Nový hit investorů: robotické zemědělství

Tomáš Lemešani 19. srpna, 14:56  -  lem
19. srpna, 14:56

Hub RoboValley v Nizozemsku přilákal zájem investorů díky výsledkům svého vývoje, který se v budoucnu může dotknout celého lidstva. Sdružení startupů z města Delft totiž vyvíjí roboty pro zemědělství, které budou krmit příští populace.

Investiční fond z Vancouveru Chrysalix Venture Capital ohlásil investici 146 milionů dolarů do RoboValley jen krátce po tom, co nizozemský hub získal injekci ve výši více než půl miliardy dolarů od americké společnosti Accenture.

Pozornost kapitálu poutají úspěchy státem podporovaného robotického byznysu. Ten se v zemi dřeváků zaměřuje na robotiku pro zemědělství, což je podle odborníků velmi významný sektor pro budoucí populace. Vývoj populační křivky ukazuje na to, že za pár desítek let bude jedním z hlavních světových problémů hlad. Nizozemsko je jedním z největších světových vývozců potravin. Aby si tuto pozici na trhu udrželo, zavelelo k rozvoji chytré formy zemědělství. Země si totiž uvědomuje, že kvůli menší rozloze proti jiným zemědělským velmocem, jako jsou Spojené státy a Austrálie, nebude schopna soutěžit v tradiční formě zemědělství.

Prvním výsledkem snažení podporovaného ze státních a evropských dotací byl robot vyvinutý na sklízení sladké papriky. Robot se jménem „Sweeper“ byl testován na farmách a nyní je už dostupný i na trhu pro komerční použití. Robot je mnohem rychlejší a šetrnější než sklízeč řízený člověkem. Bez řidiče navíc šetří mzdové náklady zemědělského podniku. „Doposud toho nikdo nedosáhl, zajistí nám to vedoucí úlohu v zemědělské robotice Evropy,“ řekl koordinátor projektu Jochen Hemming, vedoucí výzkumník v oblasti robotiky v zahradnictví na Wageningen University.

Greenbot dokáže rozvážet hnojivo a hnojit celé farmy, štosovat seno, dělat postřiky, či kácet stromky a vozit je na určené místo.

Do vývoje Sweepra se zapojilo také mezinárodní konsorcium skládající se z Umeå University ve Švédsku a výzkumného střediska Proefstation voor de Groenteteelt v Belgii. Spolupráce hledá cestu ke sklizni, která bude rychlá a méně škodlivá pro přirozené prostředí farem. Nizozemská společnost Irmato se na projektu podílí integraci prototypů do byznysu.

Sweeeper pohybující se pomocí 3D kamer, senzorů a čidel manipuluje sklizní díky speciálním citlivým robotickým ramenům. Vývojáři vyvinuli softwarové verze, které robotu umožní sklízet také pepř, některé druhy ovoce a okurky. Robot dokáže jednotlivé plodiny rozeznat a sklízet je podle individuálních požadavků. Obecně je autonomní robotická sklizeň asi o třetinu rychlejší než ta s účastí člověka.

Další nizozemská společnost Konverg BV vyvinula robota nazvaného Greenbot, jehož úlohou je nahradit farmáře při opakujících se těžších fyzických pracích. Dokáže rozvážet hnojivo, štosovat seno, dělat postřiky, nebo kácet stromky a vozit je na určené místo.

Do pěti let trojnásobek

Tento robot může na farmách nahradit člověka také v živočišné výrobě. Zařízení fungující na principu naučení a paměti opakovaných činností je totiž úspěšně testováno jako pastevec. Umí zahánět krávy, nakládat je na vlečku a rozvážet po území farmy. Lidská síla nebude podle odborníků v příštích letech potřebná ani v dalších sektorech. Podle studie sektor robotizace naroste během dalších pěti let trojnásobně. Automatizace obsadí dvě třetiny veškerých činností výrobních linek v automobilkách.

Právě automobilový průmysl je největším hnacím motorem sektoru automatizace. Podle údajů Boston Consulting Group mají roboty během příštích pěti let obsadit 44 procent výrobních pozic v amerických a až dvě třetiny pozic v německých automobilkách. I proto tyto firmy nalévají do sektoru největší část peněz určených na vývoj.

90 milionů bez práce

Pozadu však nejsou ani další sektory. Podle studie portálu businessinsider.com roboty prorážejí také do zdravotnictví, lodní dopravy, logistiky, potravinářství či maloobchodu.

Například nemocnice používají roboty na pomoc v chirurgii a maloobchodní prodejny je testují pro práci ve skladech. Robotika se tak dostává do popředí napříč celým průmyslem a nabírá na hodnotě. „Očekáváme, že podnikové robotické zakázky narostou mezi lety 2015-2021 trojnásobně,“ uvádí studie.

Zatímco pro podniky to je dobrá zpráva, pro dělníky může být rozvoj automatizovaného sektoru problém. Dle zprávy Světové banky přijde jen v Číně do roku 2040 o práci 90 milionů zaměstnanců. Dle odhadů Robotické federace bude do roku 2018 Čína využívat více než třetinu všech průmyslových robotů na světě.

Vývoj počtu objednávek světových robotických firem

Komunistická země tak reaguje na klesající populační křivku. Tamní vláda označila robotizaci za prioritu čínského průmyslu pro nejbližší desetiletí. Program nahrazování lidí roboty má název Made in China 2025. Stát do Číny láká také evropské firmy. Namířeno tam proto mají německá robotická firma Kuka či švýcarská společnost ABB.

Pozadu v robotizaci ovšem nechce zůstat ani Evropská unie. Komise v Bruselu založila program SPARC, který má sloužit ke zvýšení konkurenceschopnosti evropských zemí v oblasti robotizace. Počítá s investicemi až 2,8 miliard eur do evropského průmyslu, z nichž 700 milionů investuje samotná Evropská komise. Průmyslové roboty mají podle unie obsadit 240 tisíc pracovních míst a nahradit dělníky zejména v těžkých a málo placených oblastech.

Ve Spojených Státech mohou roboty zastoupit také vojáky v misích nebo policisty v ulicích. Pentagon dokonce věří, že během pouhých patnácti let bude možné pro plánování misí, výběr cílů a nasazení smrtící síly použit pouze roboty, bez nutnosti zapojení širšího velení.


Čtěte také:

Budou roboti bezpeční? Incident v supermarketu vzbuzuje otazníky

V Česku už operuje devět robotů


Mohlo by vás zajímat

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče