„Noví“ operátoři se snaží

09. října 2006, 00:00 - MARTIN ZIKMUND
09. října 2006, 00:00

PŘEJMENOVÁNÍ FIRMYJe mobilní operátor v něčem lepší, když se pyšní nadnárodní identitou? Přejmenování nebo změna obchodní značky (rebranding) jsou vždy provázeny masivní reklamní kampaní. V případě T-Mobile a Vodafone trvala několik měsíců.

PŘEJMENOVÁNÍ FIRMY Eurotel, Oskar, Paegas. To už je minulost. Na jejich místa nastoupily O2, Vodafone a T-Mobile. Přinesla změna názvu něco zákazníkům?

Je mobilní operátor v něčem lepší, když se pyšní nadnárodní identitou? Přejmenování nebo změna obchodní značky (rebranding) jsou vždy provázeny masivní reklamní kampaní. V případě T-Mobile a Vodafone trvala několik měsíců. Tuzemští operátoři přitom volili pozvolnou strategii, kdy po nějakou dobu koexistovala ve všech firemních materiálech, budovách i autech obě loga, a teprve po několika měsících se staré jméno a logo zcela vytratilo.

Společnost T-Mobile tak učinila na akci zvané T-Mobile Day, kde se měnil název lokálního mobilního operátora na T-Mobile. Oskar, tehdy stále posedlý pokrytím, to udělal tak, že obalil Nuselský most v Praze červeným plastovým materiálem.

V případě O2 probíhal rebranding odlišně. V první fázi došlo k faktickému sloučení Českého Telecomu a Eurotelu do společnosti Telefónica O2 Czech Republic. O dva měsíce později se rozeběhla kampaň. Rebranding byl radikální, rychlý a souvislost s Eurotelem zde nebyla pro některé lidi mimo obor zpočátku patrná.

UNIKÁTNÍ TELEFONY

Když se v roce 2002 měnil Paegas na T-Mobile, postavil kampaň na světovosti původně „ryze českého“ operátora. Vodafone se o čtyři roky později vydal stejnou cestou. O2 i Telefónica, byť také působí v řadě zemí, naopak svou strategii postavily na tom, že se jedná o nový začátek, tlustou čáru za původní samostatnou pevnou a mobilní sítí. Ať rebranding vypadal jakkoliv, u všech tří operátorů měl jedno společné. Světovost = větší vyjednávací síla s dodavateli síťové infrastruktury i mobilních telefonů, což přináší služby šité operátorovi na míru a nižší ceny (například telefonů).

Právě na telefonech stála z části také kampaň Vodafone, který představil řadu levných telefonů dodávaných exkluzivně pro tuto skupinu. Také O2 se chystá přijít se zajímavými a levnými telefony, které nikde jinde nekoupíte, a s telefony, které jinde koupíte, ale nesou logo O2.

Historicky první takzvaně customizované telefony na českém trhu představil T-Mobile. Jednalo se o telefony s t-zones tlačítkem a menu v barvách T-Mobile a o modely, které jinde než u T-Mobile nešly koupit. V Česku však tyto přístroje zatím hrály zanedbatelnou roli.

SVĚTOVOST V AKCI

V oblasti korporátních zákazníků byl přínos světovosti znát poměrně rychle. Všichni tři operátoři totiž nabídli světová mobilní e-mailová řešení, která by se v Česku jinak patrně neobjevila, nebo by se neobjevila tak rychle.

T-Mobile a O2 představily řešení s názvem BlackBerry, včetně speciálních zvýhodněných roamingových tarifů. Vodafone přišel na trh s celosvětově poskytovaným řešením Visto alias Business e-mail plus. Hmatatelným, avšak zejména pro business zákazníky ne až tak zajímavým přínosem, je exkluzivní obsah vyráběný ve spolupráci s nahrávacími studii, sportovci či zpěváky.

Poslední z výhod rebrandingu či užší příslušnosti k nadnárodní skupině je projekt O2 TV, který nabízí kvalitní set-top-boxy pro příjem digitálního televizního vysílání. Na pomoc tentokrát přišla Telefónica, která tato zařízení využívá ve své španělské síti.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče