Nový bič na automobilky

08. června 2012, 14:57 - Tomáš Pohanka
08. června 2012, 14:57

Automobilový průmysl

Evropská komise se chystá pro výrobce automobilů stanovit další závaznou mez průměrných emisí oxidu uhličitého. Podle agentury Reuters by se tak mělo stát již příští měsíc a cílem má být 95 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. Tato hodnota určuje průměrné emise připadající na jeden vůz při započtení všech modelů v současnosti vyráběných automobilkou.
Dosavadního cíle 130 g/km musejí výrobci vozů dosáhnout do roku 2015. Potom budou pokutováni za každý gram oxidu uhličitého, o který hranici překročí. V roce 2018 se pokuty dostanou na maximální úroveň stanovenou na 95 eur za gram na každý vůz uvedený do provozu (pokud by tento režim platil již nyní, například pro Peugeot, v tabulce se 131 g/km, by to znamenalo pokutu 93 milionů eur).
Analytici Evropské komise prohlašují, že náklady, které budou muset automobilky vynaložit na modernizaci vozů, se bohatě vrátí. Snížení emisí, a tudíž spotřeby paliva o čtvrtinu údajně přinese roční úsporu 25 miliard eur. Je ovšem třeba vzít v potaz, že diskuse mezi komisí a automobilkami, která se rozběhne po zveřejnění nového cíle, bude plná zavádějících údajů, polopravd a bezostyšných lží z obou stran. Automobilky například v minulosti strašily, že dosažení průměrných emisí 140 g/km zvýší průměrnou cenu nového vozu o 2400 eur. Ceny přitom následně v celé Evropě klesly. Evropská komise naopak nyní v dokumentu podle agentury Reuters mimo jiné uvádí, že její omezení napomáhají konkurenceschopnosti evropských automobilek. Zvláště pozoruhodný argument je to v době, kdy je na světové špičce „ekologičnosti“ Fiat, který je postižen současnou krizí v Evropě nejvíce a jehož ztráta se každý měsíc prohlubuje.
Přestřelku nad novým emisním cílem bude zajímavé sledovat i s ohledem na momentální vztahy mezi automobilkami. Je zjevné, že proti plánu komise se postaví němečtí výrobci luxusních vozů jako Audi, BMW a Mercedes, kteří momentálně produkují v průměru kolem 150 gramů CO2 na kilometr. Naopak již zmiňovanému Fiatu proklatě nízko nastavená laťka vadit nemusí. Šéf italské automobilky a zároveň současný prezident Asociace evropských výrobců automobilů Sergio Marchionne se přitom nyní marně snaží přesvědčit EU, aby se podílela na řešení problému některých dalších výrobců s přemírou kapacit. Audi, BMW ani Mercedes mu v tom ale nepomáhají, problémy s nevytížeností továren je totiž netrápí.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít