Menu Zavřít

Nový úsek na obzoru

5. 6. 2006
Autor: Euro.cz

PRAŽSKÝ OKRUH Již za tři roky by se měla výrazně zlepšit dopravní situace na pražské Jižní spojce a v okolí Barrandovského mostu. Pražský okruh na jihovýchodě metropole by totiž měl na podzim roku 2009 propojit dálnice D5 a D1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni varovalo, že možná již na konci tohoto roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí.

PRAŽSKÝ OKRUH Již za tři roky by se měla výrazně zlepšit dopravní situace na pražské Jižní spojce a v okolí Barrandovského mostu. Pražský okruh na jihovýchodě metropole by totiž měl na podzim roku 2009 propojit dálnice D5 a D1.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni varovalo, že možná již na konci tohoto roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí. Chybí totiž dálniční okruh kolem Prahy, jehož dostavba se stále protahuje. Každodenní zkušenosti řidičů projíždějících v současné době Jižní spojkou mezi dálnicemi D11, D1 a D5 tyto možná poněkud pesimistické předpovědi jednoznačně potvrzují. „Prahou jezdím už řadu let, ale tak katastrofální situaci, která je nyní kolem Barrandovského mostu, nepamatuji,“ říká jeden z řidičů kamionů Karel Dvořák. Podle údajů ŘSD přitom celá čtvrtina nákladních aut Prahou pouze projíždí.

LEDY SE POHNULY

Stavba další části Pražského okruhu mezi Lahovicemi a Slivencem měla začít dokonce už loni. Jak to ale u infrastrukturálních staveb bývá zvykem, díky různým protestům se přípravné práce protahovaly.

Rychlejší výstavbě celého okruhu brání nejen ekologové, ale i různá občanská hnutí a dokonce i zastupitelstva některých obcí kolem Prahy. „O budoucí trase Pražského okruhu se v několika lokalitách vedou dlouhé debaty. Proti různým možným variantám tras stojí řada občanských sdružení a ekologů. Nejsilnější odpor proti současným plánům se vede na severu, v městské části Praha-Suchdol,“ připomíná šéf ŘSD Petr Laušman. On sám samozřejmě vítá, že alespoň na jednom úseku se již může stavět.

POKRAČOVÁNÍ V DALŠÍCH LETECH Jižní část úseku Pražského okruhu má měřit celkem 24 kilometrů. Úsek, na kterém se začalo stavět, je dlouhý šest kilometrů. Možná ještě v letošním roce by na něj mohla navázat výstavba dalšího úseku mezi Lahovicemi a Vestcem, příští rok se pak začne v ideálním případě stavět i mezi Vestcem a Jesenicí.

„Úkolem Pražského okruhu je a hlavně bude odlehčit zatížené síti městských komunikací a propojit všechny dálnice a rychlostní silnice u Prahy a umožnit tak tranzitní dopravě plynulý přechod mezi všemi dálkovými trasami, které se z Prahy radiálně rozbíhají,“ pokračuje Laušman. Ten zároveň předpovídá další růst intenzity dopravy v okolí hlavního města. „Vzhledem k poloze naší republiky uprostřed Evropy, aktuálnímu dokončování páteře našich dálnic a vzhledem k plánovanému zrušení hranic lze v příštích letech očekávat silný tranzit přes naše území,“ míní.

CONTENT24

MILIARDY Z EVROPY Při pohledu na vizualizaci dálničního úseku mezi Lahovicemi a Slivencem zaujmou především 1,7 kilometru dlouhý tunel, dvě mimoúrovňové křižovatky a celkem 14 mostních objektů. Estakáda přes údolí Berounky bude vůbec nejdelším mostem na českých dálnicích a silnicích.

Obtížnosti stavby odpovídá i rozpočet, který se pohybuje na hranici devíti miliard korun. Ty půjdou částečně ze státního rozpočtu, částečně z Fondu soudržnosti Evropské unie a také z úvěru od Evropské investiční banky. Pokud se podaří vyřešit všechny problémy a urychlit přípravu jednotlivých staveb, mohl by celý okruh kolem Prahy být v provozu v roce 2015. *

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).