Nová mantra byznysu: efektivita

14. dubna 2011, 12:27 - Ondřej Hergesell
14. dubna 2011, 12:27

...Mirko Kalousem

Ještě před několika lety by byla stagnace tržeb u velké IT firmy považována za špatné období. Jenže časy se mění a technologické korporace se zaměřují spíše na profitabilitu zakázek než na růst objemu byznysu. Stejné je to v případě české pobočky společnosti Ness, která loni utržila bezmála půldruhé miliardy korun a jejíž šéf Mirko Kalous si pochvaluje, že při stejných tržbách vzrostl zisk o tři procenta. „Naší základní strategií je, že musíme růst rychleji než trh ICT služeb; tak je to u většiny úspěšných technologických firem. Ale zároveň, jako každá společnost, jež má akcie obchodované na burze, musíme dbát i na zvyšování efektivity. To jsou dvě klíčová kritéria,“ říká Kalous.

EURO: Znamená fakt, že se soustředíte na výnosnost byznysu, že české IT již vybředlo z ekonomické krize? KALOUS: Stále více mám pocit, že v České republice se nejednalo o klasickou krizi, ale spíše o dočasnou ekonomickou stagnaci v kombinaci s poklesem poptávky. A co se týká oživení, již jsme začali vnímat mírné náznaky, například ve finančním sektoru, a zájem o ICT služby registrujeme i ve výrobní sféře či energetice. Naopak dočasný pokles se týká státní správy, kde se plně projevují úsporná opatření.

EURO: Změnil se ICT trh za tři roky této stagnace? KALOUS: Především v našich hlavách, předtím to byl pouze růst, růst a růst, nyní jsou všichni – zákazníci i dodavatelé – mnohem opatrnější. Daleko větší množství klientů počítá návratnost investic do ICT projektů, zajímají se, jak jim naše systémy pomohou v růstu byznysu – či alespoň k udržení zákazníka – a zároveň jak jim to pomůže ve vnitřní efektivitě.

EURO: Takže není důležité jen nějaké řešení prodat, ale i zákazníkovi vysvětlit, že to, co si kupuje, se mu vyplatí… KALOUS: Přesně tak, vysvětlit zákazníkovi na určitých měřitelných parametrech, že ta investice je efektivní. Občas je těžké tyto parametry nadefinovat a pak je měřit, ale ten trend je více než patrný – dnes již více než 50 procent našich zákazníků tyto klíčové parametry, a především samotnou návratnost do IT dodávky sleduje. A jejich počet stále roste.

EURO: Tyto IT služby patří pod obor business inteligence (BI), který není nikterak nový. Čím to, že se dnes tak poptávají? KALOUS: Opět jde o vnitřní efektivitu, firmy zjistily, že mohou ušetřit spoustu peněz na nákladech nebo je vynaložit smysluplněji. Většina zákazníků má obrovské množství dat a vnitřních informací. BI umožňuje jednoduchým a zřetelně vypovídajícím způsobem vytřídit tyto informace, a to i z různých, odlišných systémů, aby bylo možné efektivněji řídit výrobu, obchod, ale i marketing. Někdy to může přispět k růstu na trhu, například když dokážeme podle těchto dat dobře rozlišit jednotlivé zákazníky a adresně je oslovit s nabídkou, anebo umíme analyzovat a zavčasu diagnostikovat chování klienta, které předchází jeho odchodu.

EURO: Zlevnily IT služby, když zákazníci mohou takto poměřovat i vás jako dodavatele? KALOUS: Bohužel pro nás ano. A také se výrazně změnil trh. Zákazníci jsou vzdělanější, zaměstnávají odborníky-profesionály, kteří umějí i vyjednávat o ceně. Kromě toho firmy často zvažují rozsah zakázky, ne náhodou se v posledních letech snížil počet velkých IT projektů a počet obchodních příležitostí se zmenšuje. Celkově bych řekl, že se zvýšilo konkurenční prostředí, trh se zpřehlednil, třídí se a díky akvizicím se také snížil počet technologických firem i dosud poměrně roztříštěná nabídka softwarových řešení.

EURO: Ještě jeden trend se v poslední době v českém IT objevuje stále častěji – digitální oběh dokumentů po firmě. I zde se měří efektivita? KALOUS: To si o hlídání efektivity přímo říká. Obecně lze vyzdvihnout dva klíčové parametry digitalizace dokumentů – snižuje náklady nejen na samotný tisk, ale i na skladování či archivaci papírových dokumentů a zároveň zrychluje vnitřní procesy, a tím i obsluhu zákazníků. Vedlejším efektem ve spoustě firem je to, že se také odstraní vnitrofiremní binec, který v papírovém oběhu někde panuje.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče