Nová kauza lehké topné oleje?

19. února 2007, 00:00 - PETR HAVEL
19. února 2007, 00:00

BIOLÍH V BENZINUPřimíchávání biolihu do pohonných hmot nemá stanovena jasná pravidla. Současná legislativa se omezuje pouze na průměrný obsah biosložky. Podle některých odborníků se tak otevírají vrátka k nové kauze lehké topné oleje.Vlétě by mělo začít povinné přidávání biolihu do benzinu.

BIOLÍH V BENZINU Přimíchávání biolihu do pohonných hmot nemá stanovena jasná pravidla. Současná legislativa se omezuje pouze na průměrný obsah biosložky. Podle některých odborníků se tak otevírají vrátka k nové kauze lehké topné oleje.

Vlétě by mělo začít povinné přidávání biolihu do benzinu. Oproti původním plánům se však nebude jednat o plošné přidávání biosložky. Podle současné unijní legislativy totiž nesmí být podíl biolihu striktně stanoven a může kolísat od nuly do maximálně pěti procent. Distributoři biobenzinu pouze musí za určité období prokázat průměrný podíl biosložky ve výši dvou procent.

Právě kvůli vágně stanovenému podílu biolihu a tedy i obtížné kontrole hrozí, že se s ním začne obchodovat na černo. Líh v palivech totiž oproti tomu potravinářskému podléhá jinému zdanění. Podle některých odborníků se tak otevírají vrátka k nové kauze lehké teplé oleje.

Zpracovatelé to však rozhodně odmítají. „Při výrobě biolihu k pohonným účelům se například používají enzymy, které jsou v potravinářské výrobě zakázány. Navíc je bioetanol k palivářským účelům denaturován například přídavkem benzinu,“ tvrdí předseda Unie destilátorů Václav Šitner. A kromě toho je u bioetanolu do paliv povolen zvýšený obsah vyšších alkoholů oproti bezvodému lihu k potravinářským účelům.

ÚČETNÍ ČACHRY S DENATURACÍ?

Denaturovaný biolíh není k výrobě destilátů možné použít. Ropné látky totiž zanechávají nepříjemný zápach a alkohol z něj vyrobený může být podle šéfa Unie i nebezpečný. Benzin lze sice podle jeho slov z denaturovaného lihu opět oddělit, například s pomocí enzymů, které na sebe váží ropné látky, nebo v destilační stanici. „Samo o sobě je to ale komplikace a nepředpokládám, že by se do toho někdo pouštěl,“ myslí si Šitner.

Problémem ovšem může být, že k denaturaci biolihu dochází v praxi až při jeho expedici. Pokud tedy někdo úmyslně biolíh v této fázi „neobohatí“, ale v dokumentaci o pohybu zboží bude uvedeno, že jde o denaturovaný líh, může vzniknout problém. „Přesuny lihu nejsou sledovány, takže když tam někdo benzin nedá, příjemce může mít k dispozici v potravinářství využitelný líh,“ říká Šitner.

„ŠANCE“ SPÍŠE PRO MALÉ LIHOVARY

Podle Otakara Moťky, šéfa lihovaru Vrdy, je zneužití palivářského bilolihu ve velkých lihovarech prakticky vyloučeno. „V každém lihovaru, kde se vyrábí pitný líh, existuje pět kolon k tomu, aby se líh zbavil všech zápachů a příměsí, které jej činí nepoživatelným. Jinak by po něm konzumenti oslepli,“ zdůrazňuje Moťka. Při výrobě biolihu k palivovým účelům přitom stačí podle jeho údajů kolony dvě.

Kromě toho jsou velké lihovary pod permanentní kontrolou celníků. „Nedovedu si představit, že by podniky, které investovaly do výroby biolihu obrovské peníze, riskovaly vysoké pokuty,“ říká Moťka. Riziko možného zneužití nicméně vidí u malých drobných lihovarů a pálenic, které často obsluhuje jeden člověk.

DO ROKA A DO DNE

Systém nezávazného podílu biolihu v pohonných hmotách nicméně nebude mít podle všeho dlouhého trvání. Znalci evropské legislativy tvrdí, že na plošné přimíchávání biosložek do benzinu a nafty by mohla být Evropská unie připravena již v příštím roce. Ambiciózní plán, který na nedávném mezinárodním potravinářském veletrhu Grüne Woche v Berlíně představila eurokomisařka pro zemědělství Mariann Fischer Boelová, počítá totiž s neustálým nárůstem podílů biokomponentů v pohonných hmotách. Do roku 2020 by to mělo být již deset procent. Problém je, že na rozdíl od obvyklých informací o povinnostech zavádět biopaliva v určitém konkrétním podílu má v současné době apel Bruselu jen doporučující charakter.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí? Jaké jsou platy lékařů a sester?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Zkušený řidič poráží autonomní řízení. Nesplete si igelitku…
Až se zima zeptá… Renault představil Duster vybavený pásy, který odolá i granátům
Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky
Volkswagen T-Roc používá techniku Golfu. Je to už čtvrté SUV od VW
Test motocyklu Moto Guzzi Audace Carbon: Uhlíkový svalovec
Technologie
YotaPhone 3: Rusové znovu přidali e-ink displej na záda telefonu
SpaceX představuje vlastní skafandr. V tomhle se bude létat na ISS
Desky pro procesory Intel Coffee Lake se začaly objevovat, unikl seznam prvních modelů
Vylepšený NaSvah.cz vám poradí, kde si zalyžovat i v létě
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít