Nic není nemožné. Toyota Land Cruiser 100

05. května 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový, auta@profit.cz
05. května 2003, 00:00

Znamení peněz, který skutečně umí to, na co vypadáVšechny dosavadní podoby Land Cruiseru měly jednu spojovací hodnotu, a tou byla vynikající prostupnost terénem. Teď ve své poslední verzi nabízí nejtvrdší podvozek z celé řady a nejsilnější motor 4,7 V8. Také ovšem patřičně žíznivý.

Znamení peněz, který skutečně umí to, na co vypadá

Všechny dosavadní podoby Land Cruiseru měly jednu spojovací hodnotu, a tou byla vynikající prostupnost terénem. Teď ve své poslední verzi nabízí nejtvrdší podvozek z celé řady a nejsilnější motor 4,7 V8. Také ovšem patřičně žíznivý.

Čelo v pelotonu terénních vozů patří opět Toyotě Land Cruiseru. Vyplývá to z tabulek limitních úhlů a hloubek prostupnosti, ale hlavně se to projeví přímo v bahně a mezi rigoly. I při maximálních náklonových expozicích zůstávají řidič i spolujezdci dobře ukotveni v sedadlech. Tvář nového Land Cruiseru 100 nenese žádný supernový designérský prvek. Toyota se přidržela uspokojivého konzervatizmu masivní přídě s tentokrát hodně „vyceněným“ chladičem a stroze luxusním interiérem. V něm budí respekt přímočará funkčnost a jednoduchost zasazená do leštěného dřeva. Dvou a půl tunový vůz je na silnici překvapivě tichý a hbitě akceleruje. Automatická převodovka přitom nejeví nervózní snahu podřazovat při každém přidání plynu. Tíha vozu se zato projeví při brzdění - čtyři odvětrávané čelisťové brzdy sice odvádějí skvělý výkon, přesto je hybnost těžkého auta hodně na dojezdu znát. Znát je i spotřeba majestátního 4,7litrového zážehového agregátu. Jen obtížně se dařilo stlačit průměr pod osmnáct litrů. Překvapivě hlasitý je přejezd velikými koly přes třeba i drobné nerovnosti asfaltu. Jde ale jenom o zvuk - do zad sedadel se žádné drncnutí nepřenese.

Technické parametry a cena

Toyota Land Cruiser 100 4,7

Obsah motoru 4664 ccm

Počet válců 8

Max. výkon 175 kW

Točivý moment 434 Nm

Maximální rychlost 180 km/h

Zrychlení z 0 na 100 11,2 s

Převodovka 5-automat

Spotřeba ve městě 21,5 l/100 km

Spotřeba na dálnici 13,4 l/100 km

Spotřeba průměrná 16,3 l/100 km

Provozní hmotnost 2550 kg

Délka 4890 mm

Šířka 940 mm

Výška 1880 mm

Zavazadlový prostor 1680 l

Objem nádrže 96 l

Cena Kč 2 430 000

Hodnocení

+ KLADY

* Prestiž

* Technická životnost

* Prostupnost terénem

* Pasivní bezpečnost

* Velký zavazadlový prostor

- ZÁPORY

* Vysoká pořizovací cena

* Spotřeba

* Nákladný servis

* Obtížné parkování

* Řada ovladačů na volantu

Zvláštní pozornost zaslouží: Úplně chybějící práh zavazadlového prostoru

Jak na DPH

I stovkový Land Cruiser je možné vydávat za „montážní vůz“ díky příčce za druhou řadu sedadel. Při rozměrech terénní toyoty je plocha plných plechových zad přepážky značná. Příčka je posuvná na dvou kolejnicích pod zadní lavicí. Příčka má nevýhodu i výhodu. Nedá se kvůli blatníkům položit na podlahu, ale terénnímu vozu mříž před kufrem na prestiži neubírá.

Na co to auto je?

O Toyotě Land Cruiseru se dá říct, že je „podobojí“. Přináší svému majiteli vážnost a je odznakem prosperity a úspěchu. Ale není postavena jen pro oko, prostupnost terénem má pohádkovou. Velký vůz za 2,5 milionu nekoupí důlní společnost pro rozvoz pilotů kráčejících rypadel. Je to auto pro šéfa kreativců úspěšné reklamky nebo majitele horských hotelů.

Je to auto, které fakt umí, říká Marcel Botunský majitel sítě autoservisů

* Vy jste spíš manažer než muž do terénu. Potřebujete nutně tak velký terénní vůz?

Tak nutně ne. Když já jedu do terénu, znamená to, že objíždím své provozovny. Ale jedu velkým, drahým, bezpečným autem, na kterém je vidět, že v terénu fakt umí. A to je pro mě důležité.

* V jakém smyslu?

Bezpečnost je jasná. A to ostatní je jistota, že s tímhle autem nemusím vysvětlovat, že o obchod dost stojím a že mi to jde.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče