Article, show

Nový bič na automobilky

08. června 2012, 14:57 - Tomáš Pohanka
08. června 2012, 14:57

Automobilový průmysl

Evropská komise se chystá pro výrobce automobilů stanovit další závaznou mez průměrných emisí oxidu uhličitého. Podle agentury Reuters by se tak mělo stát již příští měsíc a cílem má být 95 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. Tato hodnota určuje průměrné emise připadající na jeden vůz při započtení všech modelů v současnosti vyráběných automobilkou.
Dosavadního cíle 130 g/km musejí výrobci vozů dosáhnout do roku 2015. Potom budou pokutováni za každý gram oxidu uhličitého, o který hranici překročí. V roce 2018 se pokuty dostanou na maximální úroveň stanovenou na 95 eur za gram na každý vůz uvedený do provozu (pokud by tento režim platil již nyní, například pro Peugeot, v tabulce se 131 g/km, by to znamenalo pokutu 93 milionů eur).
Analytici Evropské komise prohlašují, že náklady, které budou muset automobilky vynaložit na modernizaci vozů, se bohatě vrátí. Snížení emisí, a tudíž spotřeby paliva o čtvrtinu údajně přinese roční úsporu 25 miliard eur. Je ovšem třeba vzít v potaz, že diskuse mezi komisí a automobilkami, která se rozběhne po zveřejnění nového cíle, bude plná zavádějících údajů, polopravd a bezostyšných lží z obou stran. Automobilky například v minulosti strašily, že dosažení průměrných emisí 140 g/km zvýší průměrnou cenu nového vozu o 2400 eur. Ceny přitom následně v celé Evropě klesly. Evropská komise naopak nyní v dokumentu podle agentury Reuters mimo jiné uvádí, že její omezení napomáhají konkurenceschopnosti evropských automobilek. Zvláště pozoruhodný argument je to v době, kdy je na světové špičce „ekologičnosti“ Fiat, který je postižen současnou krizí v Evropě nejvíce a jehož ztráta se každý měsíc prohlubuje.
Přestřelku nad novým emisním cílem bude zajímavé sledovat i s ohledem na momentální vztahy mezi automobilkami. Je zjevné, že proti plánu komise se postaví němečtí výrobci luxusních vozů jako Audi, BMW a Mercedes, kteří momentálně produkují v průměru kolem 150 gramů CO2 na kilometr. Naopak již zmiňovanému Fiatu proklatě nízko nastavená laťka vadit nemusí. Šéf italské automobilky a zároveň současný prezident Asociace evropských výrobců automobilů Sergio Marchionne se přitom nyní marně snaží přesvědčit EU, aby se podílela na řešení problému některých dalších výrobců s přemírou kapacit. Audi, BMW ani Mercedes mu v tom ale nepomáhají, problémy s nevytížeností továren je totiž netrápí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít