Nezapadněte v davu stánků

11. prosince 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
11. prosince 2006, 00:00

VELETRHY A VÝSTAVYVe chvíli, kdy se chystáte prezentovat vaši firmu či výrobek na veletrhu nebo výstavě, musíte vědět proč. Vše je třeba připravit s předstihem, slevu na „last minute“ nečekejte.Tisková reklama si neporadí se zvukem a pohybem.

VELETRHY A VÝSTAVY Ve chvíli, kdy se chystáte prezentovat vaši firmu či výrobek na veletrhu nebo výstavě, musíte vědět proč. Vše je třeba připravit s předstihem, slevu na „last minute“ nečekejte.

Tisková reklama si neporadí se zvukem a pohybem. Televizní vysílání sice obojí zvládá, nedokáže ale zprostředkovat vůni ani osobní, autentický prožitek.

Naproti tomu veletrh nabízí příležitost setkání kvalifikovaných odborníků tváří v tvář. Navíc ho lidé vyhledávají za jistým účelem, proto komunikujete přímo s potenciálními zájemci.

Veletrh může být vhodným místem pro hledání obchodního partnera. Účastí na něm můžete posílit povědomí o image, budovat značku, oslovit stávající nebo hledat nové klienty. Nebo se vymezit vůči produkci konkurence i uvést na trh zcela nový výrobek.

SESTAVTE SI ROZPOČET

Ve fázi přípravy na veletrh by firma měla udělat základní rozhodnutí týkající se celkové strategie. „Předně je nutné zvážit který veletrh je pro firmu nejvhodnější. Většinou je možné si vybrat s půlročním až ročním předstihem. Důležité je pohlídat si uzávěrky přihlášek,“ upozorňuje ředitelka marketingu společnosti Veletrhy Brno Lucie Zumrová. Pozdní přihlášení s sebou totiž přináší problémy, bývá s příplatkem a někdy znamená znemožnění účasti na veletrhu. Žádnou výhodu spojenou s objednávkou na „last minute“ neočekávejte!

Dále musí mít firma jasnou představu o cílové skupině návštěvníků, podobě stánku a exponátové skladbě. S tím bezprostředně souvisí také personální obsazení stánku a rozdělení činností a kompetencí. Nezbytnou součástí příprav je i reálně sestavený rozpočet, který následně poslouží jako jedno z kritérií při posuzování úspěšnosti účasti a efektivnosti vynaložených nákladů. Už v době přípravy můžete zákazníky formou inzerce, billboardů, rozhlasové a televizní reklamy informovat, že vás najdou na konkrétním veletrhu.

Agendu okolo veletrhu je možné svěřit reklamní či public relations agentuře. Tuto cestu volí hlavně velké podniky. Ve většině případů je ale komunikace s veletržní správou v náplni marketingového útvaru příslušné firmy. „Z našeho pohledu preferujeme bezprostřední kontakt a komunikaci s vystavovatelem, které na minimum redukují možná nedorozumění, informační šumy a podobně,“ říká Zumrová.

MYSLETE NA TISKOVÉ MATERIÁLY

Důležitý je výběr realizační firmy, která postaví expozici. Dobrá výstavářská firma musí být schopna nabídnout kompletní servis od návrhu expozice až po samotnou realizaci - neboli vše připravit „na klíč“.

Je však důležité myslet také na přípravu tiskových a jiných materiálů, kterými se firma hodlá na veletrhu prezentovat. „Jejich příprava a tisk mnohdy zaberou více času, než byste předpokládali. Při běžných typech expozic je dostatečná doba přípravy půl roku. Malé nenáročné expozice lze připravit i během několika týdnů, náročné atypické vyžadují měsíce příprav a konzultací,“ říká Miroslav Hořínek ze společnosti Hradecké výstavy a veletrhy. „Cena se vždy odvíjí od požadavků zákazníka a určuje se individuálně podle velikosti a složitosti expozice. Orientačně uvádíme cenu od 300 korun za metr čtvereční. Složité atypické expozice jsou pak mnohem dražší,“ vysvětluje Hořínek.

ROZDÁVEJTE DÁREČKY

Znamenitá expozice musí být výrazná a označená názvem firmy a logem. Je dobré přilákat návštěvníky něčím neobvyklým a zajímavým, ať se jedná o vystavení historického exponátu, supermoderního výrobku s extravagantním designem, nebo o rozdávání drobných dárků. Takové firmy si návštěvník dlouho pamatuje. Pozornost poutá projekční řešení i výtvarné pojetí stánku, umístění exponátů, ale také vystupování a jednání personálu na stánku.

„U některých veletrhů zaměřených především na širokou návštěvnickou veřejnost může atraktivitu zvýšit přítomnost známých osobností, vystoupení umělců a podobně,“ říká Zumrová.

HLAVNĚ AŤ TO NESPADNE

Stavbou expozice se dá také hodně zkazit. Pokud budete mít vinou špatného půdorysu hlavní průčelí na opačné straně, než přicházejí lidi, nebo nebude-li váš stánek dostatečně označen, nemůžete se na návštěvníky zlobit, že vám nevěnují pozornost. „Chybou je i nedostatečné osvětlení. Vůbec nejhorší je špatné konstrukční řešení, kdy část nebo celá expozice spadne,“ říká Hořínek.

STÁNEK NA OSTRŮVKU

Aby si vás návštěvníci lépe všimli, je dobré jim stánek postavit „do cesty“ případně si zabrat místo v rohu či na ostrůvku. „Většina firem dobře ví, jak důležité je umístění stánku. Proto si místa blízko vchodu rezervují dlouho dopředu,“ upozorňuje Zumrová.

Je také výhoda, když návštěvník nachází firmu na stejném místě, kde byla v minulých letech. Podle Zumrové se ovšem stále stává, že je umístění expozice při objednávání plochy opomíjeno a firma se pak diví, kde je její stánek zastrčen.

URČETE ODPOVĚDNOU OSOBU V první linii při styku se zákazníky bude na veletrhu personál stánku. Je proto třeba věnovat dostatek času řádné a systematické přípravě veletržního týmu. Nedostatky v jednání personálu vytvářejí u klientů první dojem, který může negativně ovlivnit celkové vyznění jeho návštěvy na stánku firmy. Obsazení expozice by tedy měl tvořit kvalifikovaný, odborně zdatný, jazykově dobře vybavený personál s příjemným vystupováním.

Význam má také stanovení optimálního počtu lidí na stánku, který má na jedné straně zajistit operativní provoz, na druhé straně by jejich počet neměl být předimenzován. Je také dobré určit odpovědnou osobu, která bude život na stánku organizovat. Jednu nebo více osob je také možné pověřit vyplňováním jednoduchého dotazníku s hosty, který následně poslouží ke zpětné vazbě.

NEVŠEDNÍ ŘEŠENÍ A BARVY Velké a významné firmy se vždy snažily odlišit expozice výrazným a nevšedním řešením, zatímco ostatní expozice zůstávaly v zaběhnutém standardu. Trendy se ale mění. „V současné době se snaží i menší firmy zvýraznit své prezentace použitím různých konstrukcí, které umožňují stavět expozice do větší výšky, nebo využívají velkoplošné světelné panely. Častější je také použití přírodních materiálů, které na první pohled zaujmou a přitom nejsou příliš drahé. V oblibě je také větší rozmanitost v barvách, kdy stěny stánků nejsou již pouze klasicky bílé, ale září celou paletou barev,“ říká Miroslav Hořínek. |NA CO NEZAPOMEŇTE* výběr vhodného veletrhu* časné přihlášení (a výběr umístění expozice)* výběr firmy, která výstavní stánek realizuje* příprava návrhu expozice* příprava materiálů a exponátů* personální zajištění stánku* včasná objednávka ubytování* zajištění odvozu exponátů po skončení veletrhu|

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče