Nová pravidla pro pracovní cesty

15. ledna 2007, 00:00 - Petr Kučera
15. ledna 2007, 00:00

Slyšela jsem, že nový zákoník práce mění i pravidla pro pracovní cesty. Prý je - nehledě na proklamovanou „liberálnost“ nového zákoníku - dokonce zpřísňuje. Můžete mi, prosím, sdělit podrobnosti?Hana Morávková Jedná se spíše o formální změnu, zásadní principy se nemění.

Slyšela jsem, že nový zákoník práce mění i pravidla pro pracovní cesty. Prý je - nehledě na proklamovanou „liberálnost“ nového zákoníku - dokonce zpřísňuje. Můžete mi, prosím, sdělit podrobnosti?

Hana Morávková Jedná se spíše o formální změnu, zásadní principy se nemění.

Dosavadní zákoník připouštěl paušální souhlas zaměstnance s vysíláním na pracovní cesty. Ten mohl být součástí pracovní smlouvy. („Zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu, je-li tato podmínka dohodnuta v pracovní smlouvě.“ - § 38 starého zákoníku práce).

Nový zákoník obsahuje v § 42 prakticky totožná pravidla. Stanoví, že „zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu jen na základě dohody s ním“. Firma má tedy širší možnosti než dříve. Tato dohoda může být - stejně jako dosud -buď přímo součástí pracovní smlouvy a platit paušálně pro všechny budoucí pracovní cesty. Nebo může být uzavřena kdykoliv v budoucnu během trvání pracovního poměru. Jednou z možností (nikoliv však jedinou) je uzavírat samostatné dohody vždy na každou pracovní cestu.

Je však nutné přihlédnout také k § 153 nového zákoníku práce: Podmínky, které mohou ovlivnit poskytování a výši cestovních náhrad, zejména dobu a místo nástupu a ukončení cesty, místo plnění pracovních úkolů, způsob dopravy a ubytování, určí předem písemně zaměstnavatel; přitom přihlíží k oprávněným zájmům zaměstnance. Předpokládá se tedy jakýsi písemný příkaz k pracovní cestě. Ani zde ale nejde o zásadní změnu, protože i dosud musel sjednat zaměstnanec se zaměstnavatelem cestovní příkaz už před započetím cesty.

Pokud váš zaměstnanec hodně cestuje a obě strany se chtějí vyhnout přílišné administrativě, doporučuji v pracovní smlouvě věnovat pozornost stanovení místa výkonu práce. To je možné stanovit i široce, například „Česká republika“, nebo uvést více míst výkonu práce (typicky sídla všech vašich poboček). Přitom lze jedno z těchto míst vyznačit jako pravidelné pracoviště.

Mgr. Jan Beneš, právník

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče