Nízké ceně lze konkurovat vyšší kvalitou

22. března 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK johanek@edoras.cz
22. března 2004, 00:00

ČESKÝ TRH STÁLE ZAPLAVUJÍ LEVNÉ ELEKTROSPOTŘEBIČE Z ASIE, KTERÝM JEN VELMI TĚŽKO KONKURUJÍ PRODUKTY DOMÁCÍCH ČI EVROPSKÝCH VÝROBCŮ. JEDNA CESTA, JAK PROTI TOMUTO TRENDU BOJOVAT, VŠAK EXISTUJE - NABÍZET VYŠŠÍ KVALITU.

PROFIL FIRMY

TOUTO CESTOU SE SNAŽÍ JÍT FIRMA ISOLIT-BRAVO Z JABLONNÉHO NAD ORLICÍ, VÝROBCE KUCHYŇSKÝCH ELEKTROSPOTŘEBIČŮ, FOREM NA VSTŘIKOVÁNÍ PLASTŮ ČI KOMPONENTŮ PRO AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL.

Firma vznikla v roce 1920 a zabývala se lisováním bakelitů. Kvido Štěpánek se do jejího vedení dostal v roce 1990, kdy se přihlásil do konkurzu na nového ředitele a vyhrál. Ještě další dva roky existoval Isolit jako státní podnik, než byl privatizován veřejnou soutěží, ve které zvítězila nabídka Štěpánka a jeho dvou spolupracovníků. „Neměli jsme žádné peníze, půjčili jsme si od banky proti vlastním rodinným domkům. Pomohlo nám, že se soutěže nikdo jiný nezúčastnil,“ vzpomíná Štěpánek. Výrobní program firmy tvoří dnes zhruba z jedné poloviny elektrické spotřebiče. Další polovina pochází z výroby nástrojů, jako jsou formy na vstřikování plastů či nástroje na zpracování plechů a výlisků z plastů a kovů. Nové vedení firmy zvýšilo v několika letech obrat ze zhruba 67 milionů korun na dnešní více než jednu miliardu korun ročně. Isolit zároveň patří mezi největší zaměstnavatele v regionu.

NA KONKURENCI KVALITOU

Podle Štěpánka se chce firma dále věnovat všem svým činnostem, respektive celému výrobnímu programu, i když zejména na trhu s elektrospotřebiči je situace velmi složitá. Český trh totiž zaplavily levné výrobky z Asie. „Konkurence na trhu je skutečně obrovská a ceny dodávaného zboží směšně nízké,“ říká. Asijští výrobci přitom stále více míří i do dalších oblastí podnikání Isolitu, jako je právě výroba forem pro vstřikování plastů. To je důkazem, že se i oni stále více zabývají výrobou složitějších komponentů, neboť výroba technicky náročných forem je prý nesmírně složitá a drahá. Formy jsou navíc těžké na váhu, obvykle dělané na míru ve velkém spěchu. „Někteří zákazníci objednávají formy právě v Číně, i když pak mají často problémy s kvalitou. Při uzavírání smlouvy to ale ještě netuší,“ tvrdí Štěpánek. Právě důraz na kvalitu je faktorem, kterým může Isolit konkurovat nízké ceně. „I přes stoupající úroveň asijských výrobců si myslím, že naše kvalita je stále podstatně vyšší,“ říká ředitel Isolitu. Druhým faktorem, který pomáhá prosazovat výrobky z Jablonného nad Orlicí na evropských trzích, jsou vysoké náklady na dopravu zboží z Asie. „Doprava z Asie je poměrně drahá. Ceny jdou sice dolů, ale zadarmo to zatím nikdo nevozí,“ pokračuje Štěpánek. Ne nepodstatnou záležitostí je také čas. Když chce zákazník objednat zboží z Číny, musí totiž počítat s šesti týdny na cestu, k tomu se připočte nějaký čas na nakládku, výrobu a podobně. Výsledkem je dlouhá doba dodávky, která není schopná reagovat na horkou aktuální poptávku. S dodací dobou dokáže pružně pracovat pouze výrobce ze střední Evropy. „Důkazem tohoto tvrzení je, že řadu zakázek děláme ve skutečně šibeničních termínech,“ zdůraznil Štěpánek.

ORIENTACE NEJEN NA HYPERMARKETY

Pokud jde o domácí trh s elektrospotřebiči, snaží se Isolit prosazovat jak v hypermarketech, tak malých obchodech, a to přibližně půl na půl. Sám Štěpánek by z mnoha důvodů byl nerad, aby drobná obchodní síť zanikla. „Myslíme si, že hypermarketům mohou konkurovat malé sítě obchodů s elektrospotřebiči. Určitě by to byla škoda, kdyby tyto krámky zanikly. Život by byl šedý,“ tvrdí. Podle jeho názoru by si totiž právě prodej elektrospotřebičů měl zachovat vyšší úroveň, než je například prodej pečiva. Je prý otázkou, zda je lepší koupit jízdní kolo v neznámé kvalitě za 1999 korun v hypermarketu, nebo koupit tento výrobek o něco dráž ve specializovaném obchodě. Jenže to je právě opět problém hlavně ceny. „Nepochopil jsem systém, že titíž lidé, kteří dají klidně 99 korun za housku s hamburgerem a colou, shánějí o zlomvaz konvici v akci za 199 korun, která může dokonce ohrozit jejich zdraví nebo majetek, a dát 299 korun za lepší považují za vyhozené peníze,“ zamýšlí se Štěpánek.

VSTUP DO EU NIC NEZMĚNÍ

Pomoci Isolitu prosadit se na evropských trzích by mohl i vstup České republiky do Evropské unie, po kterém se zvýší ceny asijských výrobků na trhu. Štěpánek však tento faktor příliš nepřeceňuje, i když tu určitou šanci připouští. Více si naopak slibuje od zjednodušení administrativy při vývozu výrobků firmy například na Slovensko a do Polska. Právě v těchto zemích má Isolit svá jediná dvě zahraniční zastoupení. „Jinak pro nás vstup do Evropské unie nebude znamenat velkou změnu, protože v tom, co děláme, nebyla už nyní žádná cla,“ pokračuje Štěpánek. Ani o rozšíření počtu zahraničních zastoupení firma neuvažuje. Měnit se nebude ani výrobní program Isolitu. „V šechny cesty jsou pro nás důležité, půjdeme tedy jak cestou výroby elektrospotřebičů, tak cestou výroby technicky náročných nástrojů a složitých výlisků,“ informuje šéf Isolitu. Připouští sice, že prosadit se na trhu a hledat nové možnosti bude stále obtížnější, nezná však cestu, která by nebyla těžká. „Říci, že v něčem je to lehké a dociluje se snadno zisků, nejde. Pokud zná někdo jednodušší cestu, je možná dobrý, přeji mu to, ale dlouho mu stejně nevydrží,“ dodává.

NÁZEV:

ISOLIT-BRAVO

JABLONNÉ NAD ORLICÍ

DATUM VZNIKU:

1920

FORMA PODNIKÁNÍ:

SPOL. S R.O.

PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ:

VÝROBA ELEKTRICKÝCH SPOTŘEBIČŮ, VÝROBA NÁSTROJŮ, VÝROBA VÝLISKŮ

KLÍČOVÁ OSOBNOST:

KVIDO ŠTĚPÁNEK, ŘEDITEL FIRMY

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče