Nový úsek na obzoru

05. června 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
05. června 2006, 00:00

PRAŽSKÝ OKRUH Již za tři roky by se měla výrazně zlepšit dopravní situace na pražské Jižní spojce a v okolí Barrandovského mostu. Pražský okruh na jihovýchodě metropole by totiž měl na podzim roku 2009 propojit dálnice D5 a D1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni varovalo, že možná již na konci tohoto roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí.

PRAŽSKÝ OKRUH Již za tři roky by se měla výrazně zlepšit dopravní situace na pražské Jižní spojce a v okolí Barrandovského mostu. Pražský okruh na jihovýchodě metropole by totiž měl na podzim roku 2009 propojit dálnice D5 a D1.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni varovalo, že možná již na konci tohoto roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí. Chybí totiž dálniční okruh kolem Prahy, jehož dostavba se stále protahuje. Každodenní zkušenosti řidičů projíždějících v současné době Jižní spojkou mezi dálnicemi D11, D1 a D5 tyto možná poněkud pesimistické předpovědi jednoznačně potvrzují. „Prahou jezdím už řadu let, ale tak katastrofální situaci, která je nyní kolem Barrandovského mostu, nepamatuji,“ říká jeden z řidičů kamionů Karel Dvořák. Podle údajů ŘSD přitom celá čtvrtina nákladních aut Prahou pouze projíždí.

LEDY SE POHNULY

Stavba další části Pražského okruhu mezi Lahovicemi a Slivencem měla začít dokonce už loni. Jak to ale u infrastrukturálních staveb bývá zvykem, díky různým protestům se přípravné práce protahovaly.

Rychlejší výstavbě celého okruhu brání nejen ekologové, ale i různá občanská hnutí a dokonce i zastupitelstva některých obcí kolem Prahy. „O budoucí trase Pražského okruhu se v několika lokalitách vedou dlouhé debaty. Proti různým možným variantám tras stojí řada občanských sdružení a ekologů. Nejsilnější odpor proti současným plánům se vede na severu, v městské části Praha-Suchdol,“ připomíná šéf ŘSD Petr Laušman. On sám samozřejmě vítá, že alespoň na jednom úseku se již může stavět.

POKRAČOVÁNÍ V DALŠÍCH LETECH Jižní část úseku Pražského okruhu má měřit celkem 24 kilometrů. Úsek, na kterém se začalo stavět, je dlouhý šest kilometrů. Možná ještě v letošním roce by na něj mohla navázat výstavba dalšího úseku mezi Lahovicemi a Vestcem, příští rok se pak začne v ideálním případě stavět i mezi Vestcem a Jesenicí.

„Úkolem Pražského okruhu je a hlavně bude odlehčit zatížené síti městských komunikací a propojit všechny dálnice a rychlostní silnice u Prahy a umožnit tak tranzitní dopravě plynulý přechod mezi všemi dálkovými trasami, které se z Prahy radiálně rozbíhají,“ pokračuje Laušman. Ten zároveň předpovídá další růst intenzity dopravy v okolí hlavního města. „Vzhledem k poloze naší republiky uprostřed Evropy, aktuálnímu dokončování páteře našich dálnic a vzhledem k plánovanému zrušení hranic lze v příštích letech očekávat silný tranzit přes naše území,“ míní.

MILIARDY Z EVROPY Při pohledu na vizualizaci dálničního úseku mezi Lahovicemi a Slivencem zaujmou především 1,7 kilometru dlouhý tunel, dvě mimoúrovňové křižovatky a celkem 14 mostních objektů. Estakáda přes údolí Berounky bude vůbec nejdelším mostem na českých dálnicích a silnicích.

Obtížnosti stavby odpovídá i rozpočet, který se pohybuje na hranici devíti miliard korun. Ty půjdou částečně ze státního rozpočtu, částečně z Fondu soudržnosti Evropské unie a také z úvěru od Evropské investiční banky. Pokud se podaří vyřešit všechny problémy a urychlit přípravu jednotlivých staveb, mohl by celý okruh kolem Prahy být v provozu v roce 2015. *

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít