Nulové poplatky se osvědčily

11. srpna 2008, 08:00 - Patrik Nacher (www.bankovnipoplatky.com)
11. srpna 2008, 08:00

I přes velkou kritiku své banky se k samotné změně nakonec neodhodláme.

Diskuze o výši bankovních poplatků je užitečná věc. Oblast bankovnictví jecelkem citlivá na mediální obraz a vnímání lidí. A banky si to uvědomují. Médiase více než kdy před tím zabývají tématem poplatků, pohledemspotřebitele-klienta na nabízené bankovní služby a produkty. A výsledkem tétodiskuze je postupná, byť pomalá změna přístupu bank. Několik bank zrušilonejabsurdnější poplatky, banky se častěji než dříve ve svých reklamách věnujíprávě poplatkům a vstup nízkonákladové banky mBank, která postavila svojipolitiku právě na nulových poplatcích, překonal i optimistické výhledy samotnýchpředstavitelů této banky. Diskuze by měla ale vyburcovat ke změně chováníi samotné spotřebitele.

Největším problémem je nízká mobilita bankovních klientů. Přechodu zákazníkůmezi bankami v zásadě brání dvě okolnosti. Za prvé je to nepřehlednost sazebníkůa služeb a praktická neporovnatelnost. Pro laiky je dnes v praxi takřka nemožnéporovnávat nabídky jednotlivých bankovních ústavů. Banky navíc často vážou jednuslužbu objednáním druhé či zakoupením balíčkových účtů. To samozřejměporovnávání dále komplikuje. Řešením by mohlo být sjednocení terminologie,informační standardy, zjednodušení sazebníků a jejich dostupnost, historickéúdaje o cenách služeb, jednoznačnost obchodních podmínek a transparentnostbalíčkových účtů.

Druhým problémem je složitost změny účtu. Změnit banku není jen tak. Přizměně bankovního účtu totiž dochází k mnoha procesům. Od rušení účtu, přesněkolikaměsíční výpovědní lhůtu, po založení nového účtu, se kterým souvisí celářada úkonů. U podnikatelských účtů je proces ještě složitější. Navíc s sebousložitost změny nese riziko zanedbání některé z výše uvedených činností a celávěc se prodlouží a prodraží. To vše vede k tomu, že i přes velkou kritiku svébanky se k samotné změně nakonec neodhodláme. Na to banky spoléhají. Ze studiebankovních poplatků vyplývá, že stávající klienti mají u většiny bank horšínabídku než nově příchozí. Zde by řešením mohla být tolik diskutovanápřenositelnost čísla bankovního účtu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace.…
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
Technologie
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperského. Většinu obvinění smetl ze stolu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít