Menu Zavřít

Nevědomost neomlouvá

18. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Poznámka

BRAND24

Napodobování je nejlepší lichotka, jak se říká v anglicky mluvících zemích. Časopis Economist nám tedy vysekl poklonu jak se patří, když na obálce ze 13. června (č. 8635) zopakoval nápad, který vyšel na titulní straně týdeníku EURO již 1. června (č. 22). Obrázek dítěte, jež za sebou na řetězu vleče kouli státního dluhu, v obou případech vyjadřuje nezáviděníhodnou situaci, již připravujeme příštím generacím. Podobnost je nápadná. Víme, že s obálkami je to těžké. Ne všechny časopisy mohou upoutat obnaženými dívkami nebo exotickými místy, což je problém právě takových periodik, jako jsou Economist nebo EURO,která apelují na myslící klientelu. Každý týden je třeba vymýšlet nový způsob, jak v Babylonu novinových stánků zaujmout čtenáře a zároveň jim ve zkratce vizuálně naznačit, o čem dané číslo je. Některá témata nabízejí mnohé možnosti výtvarného ztvárnění, jiné náměty jsou abstraktní, suchopárné a přes svou důležitost těžko uchopitelné. Při hledání řešení se často setkáme s fenoménem „Hlava 22“. Aby vizuální metafora zapůsobila, musí být okamžitě srozumitelná, ovšem je-li okamžitě srozumitelná, jde pravděpodobně o klišé.
Co se týče shodných obálek, nabízejí se tedy dvě možnosti: buď jsme dospěli s časopisem Economist nezávisle na sobě k úplně identickému řešení, přičemž oni o tom našem nevěděli, anebo od nás docela sprostě opisují! Opisovat se nemá, ale těžko říci, co je z těchto dvou možností horší. Economist existuje již od roku 1843, kromě svého sídla v Londýně má také kanceláře ve 20 městech světa a ve více než 200 zemích prodá týdně přes milion výtisků. Od začátku bylo jeho heslem „to take part in a severe contest between intelligence, which presses forward, and an unworthy, timid ignorance, obstructing our progress“, jak se dočítáme v tiráži čísla 8635. I my se účastníme „těžkého boje mezi vědomostí, která nás tlačí vpřed, a nehodnou, zdrženlivou ignorancí, jež svazuje náš pokrok“ a v duchu tohoto hesla prohlašujeme: Nevědomost neomlouvá. Opajcujte příště Spiegel nebo Time, uvidíme, co na to řeknou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).