Nové materiály pro úsporu hmotnosti v automobilovém průmyslu

10. června 2011, 15:44 - Profit, TZ
10. června 2011, 15:44

Nedávný průzkum trhu společnosti Frost & Sullivan předvídá, že mezi roky 2011 a 2015 se autům sníží hmotnost jen o 5 %.

Foto: JSP

Navzdory všem automobilovým výrobcům, kteří přiznávají, že úspory hmotnosti jsou nejrychlejší a nejefektivnější cestou ke snížení emisí CO2 (snížení o 100 kg se rovná  ~10 g CO2/km) a stanovují si ambiciózní cíle, většina z nich bude od roku 2015 penalizovaná. Do té doby určí evropská nařízení maximální výši 130 g CO2/km na 100 % vozového parku výrobce.

Výrobci automobilů oznámili své cíle v úspoře suché hmotnosti u modelů příští generace, např. u automobilek Renault o 10 %, PSA o 100 kg, Audi o 100 kg či Daimler o 10 %. Tyto plány se zpočátku mohou zdát přehnané, ale úspora suché hmotnosti je účinným řešením. Úspora váhy jediného komponentu v automobilu přinese možnost dalších úspor v jiných částech. Princip tzv. „mass-decompounding“ znamená navržení automobilu jako celku, na rozdíl od navrhování kousek po kousku. Například když se začne plánovat s lehkým podvozkem, konečná hmotnost vozidla se sníží o mnohem víc, než kdyby v autě byl jen úsporný podvozek sám o sobě.

Evropským automobilovým výrobcům byl loni představen podvozek inrekor, který slíbil snížit hmotnost vozidla o 30 % díky patentované technologii a efektům „mass-decompounding“. Pokud se váha základního podvozku sníží, lze dodat menší a lehčí motor. Lehčí motor vyžaduje méně úchytné konstrukce a tím se váha podvozku sníží ještě víc a důsledkem toho se pozitivně ovlivní i další systémy od tlumičů pérování až po kola, brzdy a mnoho jiných částí.

Stewart Morley, vynálezce inrekoru, vysvětluje: „V typickém rodinném autě by lehký podvozek z inrekoru a z něj vyplývající snížení hmotnosti dalších částí znamenal průměrné snížení hmotnosti až o 300 kg. V celé Evropě by z toho byla roční úspora paliva 10 miliard litrů a snížení emisí CO2 o 50 milionů tun.”

Inrekor se již využívá v konstrukčních projektech a Stewart Morley k tomu uvádí: „Inrekor je ultralehká sendvičová konstrukce, která je tvořená jádrem ARPRO, aby dodala mimořádnou sílu hmotnostnímu výkonu. Výrobci vozidel potvrzují její lehkost, výrobní jednoduchost a snížený dopad na životní prostředí. První aplikace inrekoru jsou již ve výrobě a předpovědi analytiků se tak mohou ještě ukázat jako mylné.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít