Nový druh

03. března 2010, 12:29 - Karel Zaoral
03. března 2010, 12:29

X1 má skvělé jízdní vlastnosti řady 3 ve voze SUV

Automobilka BMW prezentuje model X1 jako zcela nový druh auta. Technicky vzato zapadá do škatulky s nápisem sportovně užitkový vůz (SUV), avšak při bližším pohledu vyniká několik zajímavých vlastností, které z něj dělají opravdovou novinku.
Předně je třeba poznamenat, že X1 nestojí na platformě jedničkové řady, nýbrž čerpá z techniky řady 3. To znamená více prostoru uvnitř vozu zejména v podélném směru. Délkou necelých čtyř a půl metru je X1 srovnatelný například s Volkswagenem Tiguanem či Fordem Kuga, avšak výškově je o dobrých patnáct centimetrů menší. To se výrazně projevuje na jízdních vlastnostech.
Vnitřní prostor vozu je zpracován až nezvykle luxusním způsobem. Dokonce lze říci, že X1 v tomto ohledu překonává svého většího sourozence X3. Použité materiály a ergonomie posouvají BMW o třídu výš, než tomu bylo zvykem. Mnichovští designéři se zcela vyrovnali svým konkurentům z firmy Audi, jejichž interiéry byly doposud zřejmě nejlepší na světě. Jak místo na sedadlech vpředu i vzadu, tak skvělá ergonomie prostoru řidiče snesou bez problému přímé srovnání s trojkovou řadou. Zavazadlový prostor sice není premiantem třídy, pro každodenní použití však s přehledem stačí, zejména díky pravidelným tvarům a nízké nakládací hraně.
S BMW X1 je lepší zábava na silnici než na parkovišti supermarketu. Na SUV extrémně nízká stavba přispívá skvělým jízdním vlastnostem. Spolu s přesným a citlivým řízením, které pečlivě informuje o limitu přilnavosti, si člověk za volantem připadá jako v sedanu – gumové chování „esúvéček“ a kymácení v zatáčkách se nekonají, mimo jiné díky moderní technologii použitého trojkového podvozku. X1 projíždí ostré zakroucené okresní silnice rychlostí, jakou by se konkurenční SUV dávno vysypalo do příkopu. Vynikajícím nastavením tlumičů zvládá auto i rozbité povrchy, a to přes tvrdé dojezdové pneumatiky „runflat“ a sportovní charakter nastavení tlumení. Ostré a neúnavné brzdy podtrhují skvělé pocity z řízení tohoto vozu. Jen odhlučnění motoru by mohlo být lepší. Diesel sice proniká do kabiny svým hlukem až od vyšších otáček, jenže jeho akustické naladění není tak elegantní, jako jsou toho schopni vývojáři u jiných modelů. To je ale na celém autě asi tak jediný podstatný nedostatek. Sladění motoru s automatickou převodovkou je totiž ideální. V běžných situacích převodovka pracuje přesně, včas a sametově. Přes možnost řadit pádly pod volantem se nutkání vysvětlit vozu své záměry nekoná, a to dokonce ani při předjíždění. Stejně tak pohon čtyř kol xDrive s lamelovou elektronicky řízenou spojkou pracuje dostatečně rychle nato, aby člověk nepoznal rozdíl od permanentního pohonu 4 x 4.
Dobře nastavená je i cenová politika, kterou BMW na svůj nejnovější model aplikuje. Základní cenovka na sedmi stech tisících sice působí jako dost vysoká, obzvláště v přítomnosti oné jedničky v názvu vozu, při bližším zkoumání ceníku však vytanou zajímavá fakta. Předně je X1 pohodlnější a rychlejší než větší model X3, který už čeká na svého nástupce. Stejně tak interiér je luxusnější a lépe zpracovaný. X1 je také o sto tisíc levnější než kombi řady 3, a to při lepších užitných a srovnatelných jízdních vlastnostech. Přidáme-li díky rozměrům přirozenou obratnost ve městě a vynikající design, nemá toto auto dnes na trhu de facto konkurenta. Tím pádem je vyšší cena nejspíš ospravedlnitelná. Klady
Vzhled
Interiér
Podvozek
Motor a převodovka
Jízdní vlastnosti
Komfort

zápory
Odhlučnění motoru

tabulka:
BMW X1
Motor dvojitě přeplňovaný dieselový řadový čtyřválec
Výkon 150 kW
Objem 1995 ccm
Převodovka automatická šestistupňová
Nejvyšší rychlost 223 km/h
Zrychlení 0–100 km/h 7,3 s
Spotřeba 7,8/5,5/6,3
Cena 978 900 (testovaný vůz)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít