Nové sazby budou na podzim

21. května 2007, 00:00 - Speciál připravil TOMÁŠ JOHÁNEK <br />
21. května 2007, 00:00

BUDOUCNOST POJIŠTĚNÍ Návrh novely zákona o povinném ručení je teprve před projednáváním v obou komorách parlamentu. Pojišťovny poskytující tento produkt se na novinky zatím chystají. Podle vyjádření jejich zástupců je momentálně předčasné hovořit o sazbách povinného ručení na příští rok.

BUDOUCNOST POJIŠTĚNÍ Návrh novely zákona o povinném ručení je teprve před projednáváním v obou komorách parlamentu. Pojišťovny poskytující tento produkt se na novinky zatím chystají. Podle vyjádření jejich zástupců je momentálně předčasné hovořit o sazbách povinného ručení na příští rok.

Pokud bude návrh novely zákona o povinném ručení přijat v předložené verzi, budou muset některé pojišťovny zvýšit minimální sazby plnění škod. „Jestliže se schválí limity ve výši jednoho milionu eur na hmotné škody a stejné částky na škody na zdraví, tak Kooperativa upraví limit u produktu Standard na majetkovou škodu. Limit na škodu na zdraví je 54 milionů korun, což je dostačující,“ říká mluvčí Kooperativy Marek Vích.

Například Triglav pojišťovny se ale nové změny příliš nedotknou, limity plní už nyní. „V návaznosti na naše limity, které jsou 50 milionů korun při škodě na zdraví i na majetku, se naší pojišťovny zákonná povinnost navýšení limitů nedotkne,“ informuje ředitel úseku vzniku pojištění majetku této pojišťovny Karel Žák.

O SAZBÁCH SE NEMLUVÍ

Vzhledem k tomu, že v současné době neexistuje přesné znění novely zákona, nelze podle jednotlivých pojišťoven zatím hovořit ani o výši sazeb pojistného na příští rok. „V této situaci je těžké predikovat vývoj pojistných sazeb,“ říká za všechny Vích.

Podle Václava Bálka z České pojišťovny se dá předpokládat pohyb, konkrétně se ale rozhodne až v příštích měsících. „Na sazby pojištění má vliv zejména celkový škodní průběh, respektive pro určení sazeb pro jednotlivou tarifní kategorii je rozhodující škodní průběh této konkrétní kategorie,“ míní Bálek. Podle jeho slov se navíc sazby mohou změnit kdykoliv v průběhu roku, nikoliv tedy pouze na jeho konci.

Mario Böhme z pojišťovny Generali upozorňuje, že předložený návrh novely může během projednávání v parlamentu prodělat řadu změn, a proto je nyní předčasné hovořit o jejich dopadu na nabídku povinného ručení. Zástupce České podnikatelské pojišťovny Arne Kejdana pak předpovídá dopad novely na sazby povinného ručení spíše v následujících letech než hned v roce příštím. Jen pro připomenutí, většina pojišťoven zveřejňuje sazby povinného ručení na příští kalendářní rok během září a října předchozího roku.

CHYSTÁ SE ŘADA NOVINEK

Také se zveřejněním případných novinek v pojistných produktech zaměřených na motoristy si některé pojišťovny ještě dávají načas. Kooperativa už letos v lednu uvedla na trh komplexní pojištění vozidla - Glabal. „Jde o produkt, kterým lze jednoduše sjednat povinné ručení, havarijní pojištění a dodatková pojištění podle potřeb klienta, a to pod jednou pojistnou smlouvou s jednou platbou pojistného podle zvoleného pojistného období,“ popisuje tento produkt Vích. Navíc lze prý v průběhu trvání pojistné smlouvy dopojišťovat či odpojišťovat libovolná rizika. Novinky připravuje i Triglav pojišťovna, nechce ale zatím o nich mluvit.

Tajemný je zatím i zástupce České pojišťovny Bálek. „Část novinek bude určitě muset reflektovat stav daný změnou právní předpisu (pokud bude zákon přijat a změna skutečně nastane). Opět bychom rádi našim klientům přinesli něco navíc, a to zejména směrem k bezpečnosti silničního provozu,“ dodává. Přesto některé drobné změny připomněl. Česká pojišťovna chce i nadále pokračovat v kampani na dodržování předpisů. Její klienti navíc dostávají k povinnému ručení zdarma autolékárničku.

POČET VOZIDEL ROSTE Stejně jako každoročně stoupá počet nově zaregistrovaných motorových vozidel, roste i počet vozidel přihlášených k povinnému ručení. Za rok 2006 hlásí Česká kancelář pojistitelů (ČKP) nárůst pojištěnců v tomto segmentu o dalších 246 tisíc vozů na 5,667 milionu aut všech kategorií. Největší nárůst počtu smluv loni zaznamenaly Generali (121 tisíc), Kooperativa (76 tisíc) a Česká podnikatelská pojišťovna, které přibylo 51 tisíc smluv. „Generali nabízí několik let za sebou zvláštní sazbu pro obyvatele obcí do 30 tisíc obyvatel, díky níž jsme se úspěšně etablovali v tomto typu sídel,“ tvrdí Böhme.

Přibližně 83 tisíc pojištěných vozidel ubylo podle údajů ČKP České pojišťovně. „Jde o standardní pohyb v kmeni, který má zhruba milionový náskok před ostatními pojišťovacími ústavy,“ vysvětluje si tento vývoj Bálek. Už tradičně se v něm prý také projevuje čištění databáze. Ta v minulosti obsahovala údaje o vozech, jež ve skutečnosti už neexistovaly, ale o jejichž vyřazení z provozu jejich majitelé nedali vědět.

Změny v počtu pojištěných vozidel se loni příliš neměnily v závislosti na tom, zda se do cen zahrnují i jiné faktory než obsah motoru či nehody způsobené řidičem. Více u některých pojišťoven zaplatí například mladí řidiči či vlastníci vozidel s bydlištěm v Praze, méně pak starší majitelé aut z venkova. Kvůli tomuto rozlišování klientů začaly být v některých případech mezi nabídkami pojišťoven výrazné rozdíly.

VĚTŠINA PLATÍ MÉNĚ

Značná část řidičů platí letos za povinné ručení o desítky až stovky korun méně než loni. Pokles cen se týká řidičů, kterým se zvýšil bonus o pět procent díky jízdám bez nehod. Maximální bonus dosáhl 35 procent základní sazby pojištění. Noví řidiči zaplatí za pojistku vesměs o několik procent více než před rokem.

Řidiči vozidel, kteří způsobí nehodu, by se také již neměli tak snadno vyhnout penalizaci od pojišťoven, jako tomu bylo dosud. Nyní je totiž možné po zaviněné nehodě změnit pojišťovnu a vyhnout se tak takzvanému malusu. Od letošního podzimu by již měl fungovat společný registr všech pojišťoven poskytujících povinné ručení, kde se tyto prohřešky budou zaznamenávat. Pojišťovny zkrátka chtějí zamezit přechodu vlastníků aut po nehodě k jiné pojišťovně propojením databází informací o klientech povinného ručení.

„Připravovaná databáze BonusMalus v rámci České kanceláře pojistitelů napomůže lépe podchytit často bourající řidiče a umožní pojišťovnám stanovovat vyšší pojistné,“ slibuje si od novinky Kejdana.

ODNESOU TO PIRÁTI SILNIC

Česká kancelář pojistitelů už zmíněný registr čtvrt roku testuje a dosavadní zkušenosti plní očekávání. Ředitel této kanceláře Jakub Hradec by rád ostrý provoz spustil od 1. července. Systém bude fungovat tak, že společná databáze bude obsahovat kompletní historii konkrétního řidiče, zejména tedy data, kde všude a jak dlouho byl pojištěný a kdy a kolik škod, z nichž bylo hrazeno pojistné plnění, případně způsobil. Podle pojišťoven jde ročně o desítky tisíc případů řidičů, kteří mění z důvodu způsobené nehody pojišťovny.

Dobrou zprávou pro hříšníky je to, že se malusy zřejmě nebudou započítávat řidičům zpětně. Na předchozí prohřešky se vyhlásí jakýsi generální pardon. „Zatím o zpětném započítávání malusů za škody, které klienti v rámci malusové turistiky od roku 2000 při přechodu k jiné pojišťovně zapřeli, neuvažujeme,“ uvedl Bálek. Nová databáze povede ke zjednodušení administrativy: Řidiči tak odpadne povinnost nové pojišťovně dokládat nárok na bonus.

PŘIJDE DESÁTÁ POJIŠŤOVNA

Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje po demonopolizaci systému šestým rokem devět pojišťoven. V blízké době se ale možná tento počet o jednu rozroste. Finanční skupina AXA, která na konci loňského roku převzala skupinu Winterthur, chce na přelomu roku vstoupit na český trh neživotního pojištění a poskytovat i povinné ručení.

Podle generálního ředitele AXA pro Česko a Slovensko Petra Žaludy se chce tato firma soustředit na drobnou klientelu, tedy na havarijní pojištění, povinné ručení, pojištění domácnosti či odpovědnosti. „Plánujeme do roku 2012 získat podíl na trhu dvě až tři procenta,“ poznamenal. Pro podporu nových produktů AXA v Česku rozšíří obchodní síť, v průběhu letošního roku jí má přibýt dalších dvacet kanceláří.

JAK MÁ FUNGOVAT NOVÁ DATABÁZE

Před uzavřením smlouvy s novým klientem se pojišťovny budou moci seznámit s historií pojištění daného řidiče až do roku 2000. A zejména s tím, kolik celkem způsobil škod, z nichž pojišťovny hradily pojistné plnění. Řidič, který nezavinil nikdy žádnou nehodu, nebude muset časem dokazovat bezškodní průběh pro uznání bonusu. Očekává se, že všechny pojišťovny vyhlásí současně s datem spuštění ostrého provozu společné databáze takzvaný generální stop. To znamená, že zaviněné dopravní nehody se budou započítávat až od letošního roku. Pojišťovna, u které je řidič pojištěný, poskytne do společné databáze číslo pojistné smlouvy, druh vozidla, datum počátku a konce pojištění, pojistné události s uvedením jejich vzniku a výše škody hrazené z povinného ručení.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče