Article, show

Nové vlaky budou podmínkou jen na části liberalizovaných tratí

21. dubna, 13:53 - čtk
21. dubna, 13:53

Nové vlaky bude od zájemců ministerstvo dopravy požadovat jen pro část výběrových řízení na nové dopravce na železnici. V ostatních případech bude vyjednávat s Českými drahami (ČD), aby v soutěžích mohly uplatnit nynější vozidlový park, který státní dopravce v minulosti modernizoval. Zároveň úřad zvažuje státním ČD vyplácet peníze za udržování záložní flotily vozidel pro případ krizových situací.

Podmínkou otevírání železničního trhu je dále zajištění prodeje jízdenek platných pro všechny dopravce. Pokud na trati jezdí dva dopravci, měl by mít cestující možnost koupit si jízdenku jen pro jednoho dopravce, nebo jízdenku platnou u obou. Její cena by se odvíjela od počtu ujetých kilometrů, uvedl ředitel odboru osobní dopravy na ministerstvu dopravy Ondřej Michalčík.

Požadavek na nediskriminační přístup vůči Českým drahám vznesli zástupci vlády, zaměstnanců a zaměstnavatelů na dubnovém zasedání tripartity. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula vyjádřil obavu, že se český železniční trh liberalizuje, současně ale bude národnímu dopravci zapovězen vstup na ostatní trhy, tedy Francie, Německa či Rakouska.

České dráhy si na nerovný přístup stěžovaly v dosavadních výběrových soutěžích. V posledním případě to bylo u linky mezi Plzní a Mostem, kdy se dopravce zastal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten jako diskriminační uznal skutečnost, že České dráhy jako jediný dopravce musí uznávat režijní jízdné ostatních železničních zaměstnanců, například Správy železniční dopravní cesty.


Tripartita se obává dopadu liberalizace na České dráhy:

Liberalizace železničního trhu nemá diskriminovat ČD


Ministerstvo dopravy v koncepci schválené vládou nedávno vytipovalo šest železničních tratí, na kterých chce do konce roku 2021 nového provozovatele železniční dopravy. V dalším návrhu vypracovalo harmonogram postupných výběrových řízení na zbytek tratí, soutěže na poslední linky měly být v roce 2033.

Příkladem úspěšné liberalizace železnice v Evropě je podle Víta Janoše z dopravní fakulty ČVUT Bavorsko. Zde se podařilo prostřednictvím veřejných soutěží významně snížit dotace na provoz železniční dopravy a zároveň zvýšit objem přeprav a zkvalitnit úroveň poskytovaných služeb. Zapojení alternativních dopravců do systému přitom významně nepoškodilo státního dopravce, jehož dceřiná firma DB Regio vyhrála 19 ze 36 pořádaných soutěží.

Čtěte dále:

Čtyřmiliardový tendr na dodávky nafty pro České dráhy vyhrál Unipetrol

České dráhy nakoupily starší rakouské vagony. Za téměř půl miliardy

Dráhy chtějí lepší lokomotivy, za pronájem dají 1,3 miliardy


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít