Nový spor o autobusovou linku

02. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. ledna 2006, 00:00

STUDENT AGENCY Společnost Student Agency, provozující pravidelnou autobusovou dopravu, je trnem v oku konkurenci prakticky všude, kam vstoupí. Zatímco na začátku loňského roku vedla spor o linku mezi Prahou a Libercem, jeho závěr byl ve znamení boje dopravců o linku z Prahy do Košic.

STUDENT AGENCY Společnost Student Agency, provozující pravidelnou autobusovou dopravu, je trnem v oku konkurenci prakticky všude, kam vstoupí. Zatímco na začátku loňského roku vedla spor o linku mezi Prahou a Libercem, jeho závěr byl ve znamení boje dopravců o linku z Prahy do Košic.

Nelibost zejména autobusové společnosti Turismo z Příbrami vyvolalo loňské jarní rozhodnutí ministerstva dopravy. To udělilo licenci k provozování mezinárodní autobusové linky z Prahy do Košic brněnské firmě Student Agency. „Ministerstvo dopravy vydalo tuto licenci v rozporu s nařízením Rady Evropy,“ tvrdí majitel firmy Turismo František Hejnal.

Podle jeho výkladu evropských nařízení nemá být licence vydána v případě, pokud se prokáže, že by dotyčná doprava ohrozila existenci již povolené linkové dopravy. S výjimkou případů, kdy dotyčnou linkovou dopravu provozuje pouze jediný dopravce nebo jediná skupina dopravců. „Linku do Košic provozuje deset dopravců, již dva z nich byli nuceni provoz ukončit,“ dokládá Hejnal své tvrzení, že další konkurence je likvidační.

MINISTERSTVO VINU ODMÍTÁ Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové tento rezort jinak ve věci udělení licence rozhodnout nemohl. „Povolení na linku bychom neudělili, například pokud by se nový dopravce dostal do souběhu s dopravou dotovanou kraji. O tento případ nejde, linka pana Hejnala je zcela komerčního charakteru,“ tvrdí mluvčí. Stížnost ředitele Hejnala, že kvůli nižším ziskům nebude moci splácet úvěry za nakoupené autobusy, podle ní nemůže být důvodem odmítnutí udělit licenci další konkurenci. „Postup ministerstva dopravy při vydávání povolení v mezinárodní linkové dopravě je v souladu se zásadami práva Evropského společenství o volném přístupu na trh. A také zcela koresponduje s praxí ostatních členských států, které zamítají žádost nového dopravce o povolení mezinárodní linky jen ve velmi výjimečných případech,“ dodává mluvčí. ROZHODUJE ZÁKAZNÍK Ředitel firmy Student Agency Radim Jančura zdůraznil, že to není on, kdo ničí konkurenci. „Je svobodné rozhodnutí spotřebitele, zvolit si takového dopravce, který nabídne nejnižší cenu a zároveň nejlepší služby. Zvolili jsme neobvyklou kombinaci být vždy nejlevnější a nabídnout nejlepší servis. Konkurenci neničíme my, ale cestující, který se rozhodne pro levnější a lepší servis,“ říká. Zatímco Hejnal tvrdí, že obvyklá cena jízdného mezi Prahou a Košicemi je 550 korun a levněji to už prakticky nelze, Student Agency jezdí za 450 korun a Jančura vidí další možnost snížení ceny. „I za tuto cenu je pro nás linka do Košic zisková. Snažíme se cestující motivovat, aby si místo rezervovali přes internet či SMS,“ dodal Jančura. SPOR MÍŘÍ DO ŠTRASBURKU

Hejnal říká, že kvůli nástupu konkurence přichází každý měsíc o 600 tisíc korun a jelikož ministerstvo dopravy na jeho námitky neslyší, hodlá se bránit soudně. U českých soudů se mu ale zatím nedaří, a tak se chystá do Štrasburku. „Výsledkem liberální politiky ministerstva dopravy je, že poloprázdné autobusy mnoha dopravců plní dálnice a že seriózní podnikatelé časem nebudou mít peníze na nutnou obnovu vozového parku,“ dodává.

„Máme právo dopravovat lidi třeba i za korunu. A pokud je to z marketingového hlediska vhodné, pak to i děláme. To ovšem neznamená, že dlouhodobě můžeme prodávat všechny sedačky v autobuse za cenu pod výrobními náklady. I my musíme vydělávat,“ reaguje Jančura.

**KRAJE HÁJÍ „SVÉ“ DOPRAVCE

Ředitel Student Agency Radim Jančura upozornil i na další nešvar, se kterým bojují jeho žluté autobusy. Krajské úřady si podle něj snaží své „oblíbené“ dopravce chránit, ačkoliv na to nemají jakoukoliv zákonnou pravomoc. „Po vyhraném souboji o vydání licence s Krajským úřadem v Liberci, který v rozporu se zákonem udržoval monopol ČSAD Liberec, se i Olomoucký kraj snažil bezdůvodně blokovat naši novou licenci na linku Ostrava-Praha. Po tlaku nejmenovaného prostějovského dopravce se pokoušel zakázat vjezd našim autobusům do Prostějova. To je hanebnost. Je legitimní, aby se konkurence prala, úřady však mají nestranně stát opodál,“ říká Jančura.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít