Nevidomým pomáhají i drobní podnikatelé

28. července 2003, 00:00 - Eva Martínková
28. července 2003, 00:00

Nejvíce potřební obvykle nekřičí dost nahlasNadační fond Českého rozhlasu již dva a půl roku poskytuje účinnou pomoc lidem s těžkým zrakovým postižením. Finanční prostředky získává především formou sbírek a sponzorských darů. Podle slov ředitelky Martiny Kaderkové jsou oporou fondu právě malé a střední firmy.

Nejvíce potřební obvykle nekřičí dost nahlas

Nadační fond Českého rozhlasu již dva a půl roku poskytuje účinnou pomoc lidem s těžkým zrakovým postižením. Finanční prostředky získává především formou sbírek a sponzorských darů. Podle slov ředitelky Martiny Kaderkové jsou oporou fondu právě malé a střední firmy.

* V povědomí veřejnosti jsou jako univerzální sponzoři zafixovány velké společnosti, ať už z bankovního či telekomunikačního světa. Vy se orientujete spíše na drobné firmy. Proč?

Máme s menšími společnostmi skutečně výbornou zkušenost. Když se rozhodnou pro sponzorský dar, nedělají to pro logo na billboardech. Není to z jejich strany nákup reklamy, ale snaha pomoci. Mám dojem, že firmy už začínají pociťovat svou sociální zodpovědnost. Jednoduše řečeno, začínají si uvědomovat, že je důležité vracet společnosti zpět část zisku, který v daném regionu vytvoří. Je to významný přelom. Dávají dary nikoli proto, aby se jim to okamžitě vyplatilo, ale berou to jako přidanou hodnotu k výrobku nebo službám, které poskytují.

* Je ještě nějaký důvod, proč se vám s drobnými podnikateli dobře spolupracuje?

Menší firmy jsou daleko pružnějšími partnery. Ve velkých společnostech musí rozhodnutí o sponzorském daru často projít složitým schvalovacím řízením, zatímco v malé firmě je to otázka jednoho rozhodnutí. Jak velké částky vám drobní podnikatelé poukazují? Třeba i jen pět, deset tisíc. Když jsme začínali, získali jsme tímto způsobem na první akce 1,5 milionu korun. K dnešnímu dni jsme rozdělili více než devět milionů korun. Některé firmy pomáhají tak, že nám zdarma poskytují kancelářské potřeby a nejrůznější služby, které bychom jinak museli platit. Celá kancelář byla takto vybavena, takže provoz fondu je velmi levný. Našim cílem je, aby peníze, které přijdou na sbírkové konto, opravdu šly do poslední koruny potřebným.

* Kam finanční pomoc směřujete?

Tam, kam nedosáhne stát. Orientujeme se na pomoc těžce zrakově postiženým lidem v tísnivých životních situacích, nevidomým dětem, financujeme asistenční a průvodcovské služby, vzdělávací programy, vybavení chráněných dílen. Nevidomým, postiženým záplavami, jsme věnovali tři miliony korun. Z našich dosud nejznámějších akcí bych jmenovala sbírku Bílá pastelka v roce 2001, kterou jsme v roce 2002 kompletně s vybudovaným zázemím předali Sjednocené organizaci nevidomých a slabozrakých. Právě teď chystáme spustit nový dlouhodobý projekt Světluška.

* Co má akce Světluška přinést?

Světluška má pomoci nevidomým. Zahájíme ji v srpnu celonárodní veřejnou kampaní v médiích a dlouhodobou sbírkou. Přispět jakoukoli částkou je možné na sbírkové konto deset devítek 99999 99999/0600 po celý rok. V půli září navíc budete v ulicích měst potkávat naše dobrovolníky. Poznáte je snadno, budou oblečeni do světluších kostýmů - nebudou jim chybět krovky ani tykadélka a zapečetěná pokladna ve tvaru lucerničky. Každý dobrovolník bude vybaven plnou mocí, jmenovkou a osvědčením o konání sbírky. Za 25 korun bude nabízet svítící klíčenku - světlušku - jako symbol pomoci nevidomým.

* Na neziskovém poli ale působí více organizací, které pomáhají nevidomým.

Myslím si, že to je takto v pořádku. Opak by byl důkazem něčeho nezdravého. Taky se domnívám, že už přišel čas, aby veřejnost věnovala pozornost nejen komu přispívá, ale na jaký konkrétní účel přispívá. A co je nejdůležitější - aby si všímala i toho, jak bylo s penězi naloženo. Obdarovaný by měl dárci dát nějakou zpětnou vazbu o tom, jak konkrétně jeho peníze pomohly. Chápeme, že na firmy se denně obrací desítky lidí a organizací, kteří potřebují pomoci. Možná by stálo za zvážení, zda partnerství s nadací, jež se orientuje v sociální oblasti, kterou si firma vybere, by neusnadnilo firmě rozhodování o tom, kam peníze poslat. Jednoduše svěřit rozdělování odborníkům. Výtěžek z našich sbírek rozděluje vždy Rada nezávislých odborníků. Můžeme tak garantovat, že se peníze dostanou opravdu k těm, kteří je potřebují a ne k těm, kteří si o ně říkají nejvíce nahlas.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče