Než začnete balit kufry

09. února 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
09. února 2004, 00:00

ZAČÍT JIŽ V ÚNORU VYBÍRAT DOVOLENOU? I KDYŽ SE TO NĚKOMU MŮŽE ZDÁT BRZY, PRÁVĚ NA PŘELOMU ZIMY A JARA JE ZŘEJMĚ NEJVHODNĚJŠÍ ČAS.

Při rozhodování kam do světa je dobré mít co nejvíce informací Cestování se stalo bezesporu životním stylem, cestou za novými poznatky. Bez občasné změny prostředí a aktivního odpočinku dnes už chce být málokdo. Se vstupem do Evropské unie se pro nás v některých směrech stane cestování po Evropě jednodušší, ale pro mnohé podnikatele také větší nezbytností. Vždyť od května bude „náš“ vnitřní trh mnohem větší než dosud a lze počítat i s novými obchodními partnery, stejně jako vzroste potřeba prezentovat se na různých veletržních a výstavních akcích v zemích budoucí „pětadvacítky“. BÝT K SOBĚ UPŘÍMNÝ

S výběrem zahraniční dovolené je spojena i řada otázek - kam jet, kde a jak si vybrat tu správnou cestovní kancelář a jak poznat, že peníze svěřujeme do správných rukou. V první řadě je asi potřebné být k sobě upřímný hned na začátku výběru a rozhodování. Jasně si říct, co od dovolené očekávám. Například když nesnáším hluk nočních podniků, nemám rád prudké sluníčko a nedělá mi dobře slaná voda, nebude cesta k moři tím nejlepším výběrem. N ebo není zrovna nejlepší nutit rodinu (ale i sebe) k dovolené na horách, když se výšek bojí a padá do mdlob z představy, že se ocitne bez velké společnosti.

NAKUPUJTE U ODBORNÍKŮ Počáteční odpověď tedy máme za sebou, ale vyloupne se otázka, kterou zemi zvolit. Existují dva typy lidí - jedni, kteří jezdí stále do jedné země, protože ji už dobře znají a vědí „do čeho jdou“, druzí zase záměrně vybírají každým rokem novou destinaci a „odškrtávají si“ další svá bílá místa na mapě. Pokud se tedy nerozhodujeme pro individuální organizaci cesty, je důležitá správná volba cestovní kanceláře. Někteří specialisté v oblasti cestovního ruchu doporučují podívat se nejprve na katalog. Nabídce „od Aljašky po Nový Zéland“ je lépe nevěřit. Raději si zvolit takovou cestovní kancelář, která preferuje zemi mého zájmu jako hlavní produkt. To je vhodnější především v těch případech, kdy má „cestovatel“ specifické zájmy a specifické požadavky. Pak může být vhodné využít i ty cestovky nebo jejich zástupce, v nichž jsou přímo příslušníci dané země. Další otázka: kdy vybraný zájezd koupit. V posledních letech se projevoval trend, že cestovní kanceláře poskytují slevy za předčasný nákup, třeba i několik měsíců dopředu. Naopak, s blížícím se časem dovolených mohou ceny růst. K tomu je třeba počítat s tím, že dobrá pobytová místa jsou většinou dříve vyprodána. INFORMACE Z WEBU

Ať je cesta do zahraničí soukromá nebo služební, vždy je dobré mít co nejvíce informací o dané zemi, zvyklostech, ale také třeba o cestovní kanceláři či agentuře, která nám cestu zajišťuje. Jiné in formace potřebujeme při výběru zahraniční dovolené, jiné pro zahraniční služební cestu. Zdrojem poznatků může být internet. „Síť sítí“ dnes poskytuje ohromné množství informací týkajících se cestování: o samotné zemi, o potřebných dokumentech a dalších náležitostech, o předepsaném či doporučeném očkování, průvodce po jednotlivých zemích a mnohé další. Na adrese http://cestovani.kamdata.com (v kategorii odkazy - informace ze zahraničí) je téměř 900 odkazů na jednotlivé webové stránky. Jejich úroveň je ale velmi rozdílná. Některé z nich přinášejí třeba zajímavé obrázky a popisy cesty. Komplexní informace dotýkající se všech možných oblastí je však většinou třeba čerpat z několika zdrojů. Dalším problémem webových „cestovatelských“ stránek je aktualizace. Ne všechny a ne vždy přinášejí poslední informace - pak je třeba uvedená fakta pro jistotu ověřit. I přes nedostatky, s nimiž je možné se při vyhledávání přes internet setkat, je tento zdroj informací asi nejrychlejší a také nejlevnější. Pokud se ale nejedná o stránky oficiálních institucí či velmi důvěryhodných organizací, je dobré si důležité informace ověřit i z jiného zdroje - například na zastupitelském úřadu dané země u nás. n

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče