Nokia: podporuje kverulantství svých zaměstnanců

16. června 2009, 14:29 - Jack Ewing
16. června 2009, 14:29

Budoucnost je v chytrých řešeních, věří Nokia, a proto své zaměstnance podněcuje

celý podtitul:
Budoucnost je v chytrých řešeních, věří Nokia, a proto své zaměstnance podněcuje, aby řekli cokoli, co mají na srdci – a do jejich návrhů sype peníze

Loni na jaře spustila Nokia na firemním intranetu improvizovanou řečnickou tribunu známou jako Blog-Hub, jež je otevřená všem firemním zaměstnancům z celého světa. Zaměstnanci zde mohou umísťovat příspěvky pod pseudonymy jako Hromotluk či Jehlice a mohou se nevybíravě pouštět do zaměstnavatele kvůli čemukoli, průběhem zásobování počínaje a rychlostí softwaru pro mobilní telefony konče. Nokia se je nesnaží umlčet. Ba naopak

takové kanonády podporuje. Dominantní postavení značky Nokia na trhu mobilních telefonů nepodmiňuje charismatické vedení, geniální algoritmus ani kulturní manýry. Růst společnosti je přisuzován tomu, že vytrvale podporuje zaměstnance, aby říkali vše, co si myslí, přičemž věří, že z takových připomínek vzejdou chytřejší řešení. „Nemyslím, že můžete inovace nařizovat shora,“ říká Mary T. McDowellová, výkonná viceprezidentka firmy Nokia pro korporátní strategie, včetně výzkumu a vývoje. „Naším úkolem je zajistit, aby byla skluznice dobře namazaná.“
To platí zvláště nyní, kdy společnost Espoo se sídlem ve Finsku kontroluje 38 procent celosvětového trhu s mobilními telefony, což je dvojnásobek oproti druhému nejsilnějšímu hráči v oboru firmě Samsung, přesto o část svého velkého náskoku v oblasti špičkových chytrých telefonů přišla. Nokia uvedla na trh vůbec první chytré mobilní telefony světa – řadu Nseries – již v roce 2005, tedy dva roky před tím, než se objevil iPhone od Applu. Nehledě na skvělý začátek klesl podíl Nokie na trhu chytrých telefonů v prvním čtvrtletí z loňských 41 na současných 37 procent, což souvisí s tím, že firmy Apple a Research in Motion, vyrábějící BlackBerry, získaly zákazníky díky tomu, že nabídly jednodušeji obsluhovatelné přístroje.
Jelikož zákazníci po celém světě odkládají nákup nového telefonu, klesl čistý čtvrtletní zisk Nokie na 96 procent, což odpovídá 121 milionům dolarů. Tržby klesly o 27 procent na 12,6 miliardy dolarů, což vyústilo ve snížení počtu pracovních míst ve firmě, jež dlouhá léta nedělala nic jiného, než nabírala nové zaměstnance. Nokia letos zrušila středisko pro výzkum a vývoj ve Finsku a zbavuje se více než dvou tisíc zaměstnanců po celém světě.

39 tisíc pracovníků ve výzkumu a vývoji Společnost přesto nadále plně podporuje firemní síť laboratoří rozmístěných v Helsinkách, Pekingu a kalifornském Palo Altu a nadále navyšuje celkové výdaje na výzkum a vývoj, které v prvním čtvrtletí roku 2009 dosáhly 16,2 procenta z objemu prodeje. „Každá inteligentní firma podnikající v oblasti nejnovějších technologií ví, že na rozdíl od jiných obchodních investic je naprosto nepřípustné, aby investice do výzkumu kolísaly,“ vysvětluje Henry Tirri, šéf výzkumného centra firmy Nokia. „Výzkum má dlouhodobý charakter.“
Společnost navýšila od roku 2006 do roku 2008 výdaje na výzkum a vývoj o 35 procent na současných 7,6 miliardy dolarů, neboli dvanáct procent z ročního příjmu 50,7 miliardy dolarů. Ve výzkumu pracuje jeden ze tří zaměstnanců firmy, tedy 39 tisíc lidí, jimž Nokia ukládá nesnadné úkoly, jako například vyvinutí služby postavené na tom, kde se zákazník fyzicky nachází, nebo vyvinutí takového krytu, na němž nebude ulpívat špína. Autoři vítězných nápadů mohou dostat každého půl roku bonusy.
Nokia přispěchala s novými výrobky, aby získala zpět ztracená území. Od loňského listopadu, kdy byly na trh uvedeny mobilní telefony s dotykovým displejem řady 5800 XpressMusic, se jich prodalo na tři miliony. V červnu zahájí Nokia prodej nejnovějšího modelu N97, který se může pochlubit nejen dotykovým displejem, ale i výsuvnou miniaturní klávesnicí pro psaní e-mailů. Zároveň se Nokia prosazuje na nových rychle rostoucích trzích, jakými jsou Čína či Indie, kde hrají severoameričtí konkurenti roli pouhých statistů.
Navíc Nokia podporuje ideu, jež vzešla z firemní sociální sítě nazvané Sphere, kde mohou zaměstnanci přicházet s nápady týkajícími se stávající produkce, ale také umísťovat kritické poznámky. V říjnu se přihlásil čínský obchodní zástupce firmy a zeptal se, proč jsou mobilní telefony s dotykovým displejem prodávány výhradně s dotykovým perem v šedé barvě. Proč nenabídneme zákazníkům celou paletu barev? V průběhu letošního roku začne Nokia dodávat telefony s náhradním dotykovým perem v různých barevných variantách.
Poslouchat kverulování může být nesporně únavné. Příklad Nokie však dokazuje, že se vyplatí mít uši vždy nastražené: Nikdy nevíte, co se můžete dozvědět.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče