Než vyrazíte na "služebku"

17. května 2004, 00:00 - MICHAL ZACHAR www.imageaudit.info
17. května 2004, 00:00

Každý, kdo se octne v nelehké roli reprezentanta firmy, je ve stejné kůži jako herec hrající svůj part - přijal totiž na sebe výzvu propagovat podnik. Jak ale firmu prezentovat v tom nejlepším světle?

Pro spolupráci s vizážisty a dalšími specialisty pro oblast tvorby image nepociťují firmy zvláště velkou potřebu. Také proč, když byznys oblek, zn. šedomodrá holubí, byl „in“ ještě za první republiky? Nebo vás v poslední době obchodní partneři svým zjevem a vystupováním natolik zaujali, že o nich debatujete ještě tři neděle potom?

UJASNĚTE SI CÍLE A PAK I OBLEČENÍ

Proškolit pracovníka před odjezdem na pracovní cestu se jednoznačně vyplatí. Krom toho bude rád, když zjistí, že o něj a jeho misi jevíte zájem. Dejte mu jasné instrukce, nikoli jen klíče od vozu a mezi dveřmi: „Dej tam, Franto, ráno zase plnou!“ Napřed si ujasněte cíle pracovní návštěvy a pak i to, co s sebou. Obecně vzato se toho kancelářskou šedí či tmavě modrou nedá moc zkazit. Ale co v případě, kdy potřebujete získat partnerovu pozornost? Stále stejná šedá a modrá zájem nevzbudí. Je důležité, obzvláště u návštěv trvajících více než jeden den, mít s sebou několik kombinaci oblečení odpovídající konkrétním situacím. Jednou bude třeba ustoupit, podruhé naopak zatlačit. Oblek (ideálně s vestičkou) vám bude poskytovat skvělou vizuální ochranu. K němu však přidejte dle ročního období například svetr či pulovr hodící se ik mírně neformálnímu kontaktu po pracovním jednání. Rovněž je vhodné další sako ladící s barvou obleku. Košile by měla být vždy s dlouhým rukávem. Ředitel závodu a jeho nejbližší podřízení (obchodní, ekonomický a personální ředitel) by vždy měli používat do svých obleků bílou pracovní košili. Jako ztělesnění nejvyšší firemní čistoty a autority. Staré české přísloví „ty ses pěkně vybarvil“ totiž znamená, že už vím, co jsi zač! A poznávám to podle barev.

ZÁKLADNÍ BARVU SLAĎTE SE DVĚMA DALŠÍMI

Vázanky v jednobarevných kombinacích se opět vrací do módy. Již mne pár let strašilo, co zase uvidím příště: žraloka, nebo kyblík a lopatku s míčkem? Stejně tak ženská obdoba téhož byla poměrně děsivá - šifonové šály a šátky (ideálně Sandokan říznutý tygrovatým Matrixem).

JAK BAREVNĚ KOMBINOVAT OBLEČENÍ?

Ideální volbou je jedna základní barva dobře laděná s maximálně dvěma dalšími. Lépe je mít jeden oblek doplněný sakem v jedné barvě a více se zaměřit na barvu doplňků. Obecně platí, že studené barvy (zelená, modrá, fialová) tlumí pozornost a nechávají nás klidnými. Barvy teplé nás poutají a přitahují očekávání (červená, oranžová, žlutá). Chci-li vyjednat lepší pozici pro náš závod, sem s červenou. Máte průšvih v dodávkách a jedete chlácholit rozčílené partnery? Vezměte modrou košili a kravatu.

**DETAILY, KTERÉ PROZRADÍ

Vedle svrchníků, tj. kabátů jako vnějších obalů, bychom měli dávat pozor především na svou obuv. Platí zásada: na každý den nový pár obuvi, tedy na pracovní týden 5 párů, aby si mohla bota inoha dobře odpočinout (ideálem jsou pánské se šněrováním, u dam klasické lodičky). Na boty, stejně jako na šaty, používejte zvláštní přepravní zavazadlo. Ostatní detaily, například spodní prádlo, jsou hrubě podceňovány. Co je vám dámy (ale i pánové!) platné, že vlastníte skvěle ručně šitý oděv, když se vám pod ním zezadu rýsují staré gumičky spodního prádla. Vždyť důvěřovat lze hlavně tomu, kdo se o svůj vnitřek dokáže postarat stejně dobře jako o svůj vnějšek.

(autor je poradcem pro tvorbu image)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče