Nová auta ušetří peníze

15. října 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
15. října 2007, 00:00

Základní vozidla mladší tří let a splňující emisní normu minimálně Euro 3 dostanou od příštího roku 48procentní slevu na silniční dani.

Silniční daň

O 40 procent méně, než činí základní sazba, budou platit ekologické vozy mladší šesti let a starší než tři roky. Vyplývá to z návrhu novely příslušného zákona, kterou předložil náměstek ministra financí Tomáš Zídek.

Čeští dopravci už dlouho volají po tom, aby se jim nějakým způsobem, nejlépe právě slevou na silniční dani, vrátily investice do moderních motorových vozidel. Záměrem ministerstva financí je zase donutit k výměně aut i ty dopravce, kteří nyní jezdí s více než deset let starými auty. „Chceme donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi,“ říká Zídek. Nové nákladní vozy prodávané v Česku musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3.

Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena s konkrétní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3;  čtyřicetiprocentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí. „Euro se vyvíjí, my počítáme s tím, že se normy pořád zpřísňují,“ vysvětluje změnu Zídek. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.

Navrhovaná novela zákona počítá také s úplným osvobozením od plateb silniční daně pro některá podnikatelská odvětví. Osvobozeny budou nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami. „Týká se to jen vyjmenovaných typů podnikání, například školství, zdravotnictví, sociální péče, zemědělství. Tito podnikatelé už dnes nějaká osvobození mají,“ doplňuje Zídek.

Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy  patří k nejstarším.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít