Nissan: Legenda jménem "Z" se vrací

06. ledna 2003, 00:00 - Dvoustranu připravil Petr Doul doul@profit.cz
06. ledna 2003, 00:00

V roce 1996 se definitivně zastavila výroba populárního sportovního modelu Nissan 300 ZX. Po sedmi letech se japonský výrobce rozhodl tuto legendu mezi "sporťáky" oživit. Už na mezinárodní výstavě Auto Show 99 v Detroitu byl představen koncept s názvem "Z", který vycházel právě ze slavné tradice modelů 240 SX a 300 ZX Twin Turbo.

V roce 1996 se definitivně zastavila výroba populárního sportovního modelu Nissan 300 ZX. Po sedmi letech se japonský výrobce rozhodl tuto legendu mezi „sporťáky“ oživit.

Už na mezinárodní výstavě Auto Show 99 v Detroitu byl představen koncept s názvem „Z“, který vycházel právě ze slavné tradice modelů 240 SX a 300 ZX Twin Turbo. V polovině roku 2002 byl uveden na trhy USA zbrusu nový model „Zetka“, který se v mírně upravené podobě bude prodávat také v Evropě. Na sklonku prvního čtvrtletí letošního roku si budou moci nový Nissan Z 350 koupit i čeští zákazníci. Současná podoba Nissanu Z hovoří o jeho výrazně sportovním duchu: dvě sedadla, vpředu uložený motor, pohon zadních kol a odpovídající rozměry. Nová třistapadesátka je postavena na platformě FN, která vyniká výborným rozložením váhy na obě nápravy a vysokou torzní pevností. Celý fígl spočívá v tom, že motor je posunutý směrem dozadu ve směru jízdy. Model má sice klasickou koncepci, tedy motor vpředu a náhon na zadní kola, ale díky posunutí těžiště do středu vozidla získal mnohem lepší jízdní vlastnosti než jeho předchůdci. Vůz se chlubí kompaktním motorovým prostorem, dlouhým rozvorem (2650 mm), velkým rozchodem a krátkými převisy vpředu i vzadu. Pohotovostní hmotnost vozu činí přibližně 1440 kg a je tak o celých 135 kg lehčí než srovnatelný model 300ZX Twin Turbo z roku 1991. Pro pohon nového modelu sáhli japonští inženýři po osvědčeném benzinovém šestiválci s dvojitým rozvodem OHC (DOHC), proměnným časování ventilů a škrticí klapkou. Před konečnou montáží prošel agregát rozsáhlými úpravami. Do vínku dostal zkrácené sací porubí, přímý zážeh paliva, ventily pracující s větším zdvihem a konečná hodnota kompresního poměru vzrostla na 10,3. Díky těmto úpravám získal motor výkon 211 kW (287 koní) při 6200 1/min a točivý moment 410 N.m při 4800 1/min. Ve spojení se šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou s možností sekvenčního ručního řazení slibuje více než zajímavé jízdní zážitky. Vždyť z 0 na 100 km/h zrychlí za necelých 6 sekund a maximální rychlost činí 250 km/h. Všechna kola mají nezávislé víceprvkové zavěšení a kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Bezpečnost a jízdní stabilitu hlídají systémy ABS, EBD a SRS. V nabídce bude pět úrovní výbavy, ale již v základu nabízí interiér vysokou úroveň pohodlí v anatomických sedadlech, nastavitelný volant, automatickou klimatizaci a na přání také navigační systém. To vše bude k mání za cenu těsně pod hranicí 27 tisíc Euro (více než osm set tisíc korun).

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče