Nový spor o autobusovou linku

02. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. ledna 2006, 00:00

STUDENT AGENCY Společnost Student Agency, provozující pravidelnou autobusovou dopravu, je trnem v oku konkurenci prakticky všude, kam vstoupí. Zatímco na začátku loňského roku vedla spor o linku mezi Prahou a Libercem, jeho závěr byl ve znamení boje dopravců o linku z Prahy do Košic.

STUDENT AGENCY Společnost Student Agency, provozující pravidelnou autobusovou dopravu, je trnem v oku konkurenci prakticky všude, kam vstoupí. Zatímco na začátku loňského roku vedla spor o linku mezi Prahou a Libercem, jeho závěr byl ve znamení boje dopravců o linku z Prahy do Košic.

Nelibost zejména autobusové společnosti Turismo z Příbrami vyvolalo loňské jarní rozhodnutí ministerstva dopravy. To udělilo licenci k provozování mezinárodní autobusové linky z Prahy do Košic brněnské firmě Student Agency. „Ministerstvo dopravy vydalo tuto licenci v rozporu s nařízením Rady Evropy,“ tvrdí majitel firmy Turismo František Hejnal.

Podle jeho výkladu evropských nařízení nemá být licence vydána v případě, pokud se prokáže, že by dotyčná doprava ohrozila existenci již povolené linkové dopravy. S výjimkou případů, kdy dotyčnou linkovou dopravu provozuje pouze jediný dopravce nebo jediná skupina dopravců. „Linku do Košic provozuje deset dopravců, již dva z nich byli nuceni provoz ukončit,“ dokládá Hejnal své tvrzení, že další konkurence je likvidační.

MINISTERSTVO VINU ODMÍTÁ Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové tento rezort jinak ve věci udělení licence rozhodnout nemohl. „Povolení na linku bychom neudělili, například pokud by se nový dopravce dostal do souběhu s dopravou dotovanou kraji. O tento případ nejde, linka pana Hejnala je zcela komerčního charakteru,“ tvrdí mluvčí. Stížnost ředitele Hejnala, že kvůli nižším ziskům nebude moci splácet úvěry za nakoupené autobusy, podle ní nemůže být důvodem odmítnutí udělit licenci další konkurenci. „Postup ministerstva dopravy při vydávání povolení v mezinárodní linkové dopravě je v souladu se zásadami práva Evropského společenství o volném přístupu na trh. A také zcela koresponduje s praxí ostatních členských států, které zamítají žádost nového dopravce o povolení mezinárodní linky jen ve velmi výjimečných případech,“ dodává mluvčí. ROZHODUJE ZÁKAZNÍK Ředitel firmy Student Agency Radim Jančura zdůraznil, že to není on, kdo ničí konkurenci. „Je svobodné rozhodnutí spotřebitele, zvolit si takového dopravce, který nabídne nejnižší cenu a zároveň nejlepší služby. Zvolili jsme neobvyklou kombinaci být vždy nejlevnější a nabídnout nejlepší servis. Konkurenci neničíme my, ale cestující, který se rozhodne pro levnější a lepší servis,“ říká. Zatímco Hejnal tvrdí, že obvyklá cena jízdného mezi Prahou a Košicemi je 550 korun a levněji to už prakticky nelze, Student Agency jezdí za 450 korun a Jančura vidí další možnost snížení ceny. „I za tuto cenu je pro nás linka do Košic zisková. Snažíme se cestující motivovat, aby si místo rezervovali přes internet či SMS,“ dodal Jančura. SPOR MÍŘÍ DO ŠTRASBURKU

Hejnal říká, že kvůli nástupu konkurence přichází každý měsíc o 600 tisíc korun a jelikož ministerstvo dopravy na jeho námitky neslyší, hodlá se bránit soudně. U českých soudů se mu ale zatím nedaří, a tak se chystá do Štrasburku. „Výsledkem liberální politiky ministerstva dopravy je, že poloprázdné autobusy mnoha dopravců plní dálnice a že seriózní podnikatelé časem nebudou mít peníze na nutnou obnovu vozového parku,“ dodává.

„Máme právo dopravovat lidi třeba i za korunu. A pokud je to z marketingového hlediska vhodné, pak to i děláme. To ovšem neznamená, že dlouhodobě můžeme prodávat všechny sedačky v autobuse za cenu pod výrobními náklady. I my musíme vydělávat,“ reaguje Jančura.

**KRAJE HÁJÍ „SVÉ“ DOPRAVCE

Ředitel Student Agency Radim Jančura upozornil i na další nešvar, se kterým bojují jeho žluté autobusy. Krajské úřady si podle něj snaží své „oblíbené“ dopravce chránit, ačkoliv na to nemají jakoukoliv zákonnou pravomoc. „Po vyhraném souboji o vydání licence s Krajským úřadem v Liberci, který v rozporu se zákonem udržoval monopol ČSAD Liberec, se i Olomoucký kraj snažil bezdůvodně blokovat naši novou licenci na linku Ostrava-Praha. Po tlaku nejmenovaného prostějovského dopravce se pokoušel zakázat vjezd našim autobusům do Prostějova. To je hanebnost. Je legitimní, aby se konkurence prala, úřady však mají nestranně stát opodál,“ říká Jančura.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít