vnímání lidí. A banky si to uvědomují. Médiase více než kdy před tím zabývají tématem poplatků, pohledemspotřebitele-klienta na nabízené bankovní služby a produkty. A výsledkem tétodiskuze je postupná, byť pomalá změna přístupu bank. Několik bank zrušilonejabsurdnější poplatky, banky se častěji než dříve ve svých reklamách věnujíprávě poplatkům a vstup nízkonákladové banky mBank, která postavila svojipolitiku právě na nulových poplatcích, překonal i optimistické výhledy samotnýchpředstavitelů této banky. Diskuze by měla ale vyburcovat ke změně chováníi samotné spotřebitele.

Největším problémem je nízká mobilita bankovních klientů. Přechodu zákazníkůmezi bankami v zásadě brání dvě okolnosti. Za prvé je to nepřehlednost sazebníkůa služeb a praktická neporovnatelnost. Pro laiky je dnes v praxi takřka nemožnéporovnávat nabídky jednotlivých bankovních ústavů. Banky navíc často vážou jednuslužbu objednáním druhé či zakoupením balíčkových účtů. To samozřejměporovnávání dále komplikuje. Řešením by mohlo být sjednocení terminologie,informační standardy, zjednodušení sazebníků a jejich dostupnost, historickéúdaje o cenách služeb, jednoznačnost obchodních podmínek a transparentnostbalíčkových účtů.

Druhým problémem je složitost změny účtu. Změnit banku není jen tak. Přizměně bankovního účtu totiž dochází k mnoha procesům. Od rušení účtu, přesněkolikaměsíční výpovědní lhůtu, po založení nového účtu, se kterým souvisí celářada úkonů. U podnikatelských účtů je proces ještě složitější. Navíc s sebousložitost změny nese riziko zanedbání některé z výše uvedených činností a celávěc se prodlouží a prodraží. To vše vede k tomu, že i přes velkou kritiku svébanky se k samotné změně nakonec neodhodláme. Na to banky spoléhají. Ze studiebankovních poplatků vyplývá, že stávající klienti mají u většiny bank horšínabídku než nově příchozí. Zde by řešením mohla být tolik diskutovanápřenositelnost čísla bankovního účtu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče