Noviny za koně

17. července 2009, 12:16 - Pavel Hanslíček
17. července 2009, 12:16

Média

Celých 20 dnů se musí obejít občané Spojených arabských emirátů (SAE) bez deníku Al-Emarat Al-Youm (Emiráty dnes). Důvodem není všudypřítomná ekonomická krize, ale výnos federálního soudu v Abú Zabí. Ten rozhodl, že list, který je nejpopulárnějším tištěným médiem v SAE, urazil vládnoucí rodinu Nahajánů, a proto nesmí téměř tři týdny vycházet. Kromě toho byla na stejné období pozastavena publikace nových událostí na internetových stránkách deníku. Navíc jeho šéfredaktor a ředitel vydavatelství listu Arab Media Group (AMG) musí zaplatit pokutu ve výši 20 tisíc dirhamů (přibližně 5,5 tisíce dolarů). Příčinou soudního rozhodnutí je článek z roku 2006, v němž bylo na první straně deníku uveřejněno obvinění, že koně patřící členům vládnoucí rodiny byly během mezinárodních závodů nadopovány zakázanými steroidy. Konkrétně se jednalo o plnokrevníky synů Sultána bin Zajda Nahajána – prominentního člena vládnoucí rodiny emirátu Abú Zabí. Pikantní na celém případu je skutečnost, že vydavatel deníku AMG je stejně jako z dopingu nařčené stáje Warsan, které oba koně připravovaly, ve vlastnictví vládnoucích rodin SAE. Další zajímavostí je, že i když o podezření z dopingu informovala i další média, žaloba byla podána jen na deník Al-Emarat Al-Youm. Rozhodnutí federálního soudu v Abú Zabí přitom vyvolalo řadu negativních reakcí. „I kdyby článek nebyl přesný, tak uzavření novin na tři týdny je naprosto nepřiměřené a vážně ohrožuje svobodu tisku,“ řekla deníku Kuwait Times ředitelka organizace Human Rights Watch pro Střední východ Sarah Whitsonová. Obdobně reagovala i Mezinárodní novinářská federace. Je pravděpodobné, že výnos soudu má mít preventivní účinek, jenž by další média odradil od publikování podobných informací. Koňské dostihy totiž patří v SAE k nejpopulárnějším sportovním odvětvím: koná se zde nejbohatší závod světa Dubai World Cup s dotací šest milionů dolarů a tamní vládnoucí rodiny zároveň vlastní jedny z nejlepších světových stájí. Přitom hrozí, že se situace v oblasti svobody tisku v SAE ještě zhorší. Tamní zákonodárci totiž nyní pracují na novém mediálním zákonu, který by měl zavést vysoké pokuty za urážku členů vlády. Ty mají činit 50 tisíc až jeden milion dirhamů (zhruba 14 až 277 tisíc amerických dolarů).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít