Menu Zavřít

Nové přístavy luxusu

13. 6. 2010
Autor: profit

Dlouhé měsíce ekonomické krize přejí slevám, úsporám a diskontním řetězcům. Přesto někteří prodejci investují miliony korun a otevírají v Česku luxusní prodejny na prestižních adresách.

Součástí prodejny Avenue Design je kavárna.

Autor: 2media.cz

Přestože ekonomická recese motivuje lidi k úsporným opatřením, objevují se na mapě Česka nové krámky zaměřené na náročnou a movitou klientelu. Prestižní značky zboží, výjimečná atmosféra, krásný interiér, zajímavá výloha, mimořádný přístup ke klientům. Nic z toho by neměl luxusní obchod postrádat. Zásadní je pak samozřejmě umístění prodejny. Hlavní tuzemskou tepnou prodeje luxusního zboží, především módy, je Pařížská ulice v centru Prahy. Nejprestižnější adresy v zemi ale nabízí celá Praha 1.

„Od začátku jsme hledali volný prostor na Starém Městě,“ říká Lucie Hatalová, majitelka prodejny Jam Store v Rybné ulici. Své první zákazníky přivítal tento krámek s kabelkami, peněženkami a dalšími „zavazadly“ americké značky LeSportsac letos v únoru. „Právě na Starém Městě najdeme kamenné krámky se zajímavou atmosférou,“ konstatuje Hatalová.

Kromě obchodních center, kam se ale prodejci luxusního zboží zatím příliš nehrnou, a zmíněné Prahy 1, jsou pro obchodníky zajímavými lokalitami také Holešovice a Vinohrady. Prodejny se značkovým nábytkem pak najdeme v Karlíně a Vysočanech. Z mimopražských lokalit se někteří prodejci luxusního zboží zaměřují na centra Brna, Ostravy, případně Plzně.

Křeslo, kávu, nebo obojí? Než luxusní prodejní místo přivítá své první zákazníky, dostávají se ke slovu stylisté, architekti a interiéroví designéři. „Dvě naše pražské prodejny vznikly ve spolupráci s italským architektem Enricem Florentinem, důraz byl kladen na dokonalé využití menších historických prostor,“ přibližuje Monika Vostřáková, majitelka sítě prodejen s nábytkem a doplňky Le Patio Lifestyle. Třetí obchod společnosti, který se nachází na pražské Národní třídě, byl v letošním roce předělán. Pod návrhem interiéru je podepsána česká stylistka Oldřiška Křížová. „Snažili jsme se vytvořit moderní, elegantní prostředí, vytvářející neutrální pozadí k barevné mozaice nábytku a doplňků, které prodáváme,“ popisuje Vostřáková. Dalším letošním nováčkem mezi luxusními prodejnami je galerie Avenue Design, která nabízí originální kusy nábytku z Dubaje. Majiteli galerie jsou architekt Petr Šulc s manželkou Lucií Libovickou. Pro své podnikání zvolili zrekonstruované prostory bývalého Holešovického pivovaru, projektu, který v loňském roce bodoval v soutěži Nejlepší z realit – Best of Realty. V industriálních prostorách organizují manželé různé společenské akce. I to podle nich k luxusnímu obchodu patří. Na slavnostním otevření prodejny si vyzkoušeli, že se do prostoru vejde i šest set hostů. „Pořádáme také prezentace nových kusů nábytku nebo různých luxusních doplňků interiéru. Byla to například luxusní televize Loewe v koženém rámu z krokodýlí kůže, která po vypnutí vypadá v interiéru jako obraz nebo zrcadlo,“ přibližuje Lucie Libovická. Součástí showroomu Avenue Design je také kavárna. Historie i moderna Expanzi připravuje navzdory krizi ševcovství Franz Baron, manufaktura navazující na slávu obuvnického řemesla v rakousko-uherské monarchii. Po celé republice by měla brzy vzniknout síť jeho prodejních míst. Firma Franz Baron má zatím své zastoupení v předním českém krejčovském salonu Hartl. „Nyní aktivně hledáme vhodné obchodní partnery v celé České republice. Pro naši manufakturu jsou to přední zakázková krejčovství v atraktivních lokalitách českých a moravských měst,“ říká zástupce firmy Jakub Antoš s tím, že potenciální obchodní partner firmy musí být schopen zajisti jak prodej hotové kolekce prêt-à-porter, tak bot šitých na míru. „Co se týče interiéru, vyhovuje nám tradiční styl, který podtrhne dlouhou historii naší manufaktury, i moderna, která naopak zdůrazní nadčasový charakter obuvi Franz Baron,“ říká Antoš. Na to, že není třeba sídlit v centru města, nabídnete-li zákazníkům originální nápad, vsadila podnikatelka Michaela Losekoot Mazancová, majitelka prodejny Pillow Heaven v Praze 10. Stěžejním zbožím jsou zde polštáře holandské značky Dutch Decor. Design obchodu navrhla mladá interiérová designérka Adéla Zábranová. Prodejna je koncipována jako showroom. Design je jednoduchý, laděný do bílo-černo-šedé kombinace, což dává vyniknout rozmanitým polštářkům. Klienti za ně zaplatí zhruba od šesti set do devíti set korun. Zákazník se nesmí bát **

Podnikatelé se shodují, že atmosféru luxusního obchodu vytvářejí i maličkosti. „Zároveň by ale neměl působit příliš nabubřele, aby se do něho zákazník nebál vstoupit,“ upozorňuje Lucie Hatalová.

CONTENT24

Prodejci používají interiérové vůně, na podvědomí návštěvníka působí příjemná hudba. „Hudba bývá bohužel často neprávem opomíjena, hodně prodejen jednoduše pustí rádio. To je po­dle mého názoru velice špatně. Hudba by měla doladit celkovou atmosféru v interiéru,“ míní Lucie Libovická. Návštěvníkům galerie Avenue Design znějí v uších různé chilloutové kompilace, ambient a minimal house.

Samostatnou kapitolou jsou pak zaměstnanci. Nedostatek informací nebo absence nadšení se u prodejců luxusního zboží netoleruje. Vyšší nároky jsou vzhledem k velkému zastoupení zahraniční klientely kladeny i na jejich jazykové dovednosti. „Zaměstnance musí jejich práce bavit. Každý zákazník je pro nás VIP a je třeba k němu tak přistupovat,“ říká Gabriela Hančlová, majitelka obchodu Divian Dream s luxusními postelemi na pražském Senovážném náměstí. Otevřela ho loni v listopadu a na český trh tak přivedla tři renomované evropské značky Carpe Diem, Hypnos a Treca de Paris.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).