Nová auta ušetří peníze

15. října 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
15. října 2007, 00:00

Základní vozidla mladší tří let a splňující emisní normu minimálně Euro 3 dostanou od příštího roku 48procentní slevu na silniční dani.

Silniční daň

O 40 procent méně, než činí základní sazba, budou platit ekologické vozy mladší šesti let a starší než tři roky. Vyplývá to z návrhu novely příslušného zákona, kterou předložil náměstek ministra financí Tomáš Zídek.

Čeští dopravci už dlouho volají po tom, aby se jim nějakým způsobem, nejlépe právě slevou na silniční dani, vrátily investice do moderních motorových vozidel. Záměrem ministerstva financí je zase donutit k výměně aut i ty dopravce, kteří nyní jezdí s více než deset let starými auty. „Chceme donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi,“ říká Zídek. Nové nákladní vozy prodávané v Česku musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3.

Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena s konkrétní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3;  čtyřicetiprocentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí. „Euro se vyvíjí, my počítáme s tím, že se normy pořád zpřísňují,“ vysvětluje změnu Zídek. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.

Navrhovaná novela zákona počítá také s úplným osvobozením od plateb silniční daně pro některá podnikatelská odvětví. Osvobozeny budou nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami. „Týká se to jen vyjmenovaných typů podnikání, například školství, zdravotnictví, sociální péče, zemědělství. Tito podnikatelé už dnes nějaká osvobození mají,“ doplňuje Zídek.

Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy  patří k nejstarším.

Mohlo by vás zajímat

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

Hry pro příležitostné hráče