Nová auta ušetří peníze

15. října 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
15. října 2007, 00:00

Základní vozidla mladší tří let a splňující emisní normu minimálně Euro 3 dostanou od příštího roku 48procentní slevu na silniční dani.

Silniční daň

O 40 procent méně, než činí základní sazba, budou platit ekologické vozy mladší šesti let a starší než tři roky. Vyplývá to z návrhu novely příslušného zákona, kterou předložil náměstek ministra financí Tomáš Zídek.

Čeští dopravci už dlouho volají po tom, aby se jim nějakým způsobem, nejlépe právě slevou na silniční dani, vrátily investice do moderních motorových vozidel. Záměrem ministerstva financí je zase donutit k výměně aut i ty dopravce, kteří nyní jezdí s více než deset let starými auty. „Chceme donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi,“ říká Zídek. Nové nákladní vozy prodávané v Česku musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3.

Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena s konkrétní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3;  čtyřicetiprocentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí. „Euro se vyvíjí, my počítáme s tím, že se normy pořád zpřísňují,“ vysvětluje změnu Zídek. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.

Navrhovaná novela zákona počítá také s úplným osvobozením od plateb silniční daně pro některá podnikatelská odvětví. Osvobozeny budou nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami. „Týká se to jen vyjmenovaných typů podnikání, například školství, zdravotnictví, sociální péče, zemědělství. Tito podnikatelé už dnes nějaká osvobození mají,“ doplňuje Zídek.

Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy  patří k nejstarším.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní…
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Technologie
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít