Nezastaví nás ani mráz

28. srpna 2006, 00:00 - admin
28. srpna 2006, 00:00

VRANSKÝ PŘÍVOZ Jeden z nejmenších, ale zároveň nejvytíženějších přívozů je ve Vraném nad Vltavou těsně za hranicemi Prahy. Veřejnosti slouží už šestnáct let. Městečko Vrané nad Vltavou leží na pravém vltavském břehu, frekventovaná výpadovka na Slapy s poměrně silnou autobusovou dopravou je na druhé straně řeky.

VRANSKÝ PŘÍVOZ Jeden z nejmenších, ale zároveň nejvytíženějších přívozů je ve Vraném nad Vltavou těsně za hranicemi Prahy. Veřejnosti slouží už šestnáct let. Městečko Vrané nad Vltavou leží na pravém vltavském břehu, frekventovaná výpadovka na Slapy s poměrně silnou autobusovou dopravou je na druhé straně řeky. Nejkratší cesta na zastávku autobusu do Prahy vede přes řeku. Most zde žádný není, přívoz ano. A to dokonce všechny pracovní dny v roce, bez ohledu na roční období. Trojice převozníků zde převáží za letních veder i třeskutých mrazů, a to už od páté hodiny ranní. „V zimě je to tu velmi těžké, zejména pokud namrzne nosné lano a kladka po něm nejede,“ říká jeden z převozníků Jaroslav Vlasák, který na Vltavě slouží už 16 let. Stejně stará je i převozní loďka, která je v majetku vranského obecního úřadu. Denní porce přepravených lidí se pohybuje kolem 150 až 200, rekord byl 3500 lidí přepravených během jednoho měsíce. Kdysi se tady na prámu přepravovala i auta, dnes už jen lidé a případně jízdní kola. NEPŘÍTELEM JE VELKÁ VODA Je možná trochu paradoxní, že přívoz přes řeku dokáže zastavit zase pouze voda, konkrétně velká voda případně velké kry v zimě. Ty se ale podle Vlasáka pod Vranskou přehradu prakticky nedostanou. „Jezdíme až do maximálního průtoku 450 kubíků za vteřinu. Pak už to nejde,“ říká Vlasák. Ten také vzpomíná na povodně v roce 2002, kdy zdejší převozníci jednak málem přišli nejen o svůj domeček, ale zejména o prám. Na nosné lano totiž spadl kus topolu ze břehu a hrozilo jeho přetržení. Oproti normálnímu stavu se během povodní zvedla Vltava ve Vraném o přibližně 10,5 metru.

Za pouhý měsíc od povodní přívoz zase fungoval, podmínky pro převozníky ale ještě dlouho byly velice provizorní. Až v roce 2004 se podařilo převozní domek zrekonstruovat. Přívoz nejezdil několik dní ani během letošních povodní. Jinak stejně jako v Nadrybech i ve Vraném zajišťuje pohon lodě říční proud. Loď je ocelová a unese dvanáct osob.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče