Nový úsek na obzoru

05. června 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
05. června 2006, 00:00

PRAŽSKÝ OKRUH Již za tři roky by se měla výrazně zlepšit dopravní situace na pražské Jižní spojce a v okolí Barrandovského mostu. Pražský okruh na jihovýchodě metropole by totiž měl na podzim roku 2009 propojit dálnice D5 a D1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni varovalo, že možná již na konci tohoto roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí.

PRAŽSKÝ OKRUH Již za tři roky by se měla výrazně zlepšit dopravní situace na pražské Jižní spojce a v okolí Barrandovského mostu. Pražský okruh na jihovýchodě metropole by totiž měl na podzim roku 2009 propojit dálnice D5 a D1.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni varovalo, že možná již na konci tohoto roku se okolí hlavního města stane prakticky neprůjezdnou oblastí. Chybí totiž dálniční okruh kolem Prahy, jehož dostavba se stále protahuje. Každodenní zkušenosti řidičů projíždějících v současné době Jižní spojkou mezi dálnicemi D11, D1 a D5 tyto možná poněkud pesimistické předpovědi jednoznačně potvrzují. „Prahou jezdím už řadu let, ale tak katastrofální situaci, která je nyní kolem Barrandovského mostu, nepamatuji,“ říká jeden z řidičů kamionů Karel Dvořák. Podle údajů ŘSD přitom celá čtvrtina nákladních aut Prahou pouze projíždí.

LEDY SE POHNULY

Stavba další části Pražského okruhu mezi Lahovicemi a Slivencem měla začít dokonce už loni. Jak to ale u infrastrukturálních staveb bývá zvykem, díky různým protestům se přípravné práce protahovaly.

Rychlejší výstavbě celého okruhu brání nejen ekologové, ale i různá občanská hnutí a dokonce i zastupitelstva některých obcí kolem Prahy. „O budoucí trase Pražského okruhu se v několika lokalitách vedou dlouhé debaty. Proti různým možným variantám tras stojí řada občanských sdružení a ekologů. Nejsilnější odpor proti současným plánům se vede na severu, v městské části Praha-Suchdol,“ připomíná šéf ŘSD Petr Laušman. On sám samozřejmě vítá, že alespoň na jednom úseku se již může stavět.

POKRAČOVÁNÍ V DALŠÍCH LETECH Jižní část úseku Pražského okruhu má měřit celkem 24 kilometrů. Úsek, na kterém se začalo stavět, je dlouhý šest kilometrů. Možná ještě v letošním roce by na něj mohla navázat výstavba dalšího úseku mezi Lahovicemi a Vestcem, příští rok se pak začne v ideálním případě stavět i mezi Vestcem a Jesenicí.

„Úkolem Pražského okruhu je a hlavně bude odlehčit zatížené síti městských komunikací a propojit všechny dálnice a rychlostní silnice u Prahy a umožnit tak tranzitní dopravě plynulý přechod mezi všemi dálkovými trasami, které se z Prahy radiálně rozbíhají,“ pokračuje Laušman. Ten zároveň předpovídá další růst intenzity dopravy v okolí hlavního města. „Vzhledem k poloze naší republiky uprostřed Evropy, aktuálnímu dokončování páteře našich dálnic a vzhledem k plánovanému zrušení hranic lze v příštích letech očekávat silný tranzit přes naše území,“ míní.

MILIARDY Z EVROPY Při pohledu na vizualizaci dálničního úseku mezi Lahovicemi a Slivencem zaujmou především 1,7 kilometru dlouhý tunel, dvě mimoúrovňové křižovatky a celkem 14 mostních objektů. Estakáda přes údolí Berounky bude vůbec nejdelším mostem na českých dálnicích a silnicích.

Obtížnosti stavby odpovídá i rozpočet, který se pohybuje na hranici devíti miliard korun. Ty půjdou částečně ze státního rozpočtu, částečně z Fondu soudržnosti Evropské unie a také z úvěru od Evropské investiční banky. Pokud se podaří vyřešit všechny problémy a urychlit přípravu jednotlivých staveb, mohl by celý okruh kolem Prahy být v provozu v roce 2015. *

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít