Nové modely pro Kalugu

18. října 2009, 13:31 - Petr Korbel
18. října 2009, 13:31

Ruský závod Volkswagenu a Škody přechází od pouhé konečné montáže k opravdové výrobě automobilů. Pro příští rok počítá i s modely Yeti a Superb, později přijde nástupce Octavie Tour.

Autor: Jakub Hněvkovský

Závod v ruském městě Kaluga bude příští rok zajišťovat kompletní výrobu vozů Škoda Fabia, Octavia, Superb a Yeti. Podle generálního ředitele společnosti Volkswagen Group Rusko Martina Jahna jsou projekty na úplnou produkci vozů Superb a Yeti už ve finální fázi schvalování.

Ruský závod automobilek Volkswagen a Škoda se dosud zabýval jen konečnou montáží aut z dovezených sad. V současné době přechází na kompletní výrobu, což zahrnuje lisování dílů, svařování, lakování a finální montáž. Prvním vozem, který se v Rusku zkušebně vyrábí, je Škoda Octavia. „Nyní začíná úplná výroba druhého modelu, vozu VW Tiguan,“ doplnil Jahn. Oficiálně bude přechod na kompletní výrobu zahájen 20. října.

**Šance pro místní dodavatele

„Tato změna je důležitá také kvůli tomu, že dává šanci ruským dodavatelům,“ uvedl Jaroslav Černý, mluvčí Škody Auto. Odpadne tak složitá doprava, sníží se materiálové náklady. Navíc jde o splnění slibu vůči ruské vládě, na který byly vázány investiční pobídky.

Rusy dosud oblíbená Octavia Tour se však bude v Kaluze nadále jen montovat (používají se k tomu sady ze závodu ve Vrchlabí). Příští rok má být pro tento typ posledním, a tak by se již přechod na úplnou výrobu nevyplatil. Podle Jahna stále probíhá diskuze, jaký vůz Octavii Tour nahradí. Není úplně vyloučeno, že nástupci budou dva – jeden pro vyspělé trhy, druhý pro chudší země. „Jak se Škoda rozrůstá v různých regionech, mohou vznikat různé varianty, což vyplývá i z toho, že v těch zemích již stojí výrobní závody,“ vysvětluje Jahn. „V každém případě se následník Octavie Tour určený pro ruský trh bude muset montovat v Rusku, jinak by neměl šanci,“ dodává.

Naproti tomu s malými městskými auty značky Škoda, jejichž výroba by se měla rozběhnout za dva roky v Bratislavě, Jahn příliš nepočítá: „Malé městské automobily se hodí spíše pro západní Evropu. Osobně se domnívám, že v Rusku se tento vůz pod značkou Škoda moc prodávat nebude.“ Obdobně v Rusku dopadl i víceúčelový automobil Škoda Roomster.

Těžké dopady krize

Montáž ve společném ruském závodě byla zahájena v listopadu roku 2007, přičemž prvním modelem byla Škoda Octavia. Závod stojí na čtyřsethektarovém pozemku ve městě Kaluga, jež bylo střediskem výroby vojenských raket. Původní plány musely být částečně korigovány kvůli hospodářské krizi, která způsobila, že se v Rusku letos trh meziročně propadá až o padesát procent.

Závod měl koncem letošního roku zaměstnávat až 2500 pracovníků. Ve skutečnosti je jich nyní 1700 a v příštím roce by jich mohlo asi tři sta přibýt. Na celkové produkci aut v Kaluze se Škoda podílí zhruba z poloviny. Veškerá produkce zatím míří výhradně na ruský trh. Na něm nyní houstne konkurence, neboť v době hospodářského růstu si velké množství firem naplánovalo, že tam bude auta montovat a prodávat.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče