Nízkonákladoví přepravci na rozcestí

10. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
10. ledna 2005, 00:00

Dostat se dnes letadlem z Prahy do Londýna či Říma za pár stovek není nereálným snem, ale skutečností. Praha se za poslední dva roky stala středoevropským centrem nízkonákladových leteckých společností. Situace na trhu se však přiostřuje.

Konkurencí pro nízkonákladové dopravce jsou zejména charterové lety. foto: Profit - Martin Siebert

Dostat se dnes letadlem z Prahy do Londýna či Říma za pár stovek není nereálným snem, ale skutečností. Praha se za poslední dva roky stala středoevropským centrem nízkonákladových leteckých společností. Situace na trhu se však přiostřuje.

Po velkém rozvoji levné letecké dopravy v západní Evropě, ke kterému došlo v 90. letech minulého století, dorazil tento fenomén na začátku 21. století i do Prahy, kde nalezl skutečně mimořádně úrodnou půdu. První nízkonákladová letecká společnost, konkrétně současná firma easyJet, vstoupila na českou půdu vroce 1999, kdy začala létat z Prahy do Londýna. V současné době je podobných levných dopravců létajících na ruzyňské letiště třináct. Nejhustší síť linek spojuje Prahu s britskými destinacemi. Filozofie společností, které provozují levnou leteckou dopravu, vychází z předpokladu, že je nutné maximálně potlačit náklady přímo nesouvisející se samotnou přepravou. V ceně letenky tak není servis na palubě letadla, tedy ani občerstvení, dopravce také v maximální možné míře omezuje administrativní náklady spojené s prodejem letenek. Ty je možné získat většinou prakticky pouze přes internet či prostřednictvím spolupracujících cestovních kanceláří. Na rozdíl od klasických aerolinek neexistuje u levných dopravců systém rezervace míst v letadle.

KDO DŘÍV PŘIJDE, ZAPLATÍ MÉNĚ

Nízkonákladové letecké společnosti jsou známé především reklamami typu „Londýn za 19 eur“ a podobně. Praxe je však taková, že tuto základní cenu zaplatí pouze ten zákazník, který si letenku koupí s dostatečným předstihem. S přibližujícím se datem odletu cena letenky roste. N a atraktivní termíny, jako byly například kolem Vánoc, tedy bylo možné sehnat nejlevnější letenky pouze několik měsíců předem. V každém letadle je navíc těch nejlevnějších míst pouze omezený počet, základní cena za další místa je potom i několikanásobně vyšší. V ceně letenek nebývají také obvykle různé letištní poplatky případně další taxy, které přitom mohou základní cenu letenky i výrazně přesáhnout. Například při letu z P rahy do některých evropských destinací začínají ceny letenek na hranici 600 korun a poplatky se pohybují nad hranicí 1000 korun. Zapomínat by se nemělo ani na to, že na rozdíl od klasických aerolinek, které nabízejí většinou zpáteční letenky, se u nízkonákladových linek kupuje pouze jednosměrná letenka.

DALŠÍ RIZIKA

To ale nejsou všechna rizika, která hrozí při nákupu letenky u levné letecké společnosti. U zlevněných letenek je totiž obvykle omezeno přerušení cesty, změna rezervace je pak možná pouze za poplatek nebo je dokonce zakázána. Nízkonákladová letecká společnost je také oprávněna let úplně zrušit, když jej například nenaplní dostatečným množstvím pasažérů. Každá společnost pak má ohledně storna letenek jiné podmínky. Posledními nevýhodami těchto dopravců je absence občerstvení na palubách letadel, respektive občerstvení, které by bylo v ceně letenky, a absence česky mluvícího personálu. Naopak zástupci všech leteckých společností, které provozují nízkonákladovou leteckou dopravu, tvrdí, že šetření nákladů se v žádném případě netýká technického stavu letadel a bezpečnosti provozu. Vzhledem k tomu, že řada těchto společností vznikla teprve v posledních letech, disponují většinou poměrně novým leteckým parkem.

CHARTEROVÉ LETY

Jistou konkurencí levným letům jsou takzvané charterové lety, které obvykle provozují letecké společnosti pro cestovní kanceláře. Původním účelem těchto letů bylo dopravit do letovisek klienty cestovních kanceláří, kteří si zaplatí dopravu v ceně pobytu, případně si leteckou dopravu doplatí. V poslední době se však stále častěji stává, že charterových letů využívají i ti, kteří s pobytem v letoviscích nepočítají, nemají zaplaceno ubytování a destinace využívají pro jiné účely. Charterový let se jim totiž finančně vyplatí. Například do Turecka se cena běžné letenky pohybuje kolem 12 tisíc korun, charterovým letem se to dá zvládnout jen o něco málo více než za polovinu této částky. Takový cestující má přitom na palubě letadla stejný servis jako ostatní pasažéři. Jednu nevýhodu ale cestování charterovým letem má. Ve vzdušném prostoru totiž mají přednost klasické linky před charterovými. V případě špatného počasí či jiných situacích se tak cestující mohou dočkat nemilého zpoždění, které může mít třeba v případě prošvihnutí obchodní schůzky velké následky.

JAK NA LETENKY

V souvislosti s nízkonákladovými i charterovými lety by možná bylo dobré podívat se na to, kde se vůbec dají sehnat tyto letenky. Jak už bylo řečeno, základním způsobem, jak si pořídit levnou letenku, je prostřednictvím internetu. Na něm je možné vybrat si destinaci, termín, zablokovat si letenku a dokonce ji i zaplatit, což bývá u nás, kde je stále velká nedůvěra v tento systém plateb, docela problém. Opět elektronicky pak získá cestující kód, kterým se prokáže při nástupu do letadla. Klasickou papírovou letenku tedy musí oželet. Dalším způsobem nákupu letenky je prostřednictvím spolupracujících cestovních kanceláří, které si však za zprostředkování služeb účtují určitý poplatek. Některé levné letecké společnosti mají pobočky v Praze. Letenky na charterové lety je možné zakoupit nejlépe přímo u konkrétních cestovních kanceláří, které si leteckou přepravu objednávají.

PRVNÍ ČESKÝ LEVNÝ DOPRAVCE

Většina z celkem 13 levných leteckých společností, které momentálně lítají do Prahy, má své základny v zahraničí a P raha je pro ně pouze jednou z řady destinací. Pouze o jedné společnosti to neplatí. Největší česká soukromá letecká společnost Travel Service, která dosud provozovala zejména charterové lety, přišla v minulém roce s novou službou pod názvem Smart W ings. Jejím cílem je provozovat levnou leteckou dopravu do stále většího počtu evropských destinací. O nízkonákladové dopravě svého času uvažoval i vlajkový český letecký dopravce, společnost České aerolinie (viz rozhovor na straně 32), z tohoto záměru však zatím sešlo a firma se chce více věnovat zejména rozvoji charterové dopravy, kde v posledních letech postupně vyklízela pozice konkurenci. Dalším hráčem na českém trhu charterové dopravy je společnost Fischer Air.

PŘEPRAVNÍ RIZIKA

Zatímco z velmi ostré konkurence na trhu levné letecké dopravy cestující jásají, samotným provozovatelům dělají vrásky na čele rostoucí ceny nákladů, které však právě kvůli velké konkurenci nemohou promítnout do ceny letenek. Roste zejména cena paliva, což některé klasické aerolinky začaly promítat do zvláštního příplatku k letence. Nízkonákladoví dopravci se snaží ceny držet dole, i když někteří z nich se blíží hranici krachu. Italská společnost Volareweb.com, která mimo jiné létala z Benátek do Prahy, už oznámila konec. Rostoucí cena paliva je ale pouze jedním z rizik pro levné letenky. Dalším je rozhodnutí Evropské komise, která zvýšila až na trojnásobek odškodné za zpoždění nebo zrušení letu, které se bude týkat i nízkonákladových společností. Zpoždění letadel přitom obvykle vznikají hlavně z příčin, na které letecké společnosti nemají velký vliv - ať už je to nedostatečná kapacita letišť, nebo počasí. Nově se odškodné za zpoždění dotkne i nepravidelné letecké dopravy, takzvaných charterových letů, u nichž přitom delší zpoždění letu bývá obvyklé. Je tedy otázka, jak se ceny letenek budou vyvíjet v následujícím období. Nutno také připomenout fakt, že zejména v letních měsících je vzdušný prostor nad Evropou doslova přecpán různými letadly a nové lety stále obtížněji hledají koridor. Proto se tedy dá spíše očekávat, že ceny letenek rozhodně nebudou klesat, ale spíše mírně porostou nebo budou stagnovat.

NÍZKONÁKLADOVÉ LETECKÉ SPOLEČNOSTI A JEJICH LINKY Z PRAHY

*BMI Baby - Manchester, East Midlands, Nottingham

*easyJet - Londýn, Bristol, East Midlands, Newcastle, Dortmund

*FlyBe.com - Southampton

*Fly Globespan - Glasgow

*Germanwings - Kolín, Stutgart

*Helvetic Airways - Curych

*Jet2. com - Belfast, Leeds

*Norwegian Air Shuttle - Oslo, Trondheim

*Sky Europe Airlines - Košice

*Smart Wings - Amsterdam, Madrid, Kodaň, Paříž, Curych, Řím, Dublin

*Sterling European Airlines - Kodaň, Oslo, Stockholm

*V Bird Airlines Netherland - Niederrhein

*Wizz Air - Katovice, Budapešť

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče