Norsko prosperuje a do EU nechce

04. října 2004, 00:00 - PETR GOLA autor je publicista
04. října 2004, 00:00

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Podle HDP na obyvatele patří Norsku druhé místo v Evropě (po Lucembursku). Přestože členství v EU již dvakrát odmítlo, s členskými státy Unie úzce spolupracuje. Díky Dohodě o evropském hospodářském prostoru, kterou podepsalo v roce 1992, má Norsko ve všech členských zemích Evropské unie umožněn volný pohyb zboží, služeb a kapitálu.

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Podle HDP na obyvatele patří Norsku druhé místo v Evropě (po Lucembursku). Přestože členství v EU již dvakrát odmítlo, s členskými státy Unie úzce spolupracuje. Díky Dohodě o evropském hospodářském prostoru, kterou podepsalo v roce 1992, má Norsko ve všech členských zemích Evropské unie umožněn volný pohyb zboží, služeb a kapitálu. Členství v EU Norové již dvakrát odmítli v referendu (v letech 1972 a 1994). Kromě úzké spolupráce s členskými státy Unie je N orsko také členem dalších důležitých mezinárodních uskupení - například OSN, OECD, NATO, WTO či Rady Evropy. DANĚ Z PŘÍJMŮ

Občané a obchodní společnosti platí daň ze všech příjmů plynoucích z tuzemska i ze zahraničí. Při příjmu vyšším než 6000 norských korun podává každý občan daňové přiznání. Maximální sazba daně z příjmů fyzických osob dosahuje 28 %. Existuje velké množství odčitatelných položek a výjimek, uplatňuje se různé zdanění pro různé skupiny osob podle výše mzdy nebo platu, rodinného stavu, počtu dětí apod. Zisk společností je zdaněn lineární sazbou daně ve výši 28 %, po dobu deseti let si podnik může zohlednit ztráty z minulých období. Společnostem, které hodlají trvale podnikat v severních oblastech státu, poskytuje norská vláda dotace a umožňuje platit nižší daně. Průměrný počet hodin odpracovaných na plný úvazek v Norsku činí 41,1 hodinu týdně, na zkrácený úvazek 22,1 hodinu. Na zkrácený úvazek pracuje 20,9 % žen a 10,9 % mužů.

DPH A OSTATNÍ DANĚ V Norsku je vysoká sazba daně z přidané hodnoty (24 %). Snížená sazba ve výši 12 % je uplatňována pro základní druhy potravin. Pro vnitrostátní dopravu je zavedena sazba ve výši 6 %. Spotřební daně jsou poměrně vysoké, týká se to především alkoholických nápojů a cigaret. V N orsku platí občané také obecní daň a krajskou daň (každý region je má stanovené v různé procentní výši z hrubého příjmu), v průměru se toto celkové zdanění pohybuje okolo 5 %. Dále je v Norsku zavedena daň z vysokých příjmových částek a z výnosu velkého finančního kapitálu, přičemž při kumulaci těchto „milionářských“ daní nesmí celkové daňové zatížení u občana přesáhnout 55 %. BANKOVNICTVÍ A POJIŠŤOVNICTVÍ Dozor nad měnovou politikou země provádí centrální banka Norges Bank, mimo jiné je správcem státního ropného fondu a realizuje veškeré státní obchodní operace. Vedle ní v zemi působí několik dalších státních bank, jejichž úkoly jsou odlišné od soukromých bankovních ústavů. Především poskytují výhodné úvěry ve vybraných a předem stanovených sociálních situacích (např. úvěry na vzdělání, bydlení pro mladé páry). Mezi největší obchodní banky patří Den Norske Bank, Morfea Bank a Union Bank of Norway. V Norsku působí mnoho menších spořitelních bank a specializované leasingové společnosti. Vedle bank se na místním trhu ve stále větší míře usazují pojišťovací a zajišťovací společnosti. Norové jsou zodpovědní - většina znich má uzavřeno několik pojistných produktů, životní pojištění zde je velmi populární. Zřejmý je však trend snižování počtu finančních institucí a slučování do větších a silnějších celků. INFRASTRUKTURA Norská infrastruktura je rozvíjena citlivě s ohledem na životní prostředí, které je v Norsku pečlivě hlídáno. Přesto je na špičkové úrovni a poskytuje inspiraci pro mnoho zemí světa. Všechny druhy spojení jsou v posledních letech modernizovány a neustále vylepšovány. Protože má Norsko velmi nízkou hustotu zalidnění, má pouze okolo 300 km silnic dálničního typu, v okolí Osla. Celková délka silniční sítě je přes více než 90 tisíc km. Norští řidiči patří mezi nejohleduplnější na světě. Pro stavbu a rozvoj železniční sítě má Norsko nepříhodné přírodní podmínky, přesto má železniční síť více než 4000 km. Letecká a námořní doprava patří mezi nejkvalitnější a nejpřístupnější v Evropě. Norsko patří do světové špičky co do rozsahu a kvality telefonní sítě. INVESTOVÁNÍ

Norsko je stabilní hospodářsky rostoucí země s nízkou inflací, nezaměstnaností a vzdělaným obyvatelstvem. Všechny prestižní agentury hodnotí zemi jako jednu z nejbezpečnějších zemí pro případné investování. Velikou nevýhodou je ovšem velmi drahá pracovní síla. Vláda uplatňuje ochranářská opatření u potravin a alkoholu, kde jsou zavedena poměrně vysoká dovozní cla. Pro zahraniční investory vytváří norská vláda liberální a rovnocenné podmínky s domácími obchodními společnostmi a podnikateli. Podmínky jsou naprosto srovnatelné s nejvyspělejšími zeměmi EU. V současné době v zemi působí více než 1300 zahraničních společností. Zahraniční investoři se zajímají zejména o ropný sektor, těžbu a zpracování barevných kovů a o oblast služeb (zejména potom finančního sektoru). V současné době patří Norsko mezi přední světové výrobce hliníku a dalších důležitých kovů. Norské společnosti patří mezi hlavní výrobce komponentů pro automobilový průmysl. Nejrychleji se rozvíjející průmyslovou oblastí, která ovlivňuje celou ekonomiku, je těžba ropy a zemního plynu (na HDP se podílí okolo 20 %).

SERIÁL PROFITU

V předchozích číslech jsme postupně představili ekonomické systémy starých i nových členských zemí Evropské unie. Přinesli jsme také informace o třech kandidátských zemích (Bulharsko, Rumunsko, Turecko). Volný seriál nyní pokračuje představením dalších zemí, které s EU úzce spolupracují.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče