Norsko prosperuje a do EU nechce

04. října 2004, 00:00 - PETR GOLA autor je publicista
04. října 2004, 00:00

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Podle HDP na obyvatele patří Norsku druhé místo v Evropě (po Lucembursku). Přestože členství v EU již dvakrát odmítlo, s členskými státy Unie úzce spolupracuje. Díky Dohodě o evropském hospodářském prostoru, kterou podepsalo v roce 1992, má Norsko ve všech členských zemích Evropské unie umožněn volný pohyb zboží, služeb a kapitálu.

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Podle HDP na obyvatele patří Norsku druhé místo v Evropě (po Lucembursku). Přestože členství v EU již dvakrát odmítlo, s členskými státy Unie úzce spolupracuje. Díky Dohodě o evropském hospodářském prostoru, kterou podepsalo v roce 1992, má Norsko ve všech členských zemích Evropské unie umožněn volný pohyb zboží, služeb a kapitálu. Členství v EU Norové již dvakrát odmítli v referendu (v letech 1972 a 1994). Kromě úzké spolupráce s členskými státy Unie je N orsko také členem dalších důležitých mezinárodních uskupení - například OSN, OECD, NATO, WTO či Rady Evropy. DANĚ Z PŘÍJMŮ

Občané a obchodní společnosti platí daň ze všech příjmů plynoucích z tuzemska i ze zahraničí. Při příjmu vyšším než 6000 norských korun podává každý občan daňové přiznání. Maximální sazba daně z příjmů fyzických osob dosahuje 28 %. Existuje velké množství odčitatelných položek a výjimek, uplatňuje se různé zdanění pro různé skupiny osob podle výše mzdy nebo platu, rodinného stavu, počtu dětí apod. Zisk společností je zdaněn lineární sazbou daně ve výši 28 %, po dobu deseti let si podnik může zohlednit ztráty z minulých období. Společnostem, které hodlají trvale podnikat v severních oblastech státu, poskytuje norská vláda dotace a umožňuje platit nižší daně. Průměrný počet hodin odpracovaných na plný úvazek v Norsku činí 41,1 hodinu týdně, na zkrácený úvazek 22,1 hodinu. Na zkrácený úvazek pracuje 20,9 % žen a 10,9 % mužů.

DPH A OSTATNÍ DANĚ V Norsku je vysoká sazba daně z přidané hodnoty (24 %). Snížená sazba ve výši 12 % je uplatňována pro základní druhy potravin. Pro vnitrostátní dopravu je zavedena sazba ve výši 6 %. Spotřební daně jsou poměrně vysoké, týká se to především alkoholických nápojů a cigaret. V N orsku platí občané také obecní daň a krajskou daň (každý region je má stanovené v různé procentní výši z hrubého příjmu), v průměru se toto celkové zdanění pohybuje okolo 5 %. Dále je v Norsku zavedena daň z vysokých příjmových částek a z výnosu velkého finančního kapitálu, přičemž při kumulaci těchto „milionářských“ daní nesmí celkové daňové zatížení u občana přesáhnout 55 %. BANKOVNICTVÍ A POJIŠŤOVNICTVÍ Dozor nad měnovou politikou země provádí centrální banka Norges Bank, mimo jiné je správcem státního ropného fondu a realizuje veškeré státní obchodní operace. Vedle ní v zemi působí několik dalších státních bank, jejichž úkoly jsou odlišné od soukromých bankovních ústavů. Především poskytují výhodné úvěry ve vybraných a předem stanovených sociálních situacích (např. úvěry na vzdělání, bydlení pro mladé páry). Mezi největší obchodní banky patří Den Norske Bank, Morfea Bank a Union Bank of Norway. V Norsku působí mnoho menších spořitelních bank a specializované leasingové společnosti. Vedle bank se na místním trhu ve stále větší míře usazují pojišťovací a zajišťovací společnosti. Norové jsou zodpovědní - většina znich má uzavřeno několik pojistných produktů, životní pojištění zde je velmi populární. Zřejmý je však trend snižování počtu finančních institucí a slučování do větších a silnějších celků. INFRASTRUKTURA Norská infrastruktura je rozvíjena citlivě s ohledem na životní prostředí, které je v Norsku pečlivě hlídáno. Přesto je na špičkové úrovni a poskytuje inspiraci pro mnoho zemí světa. Všechny druhy spojení jsou v posledních letech modernizovány a neustále vylepšovány. Protože má Norsko velmi nízkou hustotu zalidnění, má pouze okolo 300 km silnic dálničního typu, v okolí Osla. Celková délka silniční sítě je přes více než 90 tisíc km. Norští řidiči patří mezi nejohleduplnější na světě. Pro stavbu a rozvoj železniční sítě má Norsko nepříhodné přírodní podmínky, přesto má železniční síť více než 4000 km. Letecká a námořní doprava patří mezi nejkvalitnější a nejpřístupnější v Evropě. Norsko patří do světové špičky co do rozsahu a kvality telefonní sítě. INVESTOVÁNÍ

Norsko je stabilní hospodářsky rostoucí země s nízkou inflací, nezaměstnaností a vzdělaným obyvatelstvem. Všechny prestižní agentury hodnotí zemi jako jednu z nejbezpečnějších zemí pro případné investování. Velikou nevýhodou je ovšem velmi drahá pracovní síla. Vláda uplatňuje ochranářská opatření u potravin a alkoholu, kde jsou zavedena poměrně vysoká dovozní cla. Pro zahraniční investory vytváří norská vláda liberální a rovnocenné podmínky s domácími obchodními společnostmi a podnikateli. Podmínky jsou naprosto srovnatelné s nejvyspělejšími zeměmi EU. V současné době v zemi působí více než 1300 zahraničních společností. Zahraniční investoři se zajímají zejména o ropný sektor, těžbu a zpracování barevných kovů a o oblast služeb (zejména potom finančního sektoru). V současné době patří Norsko mezi přední světové výrobce hliníku a dalších důležitých kovů. Norské společnosti patří mezi hlavní výrobce komponentů pro automobilový průmysl. Nejrychleji se rozvíjející průmyslovou oblastí, která ovlivňuje celou ekonomiku, je těžba ropy a zemního plynu (na HDP se podílí okolo 20 %).

SERIÁL PROFITU

V předchozích číslech jsme postupně představili ekonomické systémy starých i nových členských zemí Evropské unie. Přinesli jsme také informace o třech kandidátských zemích (Bulharsko, Rumunsko, Turecko). Volný seriál nyní pokračuje představením dalších zemí, které s EU úzce spolupracují.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít