Nizozemí

02. srpna 2004, 00:00 - SOŇA GULLOVÁ, VŠE Praha, JANA HÁJKOVÁ, PETR KUČERA
02. srpna 2004, 00:00

Nizozemci jsou rození obchodníci. Vedoucí představitelé firem jsou kvalifikovaní a mají téměř dokonalou znalost trhu.Jako obchodníci jsou Nizozemci asertivní, tvrdí, energičtí, až bezohledně otevření, často tvrdohlaví. Při jednáních jsou nepříjemní protivníci. V rozhodování nejsou ukvapení, nechávají si čas na rozmyšlenou.

V nizozemském Amsterodamu si lze vydělávat také provozováním velotaxíků.

Nizozemci jsou rození obchodníci. Vedoucí představitelé firem jsou kvalifikovaní a mají téměř dokonalou znalost trhu. Jako obchodníci jsou Nizozemci asertivní, tvrdí, energičtí, až bezohledně otevření, často tvrdohlaví. Při jednáních jsou nepříjemní protivníci. V rozhodování nejsou ukvapení, nechávají si čas na rozmyšlenou. Své rozhodnutí vždy sdělí otevřeně, a to i tehdy, je-li záporné. Jestliže došlo k dohodě, je pro Nizozemce její znění závazné a totéž očekávají od partnera. O dohodnutých bodech nizozemští obchodníci dále nediskutují a ze své pozice neustoupí. Nizozemský obchodník má předem jasně vytyčené cíle. Své požadavky mírně nadsadí, aby mu zůstal manévrovací prostor pro ústupky. Možné ústupky má připraveny před jednáním, ale nepospíchá s nimi. Pokud ustoupí, tak v posledních minutách jednání. Často se snaží vyhrotit situaci, tlačí na partnera, až se zdá, že dohoda není možná. Je vytrvalý při smlouvání o ceně. V prvním kole jednání často vytváří i umělé konflikty otázkami typu: „Co když…“ “ Ale kdyby …“ Pokud český partner vydrží a nenechá se zahnat do kouta, může být následující den kontrakt uzavřen.

PODROBNÁ PŘÍPRAVA Na jednání s partnery z Nizozemí se musíte dobře připravit, což zahrnuje i vybavenost prospekty, fotografiemi či podrobnými ceníky. Samozřejmostí je dobrá znalost výrobku, a to i po technické stránce, včetně možných obalů nebo minimálních či maximálních dodávek. Znalci doporučují nadsadit nabídkovou cenu o dvě až pět procent a posléze ustoupit, maximálně však o čtyři až pět procent. Při snížení ceny o 10 procent může váš protějšek získat dojem, že jedná s neseriózním partnerem. Dobrým zvykem Nizozemců je na začátku jednání blíže představit všechny členy jednacího týmu, a to nejen jménem a funkcí či postavením ve firmě, ale i seznámit účastníky s jejich kvalifikací, odbornou znalostí a tak dále. N a první jednání je Nizozemec dobře připraven, má konkrétní návrhy, představy o typech budoucí spolupráce. Po skončení jednání si udělá soupis bodů, o kterých se domnívá, že se na nich obě strany dohodly. Tento seznam odešle českému partnerovi a pak od něho očekává podobný soupis bodů, aby se ujistil, že se shodují. Od českého partnera se však málokdy seznamu dočká. ZPOŽDĚNÍ SE NEVYPLÁCÍ Nizozemci jsou na minutu přesní a to samé očekávají od svého partnera. Nevyplácí se ani minutové zpoždění. Pokud není možné se na jednání dostavit včas, je nutné holandského partnera o případném pozdním příchodu včas telefonicky informovat. Každé setkání je nutné dohodnout předem, bez ohlášení nizozemští obchodníci nikoho nepřijímají. Ve všech smlouvách bývá uvedeno, kde a podle jakého práva by se řešil případný spor. Nizozemci se snaží prosadit svoji jurisdikci, neboť ji dobře znají. Možnosti soudních sporů využívají spíše jako „strašáka“, aby si zajistili solidnost partnera, než že by je chtěli opravdu použít.  HLAVNĚ ANGLIČTINA

Nejvíce používaným jazykem pro obchodní jednání je angličtina. Ač němčina není tolik oblíbená, je druhým nejběžnějším jednacím jazykem. Menší počet lidí mluví také francouzsky.

**JAK NA JMÉNA

Vizitky se používají v anglické verzi, často bývají uvedeny kromě funkcí i všechny tituly vyšší než úroveň bakaláře. Neznamená to ale, že kdo nemá na vizitce titul, není absolventem vysoké školy. Mnoho obchodníků i pracovníků státní správy akademické tituly na vizitkách neuvádí.

foto: ČTK

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče