Nový bič na automobilky

08. června 2012, 14:57 - Tomáš Pohanka
08. června 2012, 14:57

Automobilový průmysl

Evropská komise se chystá pro výrobce automobilů stanovit další závaznou mez průměrných emisí oxidu uhličitého. Podle agentury Reuters by se tak mělo stát již příští měsíc a cílem má být 95 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. Tato hodnota určuje průměrné emise připadající na jeden vůz při započtení všech modelů v současnosti vyráběných automobilkou.
Dosavadního cíle 130 g/km musejí výrobci vozů dosáhnout do roku 2015. Potom budou pokutováni za každý gram oxidu uhličitého, o který hranici překročí. V roce 2018 se pokuty dostanou na maximální úroveň stanovenou na 95 eur za gram na každý vůz uvedený do provozu (pokud by tento režim platil již nyní, například pro Peugeot, v tabulce se 131 g/km, by to znamenalo pokutu 93 milionů eur).
Analytici Evropské komise prohlašují, že náklady, které budou muset automobilky vynaložit na modernizaci vozů, se bohatě vrátí. Snížení emisí, a tudíž spotřeby paliva o čtvrtinu údajně přinese roční úsporu 25 miliard eur. Je ovšem třeba vzít v potaz, že diskuse mezi komisí a automobilkami, která se rozběhne po zveřejnění nového cíle, bude plná zavádějících údajů, polopravd a bezostyšných lží z obou stran. Automobilky například v minulosti strašily, že dosažení průměrných emisí 140 g/km zvýší průměrnou cenu nového vozu o 2400 eur. Ceny přitom následně v celé Evropě klesly. Evropská komise naopak nyní v dokumentu podle agentury Reuters mimo jiné uvádí, že její omezení napomáhají konkurenceschopnosti evropských automobilek. Zvláště pozoruhodný argument je to v době, kdy je na světové špičce „ekologičnosti“ Fiat, který je postižen současnou krizí v Evropě nejvíce a jehož ztráta se každý měsíc prohlubuje.
Přestřelku nad novým emisním cílem bude zajímavé sledovat i s ohledem na momentální vztahy mezi automobilkami. Je zjevné, že proti plánu komise se postaví němečtí výrobci luxusních vozů jako Audi, BMW a Mercedes, kteří momentálně produkují v průměru kolem 150 gramů CO2 na kilometr. Naopak již zmiňovanému Fiatu proklatě nízko nastavená laťka vadit nemusí. Šéf italské automobilky a zároveň současný prezident Asociace evropských výrobců automobilů Sergio Marchionne se přitom nyní marně snaží přesvědčit EU, aby se podílela na řešení problému některých dalších výrobců s přemírou kapacit. Audi, BMW ani Mercedes mu v tom ale nepomáhají, problémy s nevytížeností továren je totiž netrápí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Nabíjet budeme i oblečení. Levi’s ušil chytrou bundu s technologií od Googlu
K Windows 10 ve verzích 1703 a 1607 míří malé opravné balíčky
Nová konzole od Atari bude herní PC s Linuxem a procesorem AMD. Máme první fotky
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít