Nová cesta k zákazníkovi

26. června 2006, 00:00 - PETR BÝM
26. června 2006, 00:00

LEASING Zejména při návštěvě autosalonů může dnes vzniknout dojem, že leasingových společností v Česku rychle přibývá. Hyundai Leasing či Avia Leasing ovšem nejsou nové firmy jako třeba ŠkoFIN. Jde totiž o takzvaný značkový leasing, jehož podstatou jsou výhodnější podmínky než ty „běžné“.

LEASING Zejména při návštěvě autosalonů může dnes vzniknout dojem, že leasingových společností v Česku rychle přibývá. Hyundai Leasing či Avia Leasing ovšem nejsou nové firmy jako třeba ŠkoFIN. Jde totiž o takzvaný značkový leasing, jehož podstatou jsou výhodnější podmínky než ty „běžné“.

Značkový leasing se v Česku rychle rozšiřuje. Jeho hlavním parametrem jsou výhody, které mohou mít různou podobu. „Benefitem může být sleva z ceny, která následně snižuje výši leasingových splátek. Často jde také o doplňky či vybavení vozu, které se poskytují zdarma. K nejpopulárnějším patří zabezpečení vozu, které jednak snižuje riziko odcizení, jednak výši pojistného,“ říká Andrea Kupková, obchodní ředitelka největší tuzemské leasingové společnosti ČSOB Leasing.

Takové akce, pro které se vžilo označení značkový leasing či značkové produkty, obvykle vznikají ve spolupráci leasingových firem s importéry či výrobci. Zhruba 60 procent nově prodaných automobilů v tuzemsku kupující financuje právě leasingem, speciální leasingové produkty vázané k jedné značce tak mohou její odbyt výrazně ovlivnit.

ATRAKTIVNÍ LEASING Objem leasingových operací v prvním letošním čtvrtletí vzrostl meziročně o zhruba 20 procent. „Jestliže někteří experti před časem nad leasingem lámali hůl, pak právě tyto výsledky potvrzují, že leasing je pro podnikatele i spotřebitele trvale vysoce přitažlivý,“ komentuje tyto údaje Karel Bouček, generální ředitel ČSOB Leasing.

Zmiňované odborníky ke skeptickému nazírání na perspektivy leasingu v Česku vedly nedávné daňové změny, které pro leasing z hlediska uživatelů nebyly příznivé. Ale i zřetelně snadnější přístup k bankovním úvěrům a také loňské výsledky, kdy leasing movitých věcí zaznamenal pouze čtyřprocentní nárůst oproti roku 2004. Letošní vývoj naznačuje, že leasing opět nabral dech. Některé statistiky ostatně dokládají, jak pevně je ve finančním životě Česka zakotven. Například relace leasingu k HDP je u nás nejvyšší v Evropě (3,91 procenta) a vysoký je i jeho podíl na investicích.

AUTA V POPŘEDÍ Objem i struktura leasingu jsou velmi závislé na související legislativě (zejména daňových předpisech, například u nás je leasing nemovitostí zatížen daní z jejich převodu a proto nehraje takovou roli jako jinde), ale i tradicích, obchodních zvyklostech a podobně. V Česku, zejména v devadesátých letech, leasing nahrazoval jen těžko dostupné bankovní úvěry, proto je dodnes nejrozšířenější finanční leasing (po ukončení splátek předmět přechází do majetku klienta leasingové firmy). Zatímco leasing operativní (skutečný pronájem, po jehož ukončení se věc vrací pronajímateli) se na všech transakcích podílí necelými deseti procenty.

S touto produktovou strukturou souvisí i jeho komoditní skladba. Osobní automobily a dopravní prostředky vůbec jako předmět v českém leasingu převládají - celkem jde o takřka 80 procent celku. Rozvoj značkového leasingu je odrazem této skutečnosti.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče