Nové materiály pro úsporu hmotnosti v automobilovém průmyslu

10. června 2011, 15:44 - Profit, TZ
10. června 2011, 15:44

Nedávný průzkum trhu společnosti Frost & Sullivan předvídá, že mezi roky 2011 a 2015 se autům sníží hmotnost jen o 5 %.

Foto: JSP

Navzdory všem automobilovým výrobcům, kteří přiznávají, že úspory hmotnosti jsou nejrychlejší a nejefektivnější cestou ke snížení emisí CO2 (snížení o 100 kg se rovná  ~10 g CO2/km) a stanovují si ambiciózní cíle, většina z nich bude od roku 2015 penalizovaná. Do té doby určí evropská nařízení maximální výši 130 g CO2/km na 100 % vozového parku výrobce.

Výrobci automobilů oznámili své cíle v úspoře suché hmotnosti u modelů příští generace, např. u automobilek Renault o 10 %, PSA o 100 kg, Audi o 100 kg či Daimler o 10 %. Tyto plány se zpočátku mohou zdát přehnané, ale úspora suché hmotnosti je účinným řešením. Úspora váhy jediného komponentu v automobilu přinese možnost dalších úspor v jiných částech. Princip tzv. „mass-decompounding“ znamená navržení automobilu jako celku, na rozdíl od navrhování kousek po kousku. Například když se začne plánovat s lehkým podvozkem, konečná hmotnost vozidla se sníží o mnohem víc, než kdyby v autě byl jen úsporný podvozek sám o sobě.

Evropským automobilovým výrobcům byl loni představen podvozek inrekor, který slíbil snížit hmotnost vozidla o 30 % díky patentované technologii a efektům „mass-decompounding“. Pokud se váha základního podvozku sníží, lze dodat menší a lehčí motor. Lehčí motor vyžaduje méně úchytné konstrukce a tím se váha podvozku sníží ještě víc a důsledkem toho se pozitivně ovlivní i další systémy od tlumičů pérování až po kola, brzdy a mnoho jiných částí.

Stewart Morley, vynálezce inrekoru, vysvětluje: „V typickém rodinném autě by lehký podvozek z inrekoru a z něj vyplývající snížení hmotnosti dalších částí znamenal průměrné snížení hmotnosti až o 300 kg. V celé Evropě by z toho byla roční úspora paliva 10 miliard litrů a snížení emisí CO2 o 50 milionů tun.”

Inrekor se již využívá v konstrukčních projektech a Stewart Morley k tomu uvádí: „Inrekor je ultralehká sendvičová konstrukce, která je tvořená jádrem ARPRO, aby dodala mimořádnou sílu hmotnostnímu výkonu. Výrobci vozidel potvrzují její lehkost, výrobní jednoduchost a snížený dopad na životní prostředí. První aplikace inrekoru jsou již ve výrobě a předpovědi analytiků se tak mohou ještě ukázat jako mylné.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít