Menu Zavřít

Nová pravidla pro pracovní cesty

15. 1. 2017
Autor: Euro.cz

Slyšela jsem, že nový zákoník práce mění i pravidla pro pracovní cesty. Prý je - nehledě na proklamovanou „liberálnost“ nového zákoníku - dokonce zpřísňuje. Můžete mi, prosím, sdělit podrobnosti?Hana Morávková Jedná se spíše o formální změnu, zásadní principy se nemění.

Slyšela jsem, že nový zákoník práce mění i pravidla pro pracovní cesty. Prý je - nehledě na proklamovanou „liberálnost“ nového zákoníku - dokonce zpřísňuje. Můžete mi, prosím, sdělit podrobnosti?

Hana Morávková Jedná se spíše o formální změnu, zásadní principy se nemění.

Dosavadní zákoník připouštěl paušální souhlas zaměstnance s vysíláním na pracovní cesty. Ten mohl být součástí pracovní smlouvy. („Zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu, je-li tato podmínka dohodnuta v pracovní smlouvě.“ - § 38 starého zákoníku práce).

Nový zákoník obsahuje v § 42 prakticky totožná pravidla. Stanoví, že „zaměstnavatel může vyslat zaměstnance na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu jen na základě dohody s ním“. Firma má tedy širší možnosti než dříve. Tato dohoda může být - stejně jako dosud -buď přímo součástí pracovní smlouvy a platit paušálně pro všechny budoucí pracovní cesty. Nebo může být uzavřena kdykoliv v budoucnu během trvání pracovního poměru. Jednou z možností (nikoliv však jedinou) je uzavírat samostatné dohody vždy na každou pracovní cestu.

Je však nutné přihlédnout také k § 153 nového zákoníku práce: Podmínky, které mohou ovlivnit poskytování a výši cestovních náhrad, zejména dobu a místo nástupu a ukončení cesty, místo plnění pracovních úkolů, způsob dopravy a ubytování, určí předem písemně zaměstnavatel; přitom přihlíží k oprávněným zájmům zaměstnance. Předpokládá se tedy jakýsi písemný příkaz k pracovní cestě. Ani zde ale nejde o zásadní změnu, protože i dosud musel sjednat zaměstnanec se zaměstnavatelem cestovní příkaz už před započetím cesty.

BRAND24

Pokud váš zaměstnanec hodně cestuje a obě strany se chtějí vyhnout přílišné administrativě, doporučuji v pracovní smlouvě věnovat pozornost stanovení místa výkonu práce. To je možné stanovit i široce, například „Česká republika“, nebo uvést více míst výkonu práce (typicky sídla všech vašich poboček). Přitom lze jedno z těchto míst vyznačit jako pravidelné pracoviště.

Mgr. Jan Beneš, právník

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).