Nový spor o autobusovou linku

02. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. ledna 2006, 00:00

STUDENT AGENCY Společnost Student Agency, provozující pravidelnou autobusovou dopravu, je trnem v oku konkurenci prakticky všude, kam vstoupí. Zatímco na začátku loňského roku vedla spor o linku mezi Prahou a Libercem, jeho závěr byl ve znamení boje dopravců o linku z Prahy do Košic.

STUDENT AGENCY Společnost Student Agency, provozující pravidelnou autobusovou dopravu, je trnem v oku konkurenci prakticky všude, kam vstoupí. Zatímco na začátku loňského roku vedla spor o linku mezi Prahou a Libercem, jeho závěr byl ve znamení boje dopravců o linku z Prahy do Košic.

Nelibost zejména autobusové společnosti Turismo z Příbrami vyvolalo loňské jarní rozhodnutí ministerstva dopravy. To udělilo licenci k provozování mezinárodní autobusové linky z Prahy do Košic brněnské firmě Student Agency. „Ministerstvo dopravy vydalo tuto licenci v rozporu s nařízením Rady Evropy,“ tvrdí majitel firmy Turismo František Hejnal.

Podle jeho výkladu evropských nařízení nemá být licence vydána v případě, pokud se prokáže, že by dotyčná doprava ohrozila existenci již povolené linkové dopravy. S výjimkou případů, kdy dotyčnou linkovou dopravu provozuje pouze jediný dopravce nebo jediná skupina dopravců. „Linku do Košic provozuje deset dopravců, již dva z nich byli nuceni provoz ukončit,“ dokládá Hejnal své tvrzení, že další konkurence je likvidační.

MINISTERSTVO VINU ODMÍTÁ Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové tento rezort jinak ve věci udělení licence rozhodnout nemohl. „Povolení na linku bychom neudělili, například pokud by se nový dopravce dostal do souběhu s dopravou dotovanou kraji. O tento případ nejde, linka pana Hejnala je zcela komerčního charakteru,“ tvrdí mluvčí. Stížnost ředitele Hejnala, že kvůli nižším ziskům nebude moci splácet úvěry za nakoupené autobusy, podle ní nemůže být důvodem odmítnutí udělit licenci další konkurenci. „Postup ministerstva dopravy při vydávání povolení v mezinárodní linkové dopravě je v souladu se zásadami práva Evropského společenství o volném přístupu na trh. A také zcela koresponduje s praxí ostatních členských států, které zamítají žádost nového dopravce o povolení mezinárodní linky jen ve velmi výjimečných případech,“ dodává mluvčí. ROZHODUJE ZÁKAZNÍK Ředitel firmy Student Agency Radim Jančura zdůraznil, že to není on, kdo ničí konkurenci. „Je svobodné rozhodnutí spotřebitele, zvolit si takového dopravce, který nabídne nejnižší cenu a zároveň nejlepší služby. Zvolili jsme neobvyklou kombinaci být vždy nejlevnější a nabídnout nejlepší servis. Konkurenci neničíme my, ale cestující, který se rozhodne pro levnější a lepší servis,“ říká. Zatímco Hejnal tvrdí, že obvyklá cena jízdného mezi Prahou a Košicemi je 550 korun a levněji to už prakticky nelze, Student Agency jezdí za 450 korun a Jančura vidí další možnost snížení ceny. „I za tuto cenu je pro nás linka do Košic zisková. Snažíme se cestující motivovat, aby si místo rezervovali přes internet či SMS,“ dodal Jančura. SPOR MÍŘÍ DO ŠTRASBURKU

Hejnal říká, že kvůli nástupu konkurence přichází každý měsíc o 600 tisíc korun a jelikož ministerstvo dopravy na jeho námitky neslyší, hodlá se bránit soudně. U českých soudů se mu ale zatím nedaří, a tak se chystá do Štrasburku. „Výsledkem liberální politiky ministerstva dopravy je, že poloprázdné autobusy mnoha dopravců plní dálnice a že seriózní podnikatelé časem nebudou mít peníze na nutnou obnovu vozového parku,“ dodává.

„Máme právo dopravovat lidi třeba i za korunu. A pokud je to z marketingového hlediska vhodné, pak to i děláme. To ovšem neznamená, že dlouhodobě můžeme prodávat všechny sedačky v autobuse za cenu pod výrobními náklady. I my musíme vydělávat,“ reaguje Jančura.

**KRAJE HÁJÍ „SVÉ“ DOPRAVCE

Ředitel Student Agency Radim Jančura upozornil i na další nešvar, se kterým bojují jeho žluté autobusy. Krajské úřady si podle něj snaží své „oblíbené“ dopravce chránit, ačkoliv na to nemají jakoukoliv zákonnou pravomoc. „Po vyhraném souboji o vydání licence s Krajským úřadem v Liberci, který v rozporu se zákonem udržoval monopol ČSAD Liberec, se i Olomoucký kraj snažil bezdůvodně blokovat naši novou licenci na linku Ostrava-Praha. Po tlaku nejmenovaného prostějovského dopravce se pokoušel zakázat vjezd našim autobusům do Prostějova. To je hanebnost. Je legitimní, aby se konkurence prala, úřady však mají nestranně stát opodál,“ říká Jančura.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít